• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-17 11:51:31 följande:
    Det stod om förhöjd ämneomsättning att man kunde ha frossa,illamående det är det jag har

Förhöjd ämnesomsättning har ju ofta svettningar som symptom eftersom att kroppen då förbränner mer än normalt. Viktnedgång är ett annat vanligt symptom.

Var läste du att förhöjd ämnesomsättning har frossa som symptom? Har du länk dit?

Förhöjd ämnesomsättning beror också oftast på sköldkörteln så det är enkelt för din läkare att kolla om du har det

Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Eftersom du har chron ,kan man få feber då ,för läkarna säger att jag har ibs, men jag har frossa,feber,illamåående,buksmärtor vad jag än äter kan ju inte äta någonting.

Läkarna har sagt ibs åt mig ,men jag har inte hört någon som har feber av ibs,men ska fråga min läkare imorgon .

Men hur ser dem om man har chrons?

TrasigMage skrev 2008-08-17 15:40:58 följande:
    jag insjuknade i crohns -99, kunde inte äta något, blev felbehandlad ett bra tag innan jag kom in akut på ett större sjukhus där de gjorde alla undersökningar som redan borde ha gjorts, gick ner dessa 17 kilo på väldigt kort tid, hade gått ner mycket bara då mamma varit i spanien i 10 dagar, jag märkte inget från början, men kläderna blev större å större, satt till slut på dass och åt frukost för jag hann inte emellan bordet å dass, procedur för att cykla till skolan var jobbig 5-10 toabesök på vägen (som normalt skulle ta ca 15 min) i skolan fick man flytta klassrummen så de var jämte en toalett. väldigt jobbigt att vara mag/tarmsjuk i 16-17 års ålder.Jag har heller aldrig önskat att gå ner så mycket i vikt! Dock inget jag kunde hjälpa. Det är klart jag är ifrågasatt om Anonym undrar hur jag ser på anorexia. Jag kom till slut till skolan i taxi med kryckor, orkade inte gå, men ville ändå försöka gå i skolan. De har sagt till mig nu efteråt att jag hade stora svarta hål under ögonen och väldigt smal, och visst xs var väldigt stort denna period. Klasskamrater har sagt att de trodde att jag hade anorexia/bulimi iom att jag åt, sen sprang iväg från matsalen för att jag skulle hinna på dass. Spydde också mycket. Jag var helt inflammerad uppifrån och ner. Så det är ju inte så konstigt. Fick en stor kortisonkur som jag åt under lång tid + en massa andra mediciner, pendlade dock fortfarande mycket i vikt. vilket de också då trodde att jag hade någon form av ätstörning. Pallade inte riktigt med att gå ut å berätta att så var det inte, bara de närmsta klasskamraterna visste å lärarna. Gjorde här med ett par stora operationer där de tock väck mycket tarm. Fick sedan starka cellgifter för att hålla nere inflammationen, dock hade jag fortfarande samma uttalade besvär med kramper, illamående, diarré, spydde, jättetrött, feber/frossa, värk m.m. så då satte de även svår IBS som diagnos, iom att crohns var relativt lugn då.Jag har nu fortfarande samma besvär, dock kan jag ej äta någon form av mat längre, bara näringsdrycker, som jag ej hinner att ta upp nu, därmed går jag ner i vikt igen. Sen om det är crohns eller IBSen eller båda, det vet vi ej!Men det är väl individuellt om/hur mycket man går ner, beror ju på var inflammationerna sitter med. Crohns breder ju ut sig värre än uc med, inflammationen går ju igenom hela tarmväggen, jag har stora bitar av förträngningar igen, iom att jag spyr så mycket.Förstår du nu vad/hur jag menar? Inte så konstigt att man/de drar paralleller med ätstörningar, att insjukna så kraftigt när man är 16-17, då går det mycket snack å teorier. Anorexi har ju ett liknande sjukdomsförlopp, till slut vill/kan man inte äta längre, för det orsakar sådan smärta.Jag har dock aldrig dragit någon sådan parallell med mina mag/tarmsjukdomar. Det är ju andra som har gjort det, och det orsakar sådan oförståelse, man ville ju vara som alla andra i den åldern, men man hade ju inget socialt liv då, det gick inte (om man nu inte skulle umgås på toaletten eller sjukhuset förstås)Skillnaden mellan dig å mig är väl också att jag har Crohns och IBS, och du har UC och IBS
  • Maddisen80
    Vroooooom skrev 2008-08-17 16:38:43 följande:
    Du har rätt, jag såg fel ,här är länken iaf netdoktor.passagen.se/

Men dem här symptomerna stämmer på mig
    # Nervositet, oro, rastlöshet
    # Sömnsvårigheter
    Skakande händer
    Hjärtklappning, snabb regelbunden puls eller snabb oregelbunden puls (förmaksflimmer)
    # Uttalad trötthetskänsla

# Muskelsmärtor och muskeltrötthet

# Lös avföring som kommer ofta

# Menstruationsstörningar
    Förhöjd ämnesomsättning har ju ofta svettningar som symptom eftersom att kroppen då förbränner mer än normalt. Viktnedgång är ett annat vanligt symptom. Var läste du att förhöjd ämnesomsättning har frossa som symptom? Har du länk dit?   Förhöjd ämnesomsättning beror också oftast på sköldkörteln så det är enkelt för din läkare att kolla om du har det  
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-18 09:11:39 följande:
    Be din läkare att ta sköldkörtelprover på dig. Det går ju rätt snabbt och då får du ju svar på om du har förhöjd ämnesomsättning eller inte. Har du det så kan du ju behöva medicin eller liknande.
  • 060810

Hej allihop! :)

Jag är ny här hos er.

Har haft mag/tarm problem i väldigt många år (snart 15 år) och när jag väl tog tag i problemet och gick till läkare då jag trodde det kunde vara gluten så fick jag diagnosen IBS istället.

Jag blir dålig av allt jag stoppar i mig och det tär på mig. Fortsätter att äta som vanligt i a f för det är ju det enda jag kan göra.

Fast nu har jag pratat med läkaren igen och sa att vad jag än stoppar i mig ger mig magont (läs kramper) och en mage som får totalt spel. Ibland får jag så ont i magen att jag inte kan andas! :(

Nu ska jag prova att ta bort gluten och se om det kan hjälpa mig.
    Är det någon annan som provat det? Håller på att prova det? Eller har något annat tips till mig?

Hoppas på att det hjälper nu bara! Vill inte ha ont mer nu!!

• Vroooooom
    060810 skrev 2008-08-18 10:20:33 följande:
    Hej allihop! :)Jag är ny här hos er.Har haft mag/tarm problem i väldigt många år (snart 15 år) och när jag väl tog tag i problemet och gick till läkare då jag trodde det kunde vara gluten så fick jag diagnosen IBS istället.Jag blir dålig av allt jag stoppar i mig och det tär på mig. Fortsätter att äta som vanligt i a f för det är ju det enda jag kan göra.Fast nu har jag pratat med läkaren igen och sa att vad jag än stoppar i mig ger mig magont (läs kramper) och en mage som får totalt spel. Ibland får jag så ont i magen att jag inte kan andas! :(Nu ska jag prova att ta bort gluten och se om det kan hjälpa mig.Är det någon annan som provat det? Håller på att prova det? Eller har något annat tips till mig?Hoppas på att det hjälper nu bara! Vill inte ha ont mer nu!!
    Hej och välkommen hit.

Köp ett självtest från apoteket och se om du är glutenintolerant.
  • 060810

nämen det visste jag inte ens att det fanns!
    ska minsann åka dit på en gång!! tack för tipset!!

• Vroooooom

Glömde tillägga att man inte ska äta glutenfri kost utan att ha fått en diagnos. Exakt varför det är så vet jag inte riktigt men det är den informationen jag fått utav mina läkare.

• 060810

det var läkaren som sa att jag skulle ta bort gluten ur kosten..

vet en annan tjej som gör samma sak efter att läkare sagt det till henne..

• Vroooooom
    060810 skrev 2008-08-18 10:37:19 följande:
    det var läkaren som sa att jag skulle ta bort gluten ur kosten..vet en annan tjej som gör samma sak efter att läkare sagt det till henne..
    Ah, nu vet jag varför man inte ska ta bort gluten. Det är för att testresultaten kan bli missvisande, speciellt vid en biopsi av tunntarmen.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7