• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Busungarnas mamma
    lollsanT skrev 2008-07-09 13:36:14 följande:
    Jadu, han som ska sälja tomten till oss har en kontakt inom lantmäteriet så nu väntar vi på att de ska komma ut för att stycka av tomten. När det är gjort ska vi beställa huset/lämna in bygglovsansökan. Under tiden kommer vi börja röja på tomten och schakta om den. Sen till hösten kommer vi förhoppningsvis hinna gjuta grund och bygga garaget och till våren börja på huset.Har satt en gräns till att nästa jul ska huset vara klart
    Okej, som vanligt är det massa saker som ska klaffa och oftast sådant som man inte kan påverka själv...
    Nästa jul kommer ni garanterat vara färdiga

När vi beställde huset i februari så trodde vi att vi ska kunna flytta in till jul med marginal, men som det ser ut nu så känns det inte lika troligt längre...
    Eftersom vi inte har levernas förrän vecka 40.
    Det skulle betyda att vi har ganska exakt 3 månader på oss att bli inflyttningsklara.
    Vad jag har förstått på de som bygger själva så bör man räkna med 4 månader, men jag vet inte riktigt...sambon sparar lite semester som han ska kunna ta till hösten/vintern för att kunna jobba på så bra som möjligt med huset.

Har ni något boende idag som ni ska sälja innan? eller bor ni i hyres?
    Undrar när vi kan säga upp våran marklägenhet? Det är ju 3 månader i förväg som gäller.
  • lollsanT

Busungens mamma skrev 2008-07-09 13:43:09 följande:

Okej, som vanligt är det massa saker som ska klaffa och oftast sådant som man inte kan påverka själv...Nästa jul kommer ni garanterat vara färdiga När vi beställde huset i februari så trodde vi att vi ska kunna flytta in till jul med marginal, men som det ser ut nu så känns det inte lika troligt längre...Eftersom vi inte har levernas förrän vecka 40. Det skulle betyda att vi har ganska exakt 3 månader på oss att bli inflyttningsklara. Vad jag har förstått på de som bygger själva så bör man räkna med 4 månader, men jag vet inte riktigt...sambon sparar lite semester som han ska kunna ta till hösten/vintern för att kunna jobba på så bra som möjligt med huset.Har ni något boende idag som ni ska sälja innan? eller bor ni i hyres?Undrar när vi kan säga upp våran marklägenhet? Det är ju 3 månader i förväg som gäller.
    Ja, det tar väl ungefär 5 dagar med stomresning om man tar det alternativet. Sen är det bara jobba på som satan Vi har ett gäng kompisar här som kommer att måla - vi har lockat dem med öl och kött *hehe*
    2 jobbarkompisar till maken har redan sagt att de kommer och bygger om vi vill och sedan kommer mamma och hennes man upp.
    Men vi har nog räknat med 5 månader för säkerhetsskull.
    Har en hyreslägenhet idag. Ska bli såååå skönt att flytta från den (vi älskar inte direkt våra grannar).
    Jag tror att vi kör på en månad, ser hur mycket vi hinner och känns det som att det går bra så säger vi upp lägenheten. I värsta fall får man väl campa sista tiden
  • Busungarnas mamma
    lollsanT skrev 2008-07-09 14:00:30 följande:
    Ja, det tar väl ungefär 5 dagar med stomresning om man tar det alternativet. Sen är det bara jobba på som satan Vi har ett gäng kompisar här som kommer att måla - vi har lockat dem med öl och kött *hehe*2 jobbarkompisar till maken har redan sagt att de kommer och bygger om vi vill och sedan kommer mamma och hennes man upp.Men vi har nog räknat med 5 månader för säkerhetsskull.Har en hyreslägenhet idag. Ska bli såååå skönt att flytta från den (vi älskar inte direkt våra grannar).Jag tror att vi kör på en månad, ser hur mycket vi hinner och känns det som att det går bra så säger vi upp lägenheten. I värsta fall får man väl campa sista tiden
    Vi har ju valt att köpa steg 1 så byggarna kommer den tisdagen som vi får husleveransen och de räknar med att vara färdiga på fredagen.
    Vi har också turen att ha en del "bra att ha husbyggarsläktingar"
    Det finns både snickare, rörmokare och en del som helt enkelt kan sånt här med att bygga och greja. Det är bra
    Det mesta kommer väl sambon och hans pappa att göra. Något som är skönt är att vi bara bor cirka 100 meter från tomten idag, så det blir ju inga resor fram och tillbaka, det känns som ett stort plus
  • lollsanT

Busungens mamma skrev 2008-07-09 14:24:12 följande:

Vi har ju valt att köpa steg 1 så byggarna kommer den tisdagen som vi får husleveransen och de räknar med att vara färdiga på fredagen.Vi har också turen att ha en del "bra att ha husbyggarsläktingar"Det finns både snickare, rörmokare och en del som helt enkelt kan sånt här med att bygga och greja. Det är bra Det mesta kommer väl sambon och hans pappa att göra. Något som är skönt är att vi bara bor cirka 100 meter från tomten idag, så det blir ju inga resor fram och tillbaka, det känns som ett stort plus
    Ah, fusk ju!! själva bor vi på andra sidan av stan mot där tomten ligger.
    Maken kommer få längre till jobbet, nu har han 500m och han kommer få 7km sen *moahaha* kommer han få gå upp lite tidigare oxå

Hoppas ni får huset klart snabbt!!! Så får du lägga upp massor med bilder under tiden så man får suga åt sig idéer
  • Truffles

Hos oss tar snickarna nu några veckors semester...

Ska passa på att spackla och måla, fixa tvättstuga och så vidare under tiden.

Någon som vet någon som säljer fina väggväver till en bra peng? Tror jag bestämt mig för detta i tvättstugan.

Annar så är det nu så att mannen tycker att det är bastu i huset och jag börjar få en klump i magen. Tänk om det inte blir som jag tänkt mig - tänk om det bara blir "fult" och fel, kanske det redan är fööör mycket...
    medvitaknutarpalandet.blogspot.com/

• Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-07-10 17:02:49 följande:
    Hos oss tar snickarna nu några veckors semester... Ska passa på att spackla och måla, fixa tvättstuga och så vidare under tiden. Någon som vet någon som säljer fina väggväver till en bra peng? Tror jag bestämt mig för detta i tvättstugan. Annar så är det nu så att mannen tycker att det är bastu i huset och jag börjar få en klump i magen. Tänk om det inte blir som jag tänkt mig - tänk om det bara blir "fult" och fel, kanske det redan är fööör mycket... medvitaknutarpalandet.blogspot.com/
    Jag säger bara: Oroa dig inte, det kommer bli hur bra som helst
  • Nanna 79

Truffles- Vad fint det blir! Tar också gärna emot väggväv-tips. Inte för att vi har några väggar att sätta den på en...men vi vill ha väv i så gott som hela huset.

• Truffles

Jo, klart att det blir bra när det är färdigt men det är ju så mycket runt omkring hela tiden så man tappar lätt bort tråden kring hur man tänkt kring olika saker under resans gång.

Jag vet att jag nyligen läste i ett annonsblad om 2:a sorteringsväv för 2:90 metern. Tänkte inte på det då men det skulle ju kunnat funka jättebra till garaget om inte annat.

• Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-07-10 22:16:20 följande:
    Jo, klart att det blir bra när det är färdigt men det är ju så mycket runt omkring hela tiden så man tappar lätt bort tråden kring hur man tänkt kring olika saker under resans gång. Jag vet att jag nyligen läste i ett annonsblad om 2:a sorteringsväv för 2:90 metern. Tänkte inte på det då men det skulle ju kunnat funka jättebra till garaget om inte annat.
    Usch, vågar knappt tänka på hur jag själv kommer bli när man ska bestämma hur allt ska se ut...Beslutsångest kallas det
  • Busungarnas mamma

Truffles:
    Jag vågar knappt tänka på hur jag själv kommer bli när det är dags att bestämma hur insidan av huset ska se ut...
    Kan tänka mig att man kan bli lite osäker när man är mitt upp i allt...

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4