• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Anonym (trött)

Någon av er som de kollat om ni haft onormal svampväxt i mag tarmkanalen?

Någon som fått behandling mot infektion? Det är så skumt men många gånger blir jag bättre när jag äter antibiotika och det borde jag inte bli?

Ibland undrar jag om det är mer grejer som skall kollas upp än det som är gjort.

• Vroooooom
    Anonym (trött) skrev 2008-08-15 21:51:20 följande:
    Någon av er som de kollat om ni haft onormal svampväxt i mag tarmkanalen?Någon som fått behandling mot infektion? Det är så skumt men många gånger blir jag bättre när jag äter antibiotika och det borde jag inte bli?Ibland undrar jag om det är mer grejer som skall kollas upp än det som är gjort.
    Nej, det har jag aldrig blivit kollad för men jag brukar ju inte heller bli bättre utav antibiotika.

Om du blir bättre utav det så borde du kanske be någon läkare göra en sån koll..
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Hon o Han

till anonym trött, jag blir också bättre när jag äter antibiotika, viss antibiotika ska visst vara bra för IBS & Crohns för att det dämpar infektionen, irritationen.

Själv ska jag försöka få en ny kur, idag känns det som om jag blivit överkörd och varit vaken i flera dygn medan fallet är att jag haft mindre sovtimmar och slutet av veckan varit tufft och stressigt. Idag är det planerat utgång men jag känner bara att JAG ORKAR INTE!! Känner mig febrig och vill bara krypa ner i sängen igen. Men sambons kompis är här sedan igår 2 till på väg o en av mina.. jag vill inte! *gråt* Han är så bra i mycket.. men just nu, o jag förstår så att han vill vi skulle nämligen gjort detfa förra helgen och ja orka inte då heller... suck !

ja detta blv lite OT men ni vet säkert hur de känns.. Hoppas att ni mår bättre än vad jag gör idag =) På återseende :)

• 68an

Hej alla!

Jag ögna igenom allt som skrivits sen senast men minnet är kort men trots det så minns jag en fråga av "anonym" om anorexia.
    Intressant fråga kan jag också tycka då det uppenbarligen finns många med den "erfarenheten" här inne men tyvärr fick du inte mycket till svar.
    Jag är högst partisk i detta ämne så jag kan inte svara då jag själv varit där men jag är faktiskt lika intresserad som dig

Det är skänt att våga erkänna för dom i detta forum att man varit där och det är ett stort steg i rätt riktning

Sen ni som blivit misstänkta för er ibs att ni haft anorexia kan jag inte riktigt förstå =/ Eller jag kan förstå dom som misstänkt er för det, folk är ju i regel okunniga men att det skulle bero på ibs att ni gått ner i vikt förvånar mig av det jag fått lära mig.
    Mig veterligen så går en uc eller ibs patient inte ner i vikt rejält. Det är mycket sällsynt då tunntarmen hinner suga upp näring och ibs och uc beror mer på tjocktarmen. Det handlar mer om crohnspatienter då man får kraftig viktnedgång.

Så ni som gått ner i vikt rejält har nog inte gjort det av ibs utan av något annat. Kanske ni har crohns eller nåt annat som påverkar er vikt?
    Mina uttalande skriver jag efter diskussioner med alla mina gastroentologer jag haft i 20 år men jag kan inte säga att det INTE är så att man inte magrar av ibs/uc för nåt nytt kan ju ha hänt.

• Vroooooom

68an: Det är ändå rätt vanligt att man går ner i vikt när man har IBS.
    Anledningen till att man går ner i vikt vid IBS är inte att man skulle ha problem att ta upp näring utan att man äter annorlunda. Det är alltså inte själva sjukdomen som man går ner i vikt utav utan det är kosthållningen.

• Vroooooom

Ni som blir bättre i magen av antibiotika. Be att få bli testade mot SIBO (överväxt av bakterier i tunntarmen). Det ger ofta samma symptom som IBS.

• 68an
    Vroooooom skrev 2008-08-16 20:00:35 följande:
    68an: Det är ändå rätt vanligt att man går ner i vikt när man har IBS. Anledningen till att man går ner i vikt vid IBS är inte att man skulle ha problem att ta upp näring utan att man äter annorlunda. Det är alltså inte själva sjukdomen som man går ner i vikt utav utan det är kosthållningen.
    Kosthållningen kan jag förstå till fullo då det är en helt annan sak.
    Men frågan är varför (ni som gör det) ni svälter er så för det håller ändå inte i längden, ingen blir friskare av det osv?

Jag vet själv då jag har ibs och uc att svält kan göra livet lite lättare en kort tid men på sikt funkar det inte så när man väl måste äta igen så hamnar man ju i samma dilemma igen?
    Iofs kan jag förstå lite. Det finns stunder då jag fått skov av uc och jag varit så orolig för att vara borta från jobbet så då har jag ibland kunnat fasta för att stå ut längre tid i tjänst. Ingen mat=mindre toabesök bla. Men det håller aldrig i längden tyvärr så det är inget jag praktiserar så mycket idag och endel i mig gör väl också så att jag inte ska praktisera det då jag inte vill riskera att hamna där igen, anorexian.

Tänker på min fråga högst upp igen....är det kanske lättare för er att ta till det då ni aldrig lidit av anorexia?

Jag hyser respekt mot er så jag hoppas ingen tar mina frågor som provocerande.
  • Vroooooom
    68an skrev 2008-08-16 20:17:46 följande:
    Kosthållningen kan jag förstå till fullo då det är en helt annan sak.Men frågan är varför (ni som gör det) ni svälter er så för det håller ändå inte i längden, ingen blir friskare av det osv?Jag vet själv då jag har ibs och uc att svält kan göra livet lite lättare en kort tid men på sikt funkar det inte så när man väl måste äta igen så hamnar man ju i samma dilemma igen?Iofs kan jag förstå lite. Det finns stunder då jag fått skov av uc och jag varit så orolig för att vara borta från jobbet så då har jag ibland kunnat fasta för att stå ut längre tid i tjänst. Ingen mat=mindre toabesök bla. Men det håller aldrig i längden tyvärr så det är inget jag praktiserar så mycket idag och endel i mig gör väl också så att jag inte ska praktisera det då jag inte vill riskera att hamna där igen, anorexian.Tänker på min fråga högst upp igen....är det kanske lättare för er att ta till det då ni aldrig lidit av anorexia?Jag hyser respekt mot er så jag hoppas ingen tar mina frågor som provocerande.
    Många gånger väljer man kanske inte helt själv. När jag får mina dåliga perioder så kan jag bara helt enkelt inte äta ordentligt. Jag är alldeles för sjuk för att äta då.
    Dessutom tror jag att man omedvetet minskar sitt matintag eftersom att man någonstans gör kopplingen mer mat=mer problem. Och många utesluter nog saker ur sin kost vilket leder till en viktnedgång.
  • 68an
    Vroooooom skrev 2008-08-16 20:23:09 följande:
    Många gånger väljer man kanske inte helt själv. När jag får mina dåliga perioder så kan jag bara helt enkelt inte äta ordentligt. Jag är alldeles för sjuk för att äta då. Dessutom tror jag att man omedvetet minskar sitt matintag eftersom att man någonstans gör kopplingen mer mat=mer problem. Och många utesluter nog saker ur sin kost vilket leder till en viktnedgång.
    Okej.
    Då är det bara jag som haft otur då
    Inga kilon försvinner gratis här inte under alla dessa år med dessa sjukdomar. Glad ska man vara åt det enligt mina läkare men visst sjutton önskar jag ibland att det kunde rinna av mig lite, pyttelite ändå. Missförstå mig inte om du hör till magra skaran.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7