Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Jag tycker det beror på hur myket pengar hushållet i övrigt har också. HAR man pengar så är det väl inget problem. MEN om barnets månadspeng skapar hål i hushållskassan, tvingar fram andra besparingar/indragningar osv så tycker jag att det är FEL. Vi har inte råd att ge vår tonåring mer, då skulle de andra barnen/familjen få mindre. Det vill inte vår 17 åring heller. Det ska vara rättvist och chysst.
Du menar att vi skulle fråga henne om hon tycker att det känns ok att vi jobbar mer för att hon ska få mer.
Jag visade just tråden för maken han sa nu att det får bli studiebidraget när han såg vad ni skrev... vi är normalinkomsttagare så vi har inte extremt mkt pengar.
Hmm, när jag var 17 (och även mina syskon) och fortfarande gick i skolan så fick vi välja, antingen fick vi studiebidraget OCH underhållsbidraget men då skulle de täcka alla våra kostnader, förutom mat, alltså kläder, frisör, ja allt.
Då fanns de ingen möjlighet att få mer....
Eller så fick vi endast studiebidraget men då fick vi "hjälp" me pengar till kläder och dylikt som var lite dyrare om det behövdes.
Vet inte om de har med saken att göra, men de här me att hjälpa till hemma, dammsuga, plocka in disk osv har vi alltid sett som en självklarhet.....alltså inget sätt att tjäna extra pengar på.
Ge hon studiebidraget! Mer behöver man INTE. Och om ni vill ge extra för frisör och vinterjacka borde hon bli tacksam. Så gör på det viset.
Hon fick 500 till midsommar utöver studiebidraget men verkar inte nöjd... hon får väl vänja sig kanske?