• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Vissa kanske gå ner, medans vissa gå upp ,för jag går nästan upp av allt tycker jag ,mineralvatten,kolhydrater,stark mat,kryddor, lök, godis, glass, alkohol mm

TrasigMage skrev 2008-08-17 00:45:02 följande:
    ok... förklarar en gång till... förstår inte vad det är som ni inte förstår... jag skrev här att folk trodde i skolan att jag hade anorexia och det pratades bakom ryggen om det, ingen frågade mig om det. Jag gick ner 17 kilo på ett litet tag, åt i matsalen men fick springa därifrån för att det åkte rakt igenom (var då svårt sjuk i crohns visade det sig) detta var för 9 år sedan då det bröt ut. Så det var här anorexia pratet började, jag ser absolut inte ner på denna sjukdom, bara på skitpratet bakom ryggen på en.Man kan visst gå ner i vikt av IBS pga ständigt illamående och därmed ingen aptit, kramper vid matintag, diarré - man får inte behålla ngt, kroppen hinner inte ta upp något.Jag går ner mycket nu pga min IBS.
  • TrasigMage

ja precis, det är ju olika!
    beror ju på hur sjukdomen ter sig på den enskilda människan, iom att det kan vara så olika :)

• Maddisen80

precis, jag för en matdagbok varjedag ,de jag tål och inte tål,de är en jädrans jobb

TrasigMage skrev 2008-08-17 00:49:07 följande:
    ja precis, det är ju olika! beror ju på hur sjukdomen ter sig på den enskilda människan, iom att det kan vara så olika :)
  • 68an
    TrasigMage skrev 2008-08-17 00:45:02 följande:
    ok... förklarar en gång till... förstår inte vad det är som ni inte förstår... jag skrev här att folk trodde i skolan att jag hade anorexia och det pratades bakom ryggen om det, ingen frågade mig om det. Jag gick ner 17 kilo på ett litet tag, åt i matsalen men fick springa därifrån för att det åkte rakt igenom (var då svårt sjuk i crohns visade det sig) detta var för 9 år sedan då det bröt ut. Så det var här anorexia pratet började, jag ser absolut inte ner på denna sjukdom, bara på skitpratet bakom ryggen på en.Man kan visst gå ner i vikt av IBS pga ständigt illamående och därmed ingen aptit, kramper vid matintag, diarré - man får inte behålla ngt, kroppen hinner inte ta upp något.Jag går ner mycket nu pga min IBS.

Jaghar inte ifrågasatt dig och det tror jag ingen har gjort, inte ens anonym, men jag upplever att du känner dig ifrågasatt.

Är du HELT säker på att det är din ibs som får dig att tro att du mår så där? Med viktnedgång osv. Lär mig isf.
    Jag har ju uc och ibs och inte har mina kraftiga skov gett mig någon viktnedgång så därför frågar jag, inte för att jag inte tror dig utan för att jag är intresserad av skillnaden på mig och dig, hur det arta sig då du gick ner i vikt, hur din crohns var då osv.

Jag hade ett riktigt jobbigt skov kring 25-30 års åldern där inget ville bita, jag kunde knappt äta nåt och jag blödde jämt men jag gick inte ner i vikt ändå. Visserligen var jag väldigt smal ändå så den önskningen fanns inte men....jag har iaf tagit till mig att jag inte var udda för fem öre då jag har uc(och ibs)för då ska det mycket till om man ska magra.
  • 68an

Oj. Mitt inlägg blev konstigt men det går ju att läsa ändå.

• Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-17 00:11:07 följande:
    Jag tror att de var förhöjd ämneomsättning,stå på fass.
    Jag är ledsen men jag förstår verkligen inte vad du pratar om.
    Vad är det som står på fass?
    Menar du att det står att frusenhet är ett symptom på förhöjd ämnesomsättning?
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Anonym (trött) skrev 2008-08-16 23:13:42 följande:
    68:an: Ja, jag har också alltid fått höra att man inte går ned i vikt av IBS.Moirae: Förstår din förklaring till viktnedgång...SIBO har aldrig hört talats om det men samtidigt så har jag verkligen undrat över varför jag blir bättre av antibiotika. När jag frågade läkaren sist så trodde hon att jag ju alltid är risig i magen så att när jag åt antibiotika så blev jag inte sämre...men det är inte så...jag blir bättre. Inser att jag måste ta o läsa hela tråden...ta en bok o skriva ned all kunskap som finns...Är nu gravid så just nu ligger allt på is. Sedan blir det coloskopi (urk) igen...o ev hypnos...men jag undrar om man inte skall kolla andra grejer som överväxt av svamp o bakterier också. Får ofta svampinfektioner i underlivet och det kommer ju från magen... har då periodvis fått medicin mot det och även då känt mig bättre. Ibland känns det som om att en helt ny förutsättningslös utredning borde göras. När jag gjorde den första var hela tjocktarmen full av polyper...sist jag kollade hade jag det inte längre...
    Om du inte är jättedålig på engelska så råder jag dig till att googla på SIBO. Står en del på engelska om det. Sök efter small intestinal bacterial overgrowth.

Om du ofta får svampinfektioner så kan det ju vara bra att testa dig mot Candida också.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Det stod om förhöjd ämneomsättning att man kunde ha frossa,illamående det är det jag har

Vroooooom skrev 2008-08-17 08:47:36 följande:
    Jag är ledsen men jag förstår verkligen inte vad du pratar om.Vad är det som står på fass? Menar du att det står att frusenhet är ett symptom på förhöjd ämnesomsättning?
  • Maddisen80
    Svar på #565
    68an hann du läsa med att jag inte går ner i vikt utav ibs utan snarare gå upp .
  • TrasigMage

jag insjuknade i crohns -99, kunde inte äta något, blev felbehandlad ett bra tag innan jag kom in akut på ett större sjukhus där de gjorde alla undersökningar som redan borde ha gjorts, gick ner dessa 17 kilo på väldigt kort tid, hade gått ner mycket bara då mamma varit i spanien i 10 dagar, jag märkte inget från början, men kläderna blev större å större, satt till slut på dass och åt frukost för jag hann inte emellan bordet å dass, procedur för att cykla till skolan var jobbig 5-10 toabesök på vägen (som normalt skulle ta ca 15 min) i skolan fick man flytta klassrummen så de var jämte en toalett. väldigt jobbigt att vara mag/tarmsjuk i 16-17 års ålder.
    Jag har heller aldrig önskat att gå ner så mycket i vikt! Dock inget jag kunde hjälpa.
    Det är klart jag är ifrågasatt om Anonym undrar hur jag ser på anorexia.
    Jag kom till slut till skolan i taxi med kryckor, orkade inte gå, men ville ändå försöka gå i skolan. De har sagt till mig nu efteråt att jag hade stora svarta hål under ögonen och väldigt smal, och visst xs var väldigt stort denna period. Klasskamrater har sagt att de trodde att jag hade anorexia/bulimi iom att jag åt, sen sprang iväg från matsalen för att jag skulle hinna på dass. Spydde också mycket. Jag var helt inflammerad uppifrån och ner. Så det är ju inte så konstigt. Fick en stor kortisonkur som jag åt under lång tid + en massa andra mediciner, pendlade dock fortfarande mycket i vikt. vilket de också då trodde att jag hade någon form av ätstörning. Pallade inte riktigt med att gå ut å berätta att så var det inte, bara de närmsta klasskamraterna visste å lärarna. Gjorde här med ett par stora operationer där de tock väck mycket tarm. Fick sedan starka cellgifter för att hålla nere inflammationen, dock hade jag fortfarande samma uttalade besvär med kramper, illamående, diarré, spydde, jättetrött, feber/frossa, värk m.m. så då satte de även svår IBS som diagnos, iom att crohns var relativt lugn då.
    Jag har nu fortfarande samma besvär, dock kan jag ej äta någon form av mat längre, bara näringsdrycker, som jag ej hinner att ta upp nu, därmed går jag ner i vikt igen. Sen om det är crohns eller IBSen eller båda, det vet vi ej!
    Men det är väl individuellt om/hur mycket man går ner, beror ju på var inflammationerna sitter med. Crohns breder ju ut sig värre än uc med, inflammationen går ju igenom hela tarmväggen, jag har stora bitar av förträngningar igen, iom att jag spyr så mycket.
    Förstår du nu vad/hur jag menar? Inte så konstigt att man/de drar paralleller med ätstörningar, att insjukna så kraftigt när man är 16-17, då går det mycket snack å teorier.

Anorexi har ju ett liknande sjukdomsförlopp, till slut vill/kan man inte äta längre, för det orsakar sådan smärta.
    Jag har dock aldrig dragit någon sådan parallell med mina mag/tarmsjukdomar. Det är ju andra som har gjort det, och det orsakar sådan oförståelse, man ville ju vara som alla andra i den åldern, men man hade ju inget socialt liv då, det gick inte (om man nu inte skulle umgås på toaletten eller sjukhuset förstås)

Skillnaden mellan dig å mig är väl också att jag har Crohns och IBS, och du har UC och IBS

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7