• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Truffles
    Busungens mamma skrev 2008-07-20 00:00:23 följande:
    TrufflesVar inne och kikade på er hemsida.Snart har ni verkligen ett hus att bo i, känns det inte lite skumt efter alla turer ni har varit med om? Att det verkligen blir ett hus till slut?Det ser förresten superbra ut
    Det känns konstigt men på att jättebra sätt! Ska säga upp lägenheten i dagarna, vi har dragit på att göra det men nu känns det som att det måste göras... Hemlis

Kul att du tycker om våra val, tror nog att det ska bli rätt för oss, även fast inte alla beslut om t ex badrummen är fastslagna ännu...
  • Flaxa1

Truffles: Precis sån info som jag är ute efter. Tack!

Och visst har jag fler frågor! *frågvis*

Vi har inget garage som vi kan stå i ... funderar på vad snickarna kan ha för åsikter om att vi vill stå i huset ... vi skulle iofs. kunna måla på helgerna. Det var inget ni tog upp med era snickare?

Hur kom det sig att ni köpte just golvlisterna färdigmålade? Är det färdigmålade materialet kvistlackat? Har för mig att man bara kan få taket laserat eller naturellt från FH. Någon som vet mer? Och hur är det med listerna, kan man få de vita från FH?

Om man kör på ett ofärgat kvistlack, hur många lager krävs det då på kvistarna?

Har jag förstått dig rätt att man med kvistlackeringen måste måla sammanlagt tre lager? Hur lång tid tog det för dig? Det låter jobbigt! =) Å andra sidan ska FH ha gott betalt för färdiglaserat (tak), vilket vi har kollat priset på. Och det var INTE kvistlackat så det blir väl jättefult om några år.

Är det lättare att måla taket plankvis före uppsättning? Är det någon som har målat lister och tak efter uppsättningen?

• Nanna 79

Tack för gratulationerna av vår lilla Olle!

dazazz skrev 2008-07-18 19:18:56 följande:
    ni som bygger fiskarheden, har ni tagit husen som de varit i katalogen eller har ni gjort ändringar? vad jag förstår av katalogen så är det även möjligt att rita eget och låta dem göra byggsatsen, är det någon som prövat det?
    Vi ska bygga ett Lommen men med en hel del ändringar. Skönt att kunna göra om så det passar oss perfekt!

Nu är det bara 3 veckor kvar tills vi ska gjuta.
  • Flaxa1

Hur mycket har er byggfelsförsäkring kostat? Vi fick en offert idag på över 57 000! Ska gå på 15 000 enligt produktionskalkylen.

• fullt hus

Mycket ni har hunnit!

Truffles skrev 2008-07-23 21:23:22 följande:
    Flaxa, vi ska måla takpanelen heltäckande vit. Jag stod i garaget och målade 4 buntar panel åt gången så jag var inte i vägen för snickarna. Vår snickarboss sa åt mig direkt då jag började att vara noga med att inte måla för tjockt lager för om det skulle bli problem att få upp det så skulle vi få göra det själva. Först kvistlackade jag vilket jag rekommenderar att du gör även om du köper en lasyr med mer pigment i, jag har nämligen hela min mammas hus som avskräckande exempel. De har jättefin takpanel, innerdörrar, dörr-och fönsterfoder, MEN, de har gula kvistmärken precis överallt genom lasyren! Taklisterna kommer jag också att måla heltäckande vita på bockar före uppsättningen. Golvlisterna köpte vi faktiskt vita, de har anlänt bygget färdigkapade och numrerade för varje rum. En rejäl tidsåtsparing.   (Vilket känns bra efter att jag sett hur mycket spillbitar det blev).Jag använde ett färgat kvistlack från min lokala färgaffär (Beckers nya hem) skulle dock rekommendera dig att istället köpa ett ofärgat då det blir lättare att täcka fläckarna vid målningen med detta men istället behövdes det bara ett lager kvistlack av modellen jag använde mig av... Därefter köpte jag deras häftgrundfärg (olja) den kallas för "greppen" och fanns i 10 litersburkar. Efter att du kvistlackat är det nämligen bra att ha en oljefärg direkt på för då hjälper även den till att hålla kvistfläckar i schack. Därefter har jag, för att jag vill ha ett halvblankt tak i gammaldags stil, valt en råvit Aqua lackfärg "Elegant", den finns tyvärr dock bara i trelitersburkar så jag kommer nog att få handla några fler, har handlat fyra än så länge. Att jag väljer att lägga vatten på oljegreppen är att den vita lackfärgen inte gulnar på samma sätt som vit oljefärg gör. Men vill du ha ett modernt matt tak så kan du istället bara måla med greppen hela tiden, tror dock att du iallafall behöver måla två lager efter att du grundat för att få ett jämnt och oflammigt resultat.Man kan alltså blanda olja och vatten så länge oljan är den som ligger i botten!10 l grepp kostar strax under 1000 och 3 l lackfärg kostar strax under 500.Hör av dig igen om det är något om vår målning jag glömt berätta trots denna roman. www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com   
  • Truffles
    Flaxa1 skrev 2008-07-23 22:59:11 följande:
    Truffles: Precis sån info som jag är ute efter. Tack!Och visst har jag fler frågor! *frågvis*Vi har inget garage som vi kan stå i ... funderar på vad snickarna kan ha för åsikter om att vi vill stå i huset ... vi skulle iofs. kunna måla på helgerna. Det var inget ni tog upp med era snickare?Hur kom det sig att ni köpte just golvlisterna färdigmålade? Är det färdigmålade materialet kvistlackat? Har för mig att man bara kan få taket laserat eller naturellt från FH. Någon som vet mer? Och hur är det med listerna, kan man få de vita från FH?Om man kör på ett ofärgat kvistlack, hur många lager krävs det då på kvistarna?Har jag förstått dig rätt att man med kvistlackeringen måste måla sammanlagt tre lager? Hur lång tid tog det för dig? Det låter jobbigt! =) Å andra sidan ska FH ha gott betalt för färdiglaserat (tak), vilket vi har kollat priset på. Och det var INTE kvistlackat så det blir väl jättefult om några år.Är det lättare att måla taket plankvis före uppsättning? Är det någon som har målat lister och tak efter uppsättningen?
    Ni kan säkert stå i huset och måla, tror att de sa till oss att vi hade ca 6-8 veckor på oss att måla takpanelen innan det var dags för den att sättas upp och jag hann gott då jag målade 4 buntar/dag. 

Alltså vi beställde vitmålade lister, för den jämna fina lacken och för att slippa några moment i färdigställandet. Men, vi trodde nog att det skulle varit alla lister... Ska kolla detta med vår husförsäljare när han är åter från semestern för vi har ganska nyligen upptäckt att de inte var färdigmålat... Tror dock inte att de då är kvistlackade men de har ju en annan och hårdare färg/yta så tror att de kan hålla kvistarna borta bra ändå - men det är bara en gissning. 

Kvistlacken gick ju jättefort så en eller två gånger tror jag inte spelar någon roll. Jag la upp alla de fyra buntarna på sina platser, började i ena hörnet. Kvistlacken ligger ju bara precis på varje kvist och några mm utanför men det blir ju till slut så att man bara tar penseln och "duttar" till vilket gör att man med det färgade lacket kan få rätt stora märken att måla över.

När du har kommit fram till sista plankan, har det troligtvis redan torkat på första och då tar du ett varv till om du har ett kvistlack som ska målas i två omgångar. Ett råd är dock att ringa runt till några olika färgaffärer för att höra vad de tar för kvistlacken. Jag köpte alltså för drygt 100/liter medan de fanns de som tog 149 för 0,3 liter ! 

Sedan var det alltså bara att börja om igen från första stället och stryka grundfärgen. ATT jag valde att göra det var för att det om träet torkade och drog ihop sig skulle det åtminstone inte vara helt träfärgat det som kom fram emellan. 

Nu när jag färdig målar mina två varv är jag dock så jobbig att jag "målar ihop" alla springor så spricker det så kommer det iallafall att bli väldigt tydligt... :-/

Mitt första lager upplevde jag så "flammigt" så därför har jag valt två lager och på vissa ställen tycker jag fortfarande att det är det men så är ju alla fönster täckta så det är svårt att se ordentligt utan bra ljus. 

En sak att tänka på är att det för oss blev en hel del "spill" och har du/ni inga problem att stå uppåt med nacken och klättra på stegen så tror jag kanske att du lika gärna (om du ska täckmåla vill säga, lasyren spricker ju inte upp som den kan göra) även kan grundmåla taket när det är uppsatt...   

Huvudsaken är väl iallafall att ni målar taken innan ni målar eller tapetserar väggarna så att det inte stänker ner på färdigt arbete, taklisterna kommer jag också att måla på bockar så att man inte kladdar något mot väggarna.
  • Flaxa1

Truffles:
    Hur lång tid tar det att måla fyra buntar? Vi bor rätt långt från husbygget, så frågan är väl kanske om vi hinner ...

Någon som har målat taket när det redan var uppsatt? Har bara rollat släta tak i lägenheter tidigare, men trätak går väl inte att rolla, så det tar väl rätt lång tid?

• Truffles
    Flaxa1 skrev 2008-07-25 20:06:45 följande:
    Truffles: Hur lång tid tar det att måla fyra buntar? Vi bor rätt långt från husbygget, så frågan är väl kanske om vi hinner ...Någon som har målat taket när det redan var uppsatt? Har bara rollat släta tak i lägenheter tidigare, men trätak går väl inte att rolla, så det tar väl rätt lång tid?
    Det tog nog minst ca 3 timmar gången...

Nu när jag målar de olika lagren så tar ett rum på cirka 10 kvm lika lång, eller t o m längre, tid. Först måste ju mellanrummen mellan panelerna målas och sedan själva panelen för roller når ju inte ner i mellanrummet. 

Om man inte vill ha panel så byter väl i och för sig FH ut panelen mot gipstak och då går det ju lätt att måla uppsatt, med roller, men då ska man ju först ha spacklat det snyggt istället. 
  • Nanna 79

Truffles- Det måste väl vara alla lister det gäller när man valt till det och betalat för det? Låter jättekonstigt annars!

• Flaxa1

Truffles: Och hur många buntar var det ungefär sammanlagt?

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4