• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • 060810

ja men det ska inte göras någon biopsi och blodprover är tagna.

har inte börjat med glutenfritt än, skulle börja idag men har inte ätit än.. :p

• TrasigMage

Maddisen80; Har man en aktiv inflammation i crohns så kan man få feber. Crohns diagnostiseras genom koloskopi med vävnadsprover (de ser oftast om du har crohns eller uc med hjälp av koloskopi), blodprover, och calprotectinprov som är ett avföringsprov. Också med hjälp av alla symptom man har så kan de lättare ge en diagnos. Crohns inflammationer går oftast genom hela tarmväggen och inflammationerna kan sitta från matstrupen å ner till ändtarmen, i olika områden. Uc går ej igenom tarmväggen, och inflammationen börjar från ändtarmen och går uppåt, stannar den en bit upp så kan det inte finnas någon aktivitet längre upp så att säga.
    Jag har med samma symptom som du, och de har alltid sagt att det är IBSen som gör det, men är inne i en ny utredning nu som ska visa om det är crohns, IBSen (möjligtvis att mitt magmunsbråck ställer till med lite problemmed) eller om det är allt som är aktivt.
    Hoppas att du mår bättre snart! =) Hur länge har du mått dåligt? Vad har de gjort för undersökningar? äter du några mediciner?

• Vroooooom
    060810 skrev 2008-08-18 10:49:06 följande:
    ja men det ska inte göras någon biopsi och blodprover är tagna.har inte börjat med glutenfritt än, skulle börja idag men har inte ätit än.. :p
    Okej, men blodproverna har inte påvisat någon glutenintolerans? Du får köpa det där testet på apoteket och visar det något så vänd dig till din läkare och be om en biopsi.

När jag först blev sjuk tänkte jag testa glutenfri kost men jag orkade aldrig hålla ut i ett halvår Plus att mina prover aldrig visade att det kunde vara glutenintolerans.

Lycka till
    Cheer up, the worst is yet to come
  • 060810

de låg inom det normala sa läkaren, så han skickade inte mig vidare utan sa att det var IBS (det stämmer ju med när man läser om det), men det stämmer även in på gluten när jag läser om det med.

men jag ska köpa testet och se vad det visar.

• IrenerI
    060810 skrev 2008-08-18 10:20:33 följande:
    Hej allihop! :)Jag är ny här hos er.Har haft mag/tarm problem i väldigt många år (snart 15 år) och när jag väl tog tag i problemet och gick till läkare då jag trodde det kunde vara gluten så fick jag diagnosen IBS istället.Jag blir dålig av allt jag stoppar i mig och det tär på mig. Fortsätter att äta som vanligt i a f för det är ju det enda jag kan göra.Fast nu har jag pratat med läkaren igen och sa att vad jag än stoppar i mig ger mig magont (läs kramper) och en mage som får totalt spel. Ibland får jag så ont i magen att jag inte kan andas! :(Nu ska jag prova att ta bort gluten och se om det kan hjälpa mig.Är det någon annan som provat det? Håller på att prova det? Eller har något annat tips till mig?Hoppas på att det hjälper nu bara! Vill inte ha ont mer nu!!
    Har ju inte fått riktigt diagnosen IBs dock trodde läkaren att de var de sist jag var dit.

Har också testats för gluten och enligt proverna hade jag de inte.
    Men jag vart mycket mycket bättre när jag åt glutenfritt och även laktosfritt.
    Så läkaren sa till mig att så länge jag mådde bättre så var de bara att köra på.
    Nu när jag är gravid kan jag äta allt igen nästan. Äter jag för mycket med mjöl i t.ex. så blir magen rätt uppblåst och så. Men inget mot för hur de var innan iaf..
  • Anonym (trött)

Har sktivit några långa inlägg men de har ju bara försvunnit! Tack för infon om SIBO...lät inte alls otroligt när jag läste på nätet...och där står ju tydligt att även andra antibiotikakurer kan ge bättre mage. Har bestämt mig för att ta ett seriöst snack med läkaren (när jag är färdig med graviditeten) o säga att vi börjar om från början. Ser förutsättningslöst på situationen och så tänker jag banne mig bilda mig tillräckligt på området för att bli en riktig "pain in the ass" Har nu börjat samla info för att ha fakta att komma med. Inser att jag måste läsa hela tråden så snart jag orkar.

• HimlaMilla

schnappi i magen: När min ibs var som värst fick jag gå till en dietist som skulle kolla om jag var allergisk mot något eller om det "bara" var ibs jag hade. Det var inte mycket jag fick äta då...helt mjölkfritt, glutenfritt, soyafritt, ej ägg osv. Jag mådde pyttelite bättre men inte tillräckligt för att det skulle vara någon allergi.
    Sen när jag började må lite bättre så märkte jag efter att ha fört matdagbok att jag mår mycket bättre utan mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor mm. Gluten skulle jag kanske också må bättre utan, har testat det periodvis, men tycker inte jag kännt så stor skillnad då. Men det är ju olika från person till person vad magen reagerar på...

• Newbride2008

Vad jag inte fattar med IBS är detta: Läkarna säger att det är en störning på signalerna från hjärnan till tarmarna, vad spelar det då för roll vad man äter?

• Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 09:40:31 följande:
    Vad jag inte fattar med IBS är detta: Läkarna säger att det är en störning på signalerna från hjärnan till tarmarna, vad spelar det då för roll vad man äter?
    Alltså, läkarna har egentligen ingen aning om vad IBS beror på. Det finns många teorier men inget är bevisat.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80
    Svar på #574
    morai sköldskörtel provet va bra ,men vad kan jag ha eftersom symptomerna stämmer in på de,förut hade jag ämneomsättning precis på gränsen
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7