• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 10:15:39 följande:
    Svar på #530Någon som vet om man kan ha dålig ämneomsättning när man har frossa ?
    Frusenhet kan vara ett symptom på Hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln).
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Det har kollat sköldskörtelprov,det provet va bra

Vroooooom skrev 2008-08-15 10:17:43 följande:
    Frusenhet kan vara ett symptom på Hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln).
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 13:35:33 följande:
    Det har kollat sköldskörtelprov,det provet va bra
    Okej, jag trodde det var det du menade när du pratade om dålig ämnesomsättning. Men du menade kanske inte en ämnesomsättningssjukdom?
  • Catti87

Här är en till som blivit baktalad om anorexi. Det är så himla tråkigt när man redan mår så sjukt dåligt i denna sjukdom. Jag gick ned 20 kilo väldigt snabbt över sommaren förra året. Hade ett dåligt jobb som gjorde mig sjuk. Stressade helt enkelt sönder mig, mådde dåligt av jobbet, fick ångest osv. Nu under graviditeten är IBS:en värre igen men jag försöker stå ut. Kan inte gå på stan eller äta middag hos folk eller lunch på stan och då tror dom ju såklart att man "bantar". Folk är så okunniga.

Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Maddisen80

hejsan hur är läget med dig, man kan ju ha förhöjd ämneomsättning

Vroooooom skrev 2008-08-15 13:37:01 följande:
    Okej, jag trodde det var det du menade när du pratade om dålig ämnesomsättning. Men du menade kanske inte en ämnesomsättningssjukdom?
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 13:43:30 följande:
    hejsan hur är läget med dig, man kan ju ha förhöjd ämneomsättning
    Jag blir lite förvirrad nu. Var det förhöjd ämnesomsättning du menade med dålig ämnesomsättning? Eller vad pratar du om nu?

Hypotyreos= underfunktion av sköldkörteln (låg ämnesomsättning)
    Hypertyreos= Överfunktion av sköldkörteln (hög ämnesomsättning)
  • TrasigMage

Hon o Han skrev 2008-08-14 13:16:18 följande:

tänkte på dt med närigsdryckerna på flyget. Jag hade med mina när vi var en vecka i spanien. Jag hade de flesta i min vanliga resväska och ett par i mitt handbagage. Det var ingen som sa något om det. Men det är klart att de kanske går över vikten men för det mesta får man ju isf debitera det med en liten summa. Ett annat tips är att ta en till västa så slipper du tyngd problemen men det är olika för olika bolag hur många väskor man får ha.om man helt bortsätter från sjukdommarna mår jag bra =) och är nog en lyckligt lottad tjej med sånt fint hus o sambo o djur. Men med sjukdommarna går de hyffsat de flesta dagar försöker göra så mycket som jag orkar och hitta på roliga saker för att inte tänka för mycket. Jag har PEPPAR PEPPAR inte haft så mycket diarre på sistonde, lite problem med förstoppning dock men som sagt illamåendet o tröttheten kan man vara utan.Ska på intervju på måndag om jobb, har väl inte de största självförtroendet men de hade varit skönt o göra nått man tycker om. Är dessutom inte så många timmar så det är väl passande =) Trasigmage. du jobbade inget nu eller hur var det? Hur är din vardag? Det här med anorexi är som dom andra säger mer att man blir ledsen att folk snackar bakom ryggen när dom inte vet, jag har en närastående vän som lider av det. Jag rasade också många kilo på en gång.
    [/citat]

Hej hallå!
    Nej, jag jobbar inte. Har varit helt sjukskriven sedan 02. Har prövat att jobba en del perioder, men det funkar tyvärr inte.
    Min vardag är väldigt begränsad, orkar och kan inte gå ut så mycket, men har egen vovve å är dagmatte åt en så en del promenader blir det, cirkulerar runt mina kvarter å busar på gräsmattan.
    Jag får ta en del morfinsuppar, för det är inga andra kramplösande eller smärtstillande som hjälper. Är väldigt begränsad annars vad det gällade kramplösande, upplever bara att jag får ont längre tid när jag tar dem, troligtvis för att det är många förträngningar i tarmen. Är konstant trött, illamående, har mycket kramper, domningar i mage rygg... Jobbig situation. Just nu går jag ner mycket i vikt igen, är under utredning igen nu, iom att jag har både IBS, crohn, reflux. De vet inte vilket eller om det är allt som är aktivt.
    Måste bara jag säga med att jag är väldigt positiv, är för det mesta glad, även om jag har det jobbigt. (låter kanske som jag är väldigt negativ här)

Angående näringsdrycker å flyg så är det ju bra att det funkar, däremot började jag fundera på mina morfinsuppar nu, dem kanske man behöver särskilt intyg för?! hmm... inte för att det är planerat att jag ska flyga nu, men när jag (i framtiden) mår bättre så vill jag resa!!
    Catti87 skrev 2008-08-15 13:42:46 följande:
    [citat]
    Här är en till som blivit baktalad om anorexi. Det är så himla tråkigt när man redan mår så sjukt dåligt i denna sjukdom. Jag gick ned 20 kilo väldigt snabbt över sommaren förra året. Hade ett dåligt jobb som gjorde mig sjuk. Stressade helt enkelt sönder mig, mådde dåligt av jobbet, fick ångest osv. Nu under graviditeten är IBS:en värre igen men jag försöker stå ut. Kan inte gå på stan eller äta middag hos folk eller lunch på stan och då tror dom ju såklart att man "bantar". Folk är så okunniga.
    Håller med om okunnigheten kring dessa sjukdomar, de syns ju inte utanpå om man säger så, eller jo det gör de ju till en viss del. iom att man oftast går ner i vikt, är trött å hängig, jag är svart å hålig under ögonen, men sjukdomarna i sig syns ju inte... ja, du förstår vad jag menar :) Nej, ska man äta så får man hålla sig hemma, eller nära en toalett(som hela tiden är ledig!!) i alla fall, så visst, sjukdomrna kan ju feltolkas om man ser det utifrån. Hoppas att du mår bättre snart, har du långt kvar i graviditeten? Kram

Anonym; jag förstår inte vad det är som du inte förstår!
  • TrasigMage

oj mitt svar till Hon o Han kom oxå i den rutan...

• TrasigMage

Anoexi är nog en liknelse man kan dra, när man inte vet vad personen i fråga lider av

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7