• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Busungarnas mamma

Truffles
    Var inne och kikade på er hemsida.
    Snart har ni verkligen ett hus att bo i, känns det inte lite skumt efter alla turer ni har varit med om? Att det verkligen blir ett hus till slut?
    Det ser förresten superbra ut

• Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-07-17 15:18:54 följande:
    Underbart! Hoppas vi också är på väg mot en altan nästa år vid den här tiden...
    Det hoppas jag att vi också är
  • Busungarnas mamma
    lollsanT skrev 2008-07-12 21:03:54 följande:
    Jo jag vet, de sa upp till 4 månader och hade vi otur kunde det ta ännu längre tid iom semestertid. Tyvärr så har vi otur med annat istället
    Vad har ni otur med?
    Om du vill berätta såklart?
  • Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan (leverans vecka 40)
    fejk77 - Tärnan www.husbabbel.blogg.se
    Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 39-40 -08)
    MillaJ - Tranan (bygget pågår)
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen (bygget pågår)
    Lisamargareta - Lövsångaren (breddad)
    Nane - Domherren förlängd (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen (leverans vecka 35 -08)
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan (bygget pågår) morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Breddad Lövsångare
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Förlängd Lommen
  • suzziluzen

Busungens mamma skrev 2008-07-19 23:56:10 följande:

Vad bra er altan blir! Det ser supermysigt ut Är det tänkt att ni ska ha något tak?
    Tack! Vi ska skaffa markis. Inte över hela då utan vid delen vid vardagsrummet, den del som är utbyggd. Har kollat runt lite och det blir nog en som är 5 m bredd, med ett utfall på 4 m. Och med extra balk så att den inte sluttar så kraftigt nedåt.
  • Flaxa1

Är det någon som har målat lister och takplankor själva? Gick det bra? Tog det lång tid? Vad kostade färgen? Var ni i vägen för snickarna? Finns det några praktiska problem? Kvistlackade ni?

• MillaJ
    Flaxa1 skrev 2008-07-23 12:45:41 följande:
    Är det någon som har målat lister och takplankor själva? Gick det bra? Tog det lång tid? Vad kostade färgen? Var ni i vägen för snickarna? Finns det några praktiska problem? Kvistlackade ni?
    Här har vi börjat lite med taket. Vi kommer vitlasera det innan det sätts upp så vi behöver inte ta upp plats för det i huset. Vi har valt med lite mera pigment i så vi bara behöver göra det en gång och slipper då kvistlacka. Har ingen koll på pris än!
    Taklister kommer vi lasera lika som taket, däremot kommer vi betsa och därefter lacka golvlisterna, så de blir så lika golven som möjligt.

Har ni tänkt att lasera eller måla heltäckande?
    Jag vill gärna ha lite mera plats runt om när jag laserar eftersom man måste kunna stryka hela längden i ett drag.
  • Flaxa1

Milla:
    Smart idé att välja en färg med mer pigment i. Jag kan "ingenting" om färg, men blir färgen tjockare om det är mer pigment i? Har hört att det kan vara svårt att få ihop taket (plankorna ska tydligen gå i varandra) om man målar för tjockt med färgen.

Var ska ni lasera någonstans då? Varför behöver ni inte göra det i huset? Varför måste man stryka hela längden i ett tag? Är det ens möjligt, plankorna är väl långa? Kan man få tillräckligt med färg på penseln för att det ska räcka längs hela plankan?

Vad ni ska ni ha för färg på golvet/listerna? Vi tänkte först ett ljust golv, men har kommit på att det kanske blir tråkigt smutsigt.

• Truffles

Flaxa, vi ska måla takpanelen heltäckande vit.

Jag stod i garaget och målade 4 buntar panel åt gången så jag var inte i vägen för snickarna. Vår snickarboss sa åt mig direkt då jag började att vara noga med att inte måla för tjockt lager för om det skulle bli problem att få upp det så skulle vi få göra det själva.

Först kvistlackade jag vilket jag rekommenderar att du gör även om du köper en lasyr med mer pigment i, jag har nämligen hela min mammas hus som avskräckande exempel. De har jättefin takpanel, innerdörrar, dörr-och fönsterfoder, MEN, de har gula kvistmärken precis överallt genom lasyren! 

Taklisterna kommer jag också att måla heltäckande vita på bockar före uppsättningen. Golvlisterna köpte vi faktiskt vita, de har anlänt bygget färdigkapade och numrerade för varje rum. En rejäl tidsåtsparing.   (Vilket känns bra efter att jag sett hur mycket spillbitar det blev).

Jag använde ett färgat kvistlack från min lokala färgaffär (Beckers nya hem) skulle dock rekommendera dig att istället köpa ett ofärgat då det blir lättare att täcka fläckarna vid målningen med detta men istället behövdes det bara ett lager kvistlack av modellen jag använde mig av...

Därefter köpte jag deras häftgrundfärg (olja) den kallas för "greppen" och fanns i 10 litersburkar. Efter att du kvistlackat är det nämligen bra att ha en oljefärg direkt på för då hjälper även den till att hålla kvistfläckar i schack.

Därefter har jag, för att jag vill ha ett halvblankt tak i gammaldags stil, valt en råvit Aqua lackfärg "Elegant", den finns tyvärr dock bara i trelitersburkar så jag kommer nog att få handla några fler, har handlat fyra än så länge. Att jag väljer att lägga vatten på oljegreppen är att den vita lackfärgen inte gulnar på samma sätt som vit oljefärg gör. 

Men vill du ha ett modernt matt tak så kan du istället bara måla med greppen hela tiden, tror dock att du iallafall behöver måla två lager efter att du grundat för att få ett jämnt och oflammigt resultat.

Man kan alltså blanda olja och vatten så länge oljan är den som ligger i botten!

10 l grepp kostar strax under 1000 och 3 l lackfärg kostar strax under 500.

Hör av dig igen om det är något om vår målning jag glömt berätta trots denna roman.

www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com   

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4