Flaxa1 skrev 2008-07-23 22:59:11 följande:
Truffles: Precis sån info som jag är ute efter. Tack!Och visst har jag fler frågor! *frågvis*Vi har inget garage som vi kan stå i ... funderar på vad snickarna kan ha för åsikter om att vi vill stå i huset ... vi skulle iofs. kunna måla på helgerna. Det var inget ni tog upp med era snickare?Hur kom det sig att ni köpte just golvlisterna färdigmålade? Är det färdigmålade materialet kvistlackat? Har för mig att man bara kan få taket laserat eller naturellt från FH. Någon som vet mer? Och hur är det med listerna, kan man få de vita från FH?Om man kör på ett ofärgat kvistlack, hur många lager krävs det då på kvistarna?Har jag förstått dig rätt att man med kvistlackeringen måste måla sammanlagt tre lager? Hur lång tid tog det för dig? Det låter jobbigt! =) Å andra sidan ska FH ha gott betalt för färdiglaserat (tak), vilket vi har kollat priset på. Och det var INTE kvistlackat så det blir väl jättefult om några år.Är det lättare att måla taket plankvis före uppsättning? Är det någon som har målat lister och tak efter uppsättningen?
Ni kan säkert stå i huset och måla, tror att de sa till oss att vi hade ca 6-8 veckor på oss att måla takpanelen innan det var dags för den att sättas upp och jag hann gott då jag målade 4 buntar/dag.
Alltså vi beställde vitmålade lister, för den jämna fina lacken och för att slippa några moment i färdigställandet. Men, vi trodde nog att det skulle varit alla lister... Ska kolla detta med vår husförsäljare när han är åter från semestern för vi har ganska nyligen upptäckt att de inte var färdigmålat... Tror dock inte att de då är kvistlackade men de har ju en annan och hårdare färg/yta så tror att de kan hålla kvistarna borta bra ändå - men det är bara en gissning.
Kvistlacken gick ju jättefort så en eller två gånger tror jag inte spelar någon roll. Jag la upp alla de fyra buntarna på sina platser, började i ena hörnet. Kvistlacken ligger ju bara precis på varje kvist och några mm utanför men det blir ju till slut så att man bara tar penseln och "duttar" till vilket gör att man med det färgade lacket kan få rätt stora märken att måla över.
När du har kommit fram till sista plankan, har det troligtvis redan torkat på första och då tar du ett varv till om du har ett kvistlack som ska målas i två omgångar. Ett råd är dock att ringa runt till några olika färgaffärer för att höra vad de tar för kvistlacken. Jag köpte alltså för drygt 100/liter medan de fanns de som tog 149 för 0,3 liter !
Sedan var det alltså bara att börja om igen från första stället och stryka grundfärgen. ATT jag valde att göra det var för att det om träet torkade och drog ihop sig skulle det åtminstone inte vara helt träfärgat det som kom fram emellan.
Nu när jag färdig målar mina två varv är jag dock så jobbig att jag "målar ihop" alla springor så spricker det så kommer det iallafall att bli väldigt tydligt... :-/
Mitt första lager upplevde jag så "flammigt" så därför har jag valt två lager och på vissa ställen tycker jag fortfarande att det är det men så är ju alla fönster täckta så det är svårt att se ordentligt utan bra ljus.
En sak att tänka på är att det för oss blev en hel del "spill" och har du/ni inga problem att stå uppåt med nacken och klättra på stegen så tror jag kanske att du lika gärna (om du ska täckmåla vill säga, lasyren spricker ju inte upp som den kan göra) även kan grundmåla taket när det är uppsatt...
Huvudsaken är väl iallafall att ni målar taken innan ni målar eller tapetserar väggarna så att det inte stänker ner på färdigt arbete, taklisterna kommer jag också att måla på bockar så att man inte kladdar något mot väggarna.