• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • IrenerI
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 11:11:30 följande:
    Det tycker jag är en bra idé. Jag äter Imogaze och jag tycker det hjälper mycket bättre än tex. dimetikon. Även om jag långt ifrån är bra, så känner jag av en viss förbättring mot dimetikon.
    Vilket jag precis skulle fråga om nån provat dom
    Tycker inte de vart så stor skillnad med dimetikon nämligen..
    Men då ska jag prova de andra iaf..
  • Newbride2008

Gör det, det blir liksom som en gele som lägger sig som en skyddande yta i magen sägs det.

IrenerI skrev 2008-08-19 11:16:06 följande:
    Vilket jag precis skulle fråga om nån provat dom Tycker inte de vart så stor skillnad med dimetikon nämligen..Men då ska jag prova de andra iaf..
  • IrenerI
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 11:29:09 följande:
    Gör det, det blir liksom som en gele som lägger sig som en skyddande yta i magen sägs det.
    Sitter på apotekets hemsida och beställer för fullt.
    Men har en 1åring som sliter mig i nävarna och vill gå ut.
    Men de spöregnar ju!!
  • Newbride2008

Viktigt är dock att man följer ordinationen och äter dem ca. 3 ggr per dag så de får effekt.

IrenerI skrev 2008-08-19 11:31:39 följande:
    Sitter på apotekets hemsida och beställer för fullt.Men har en 1åring som sliter mig i nävarna och vill gå ut. Men de spöregnar ju!!
  • IrenerI
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 11:52:05 följande:
    Viktigt är dock att man följer ordinationen och äter dem ca. 3 ggr per dag så de får effekt.
    Okej, ska pröva beställa igen nu. Jänta var så snäll ochstängde av hela datorn för mig innan jag var klar. Så jag gav upp och gick ut
    Tänkte jag skulle prova guaribs med.
  • Newbride2008

Guaribs har jag också beställt, man måste ju prova allt även fast det mesta inte funkar ;)

IrenerI skrev 2008-08-19 12:28:10 följande:
    Okej, ska pröva beställa igen nu. Jänta var så snäll ochstängde av hela datorn för mig innan jag var klar. Så jag gav upp och gick ut Tänkte jag skulle prova guaribs med.
  • Maddisen80
    Svar på #595
    Trasig mage, här visade blodproven med att jag var glutenintolerant,men inte tarmen
  • IrenerI
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 12:46:00 följande:
    Guaribs har jag också beställt, man måste ju prova allt även fast det mesta inte funkar ;)
    Precis, förhoppningsvis blir de nån skillnad.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7