Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Min 17 åring får studiebidraget varje månad, för det ska han köpa allt själv, han bor hemma, går skola på hemorten.
Min snart 16 åring kommer att få sitt studiemedel när skolan börjar i höst, han kommer även att få underhållet och inackorderingsbidraget då, han kommer att bo på annan ort under gymnasietiden, sammanlagda summan han kommer att få varje månad är ca 3500-4000 kr/ månad, då ska hyran betalas, busskort och all mat, nöjen och kläder.
bor de hemma tycker jag de kan få studiebidraget och själva betala det mesta av kläder, nöjen ody. vill de ha mer får de skaffa extrajobb.
om de flyttar är det svårare...vår äldsta som fyller 17 i höst får ca 9.000 kr /mån som ska räcka till, mat, hyra, övriga räkningar, kläder, nöjen, stallplats för hennes häst...tja det mesta.
Nu har jag ingen 17-åring, men har varit 17 själv en gång i tiden.
Ärligt talat, ni gör inte era barn en tjänst genom att ösa pengar över dem. Studiebidraget kan de få , men resten får de arbeta ihop. Hittar man inget jobb så kanske man kan hjälpa till hemma UTÖVER sina vanliga sysslor.
Det blir tufft för alla bortskämda nästan vuxna tonåringar när de inser att man måste jobba hårt för att komma någon stans i livet, ingenting kommer gratis och man rustar dom inte precis för att klara sig själva när det kommer svårigheter i livet. Jag tror att man får självkänsla när man jobbar och tjänar egna pengar, bevisar för sig själv att man KAN klara nåt på egen hand. Det är viktigt att de lär sig att hushålla med resurser.
jag får mitt studiebidrag (1050 kr) på mitt egna konto varje månad och jag får nöja mig med det så om pengarna tar slut så är dom det och då kan jag säga att jag får handla allt själv förutom mat och hygien grejer och ändå får jag pengar över nästan varje månad. Det räcker med studiebidraget för att man lär sig att hålla i sina pengar och förstår att man inte kan shoppa hur mycket som helst varje månad
Min 16åring får studiebidraget och han har själv valt att vi ska behålla drygt 200 kr av det så att han även får "studiebidrag" under sommaren med då han inte får några pengar från CSN.
Min 14 och 16 åring får barnbidraget inget mer. Dom får då köpa sina kläder själva. Vi hjälper till vid sko köp och vinterkläder.
Att få studiebidraget vid 17 tycker jag är fullt rimligt.
Vill man ha mer pengar går det utmärkt att skaffa sig ett extra arbete.
MEN vid extra inkomst ska det sparas pengar, inte bara konsumera
Jag fick studiebidraget och det fick jag köpa smink o såna saker för.
Min mamma betalade alltid mina kläder för mina pengar räckte inte.
Jag menar det e ju skitdyrt medkläder så skulle jag fått betala mina kläder själv hade jag aldrigkunnat gjort nåt.
Hejsan!!!Ser att många som jag har gett sina ton åringar studiebidraget. Jag började automatiskt med detta när det blev aktuellt att dom fick studiebidraget. Det skall räcka till nöjjen och kläder. Sedan har dom extra jobb på macdonalds så dom har bra ställt....Men en sak som jag tycker är vridet. När barnen fyller 18 år så kommer underhållet från pappan direkt in på barnens konto!!!(om man inte bor med pappan givetvis) Det bidraget tycker jag absolut skall gå in till mamman som hjälp till hyra mat och kläder??? Visst nu har vi ordnat överföring mellan kontona...Men det är klart att det blev lite gnäll för det...Fick förklara ...