• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Anonym (trött)

Pilla: Mitt är oftast värst på morgonen och efter lunch. All stress förvärrar det hela. Har diarrér och smärtor. Kan även få smärtor när jag får mkt gas.

• Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-19 21:20:57 följande:
    hej!måste fråga lite här om ibs.Jag har problem med magen och ska till läkare nästa vecka men har lite funderingar.Ni som har ibs när har ni som mest problem med magen. är det hela dagarna eller bara viss tid under dagen?Jag har nämligen bara ont på morgonen och får springa på toa ofta men är varken lös eller hård.
    Det varierar rätt mycket mellan olika IBS-drabbade.
    Vissa har som du bara ont på morgonen, andra får ont efter varje måltid osv osv.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Hon o Han skrev 2008-08-19 20:50:35 följande:
    idag är ingen bra dag.. har legat precis hela dagen svettas o fryser om vartannat e gasig o mår illa, vill inte äta och är dåsig, sånna här dagar vill man hopppa över... suck ! ska också slå på 4an o hoppas att man kan få nå tips =) har läst om era medeciner ni beställt.. funderar på att också testa =)
    Stackare.. Hoppas du får må bättre snart.
  • Pilla70
    Anonym (trött) skrev 2008-08-19 21:27:45 följande:
    Pilla: Mitt är oftast värst på morgonen och efter lunch. All stress förvärrar det hela. Har diarrér och smärtor. Kan även få smärtor när jag får mkt gas.
    ok.
    Kan man ibs utan att ha diarreer eller förstoppning?
    Kan itne heller säga att magen påverkas av mat.
    Men har såna hemska kramper ibland att jag inte vet vart jag ska ta vägen
    Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-19 21:29:24 följande:
    ok.Kan man ibs utan att ha diarreer eller förstoppning?Kan itne heller säga att magen påverkas av mat.Men har såna hemska kramper ibland att jag inte vet vart jag ska ta vägen
    Det låter ungefär som mina problem. Jag är aldrig förstoppad, förutom nu under graviditeten, lider inte av gaser eller uppblåsthet som är ett vanligt IBS-problem. Diarré får jag när jag är som sämst men kramperna är det absolut största problemet.
  • Pilla70
    Vroooooom skrev 2008-08-19 21:37:18 följande:
    Det låter ungefär som mina problem. Jag är aldrig förstoppad, förutom nu under graviditeten, lider inte av gaser eller uppblåsthet som är ett vanligt IBS-problem. Diarré får jag när jag är som sämst men kramperna är det absolut största problemet.
    ja visst är det hemsk med desssa kramper.
    har du fårr diagnos på att du har ibs??
    tar du nåt emot kramperna??
    Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • IrenerI

Ja nån direkt hjälp så av programmet fick jag inte, men de känns iaf bättre inombords att få höra att de finns fler som har liknande problem iaf.
    Så intressant var de.

• TrasigMage

haha alltså vilket program, kunde de inte tänkt på innan att de kanske skulle ändra sina matvanor =) men ändå intressant, men de var ju bara fokuserade på att de skulle fisa!

• Lovica

Hej!

Jag fick diagnosen IBS idag utav en läkare. Eller fick o fick. Hon sa att jag troligen har IBS och har ont utav gaser i magen. Hon sa att jag skulle undvika gasbildande mat och gav kål och lök s om exempel. Men jag behöver fler exempel än vad hon gav mig, så därför vänder jag mig till er i den här tråden. Har försökt googla på det men inte fått så mycket svar där.

Vad är gasbildande mat?

• Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-19 21:42:48 följande:
    ja visst är det hemsk med desssa kramper.har du fårr diagnos på att du har ibs??tar du nåt emot kramperna??
    Ja, jag har fått diagnosen IBS.
    Äter Egazil och Papaverin mot kramperna, vilket inte hjälper sådär jättemycket.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7