• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2008-07-14 17:04:41 följande:
    Jag tycker att den är intressant. Ska man bygga ett Domherren är det ju toppen att kunna titta steg för steg på ert bygge och se vilka val ni gjort. Tror förresten att de knoppar/handtag som ni beställt kommer passa jättebra.
    Vad gullig du är. Jag har blivit sååå himla velig. Ingenting känns det som att jag är säker på längre. Dock har jag nog hållit kvar vid de ursprungliga tankegångarna och håller tummarna för att jag (vi) ska bli riktigt nöjda med allt då det är klart.
  • Nanna 79
    Truffles skrev 2008-07-14 18:48:52 följande:
    Vad gullig du är. Jag har blivit sååå himla velig. Ingenting känns det som att jag är säker på längre. Dock har jag nog hållit kvar vid de ursprungliga tankegångarna och håller tummarna för att jag (vi) ska bli riktigt nöjda med allt då det är klart.
    Det är ju så avgörande med alla val som man ska göra! Känner lite så med våra kommande badrum. Vill ju inte ha klinkers på golven i badrummen och är lite rädd att det kommer bli "fult" med våtrumsmatta samtidigt som jag inte vill ha något annat heller. Hmm...tror ändå det är bra som du säger att köra så mycket som möjligt på ursprungsidéerna. Man blir så förvirrad under resans gång!
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2008-07-14 19:46:34 följande:
    Det är ju så avgörande med alla val som man ska göra! Känner lite så med våra kommande badrum. Vill ju inte ha klinkers på golven i badrummen och är lite rädd att det kommer bli "fult" med våtrumsmatta samtidigt som jag inte vill ha något annat heller. Hmm...tror ändå det är bra som du säger att köra så mycket som möjligt på ursprungsidéerna. Man blir så förvirrad under resans gång!
    Har också funderat på våtrumsmatta och det kanske är bättre? Varför har ni bestämt er för matta?

Kolla i det här galleriet vilken fin matta de just lagt in i sitt badrum de håller på och renoverar. http://www.familjeliv.se/hem/mimmi006/galleri.php 

Ska ni ha kakel på alla väggar?
    Funderade från början på att ha målade väggar med kakel i dusch o s v. ( www.familjeliv.se/Forum-5-87/m26162459.html ) 
  • Nanna 79

Vill helst inte ha klinkers på golvet för jag är så otroligt trött på det, tycker det är så svårstädat med alla fogar och dessutom hårt att gå på. Hade så mkt klinkers i vårt förra hus att jag tror att jag är avskräckt. Fast det beror nog på vilken typ av klinkers det är också. Vi hade grovt svårstädat klinkers. Usch! Fast fint var det förstås Flört

Det var fint golvet du länkade till, men är det är nog inte vi (mönstret). Skulle nog också kunna tänka mig ha målade väggar i badrummen och kakel i duschen, men då är det nog snyggast med klinkers på golven... Åh, så svårt det där.

Ursprungsidéen är iaf stora vita rektangulära kakel på väggarna och brun våtrumsmatta (typ båtdeck eller vad den heter som ser ut som brädor). Får se om det blir så eller om vi fastnar för något annat.

• fullt hus

Ni har kommit långt märker jag när jag läser vad ni håller på med. Skoj!

Truffles skrev 2008-07-14 21:13:48 följande:
    Har också funderat på våtrumsmatta och det kanske är bättre? Varför har ni bestämt er för matta? Kolla i det här galleriet vilken fin matta de just lagt in i sitt badrum de håller på och renoverar. www.familjeliv.se/hem/mimmi006/galleri.php Ska ni ha kakel på alla väggar?Funderade från början på att ha målade väggar med kakel i dusch o s v. ( www.familjeliv.se/Forum-5-87/m26162459.html ) 
  • Truffles
    fullt hus skrev 2008-07-16 12:56:29 följande:
    Ni har kommit långt märker jag när jag läser vad ni håller på med. Skoj!
    Jodå, med tanke på att huset "bara" levererades för knappa åtta veckor sedan så. Men det är ju sååå mycket kvar och det mesta kommer framöver att ligga på oss själva...

Golv och klinker räknar vi dock inte med att det blir aktuellt förrän ca vecka 35-36 men å andra sidan hoppas vi på att så mycket annat ska vara klart då att det i stort skulle kunna vara det vi får gå och vänta på...

Tror vår försäljare sa att vi skulle räkna med ca 20 veckors byggtid och det är ju alltså vecka 40, första veckan i oktober.

www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
  • Gnista

Truffles: Ja precis, vi river och bygger FH på befintlig grund. Vi har räknat med att det kommer kosta lika mycket att renovera det huset vi bor i nu, eftersom ALLT måste göras. Byte av kök, badrum, yttertak, fönster, alla ytskikt mm. Och då skulle vi även vilja byta fasad eftersom vi vill ha trä.

• Nanna 79

Tittar in från BB och berättar att lille Olle kommit ut Glad 

• Tilcha

Måste man skaffa hantverkare å allt sånt själv när man ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan eller kan man få det nyckelfärdigt?

• Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2008-07-16 19:42:45 följande:
    Tittar in från BB och berättar att lille Olle kommit ut  
    Stort GRATTIS  
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4