Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Shit 3000 i månaden. Det är ju knappast vad jag har nu efter att alla räkningar är betalda och matkontot är laddat..
Studiebidraget tycker jag räcker. Håller med om att hon får skaffa ett jobb annars. Det hade jag när jag var 17!
Oj, UTÖVER studiebidraget så borde hon vara MER än nöjd. En annan får ju kämpa sig fram varje månad. Jag får ju inte ens hela bidraget.
Min lillasysters ena klasskompis och hennes äldre brorsa fick flera tusen kr redan på högstadiet. Och då hade föräldrarna egentligen inte ens råd med det...mamman var arbetslös men jobbade svart som städerska. Och pappan var sjukskriven. Inte så smart plan...Dottern har otroligt låga betyg så det är skrämmande och hon planerar att bli "Lodis". Alltså bara ligga på gatan när hon blir äldre. Hon har inga som helst planer för framtiden och är inte ett dugg intresserad av att skaffa utbildning. Nu är hon tvungen att gå IV-programmet i höst när hon börjar gymnasiet.
Snacka om att ha misslyckats rejält..inte konstigt att deras ekonomi är så dålig och att dottern är så bortskämd! Sonen är iaf förståndig och skaffar sig en väldigt bra utbildning för tillfället.
TS: Vad får flickans klasskompisar? Finns ju ingen anledning att hon ska ha mer.
Kanske ni kan sticka till henne en slant om hon hjälper till extra hemma, tex barnpassning.
Att bara ge henne pengar för att hon vill ha mer gör nog tyvärr att hon inte lär sig pengars värde.
Ett annat alternativ är att ni öppnar ett sparkonto åt henne och ni lovar att sätta in lika mycket pengar där som hon själv sätter in. Då har hon en slant till den dag hon flyttar hemifrån.
Obs! Kontot ska stå i ert namn, så att hon inte kan ta ut några pengar förrän tex just när hon ska flytta hemifrån.
Men jag kan ju inte annat än undra om det hänt hennes mamma något? Annars kanske mamman fortfarande kan hjälpa till med lite extrapengar? Iaf om hon hälsar på hos henne.
Hej! När jag var 17 fick jag studiebidrad plus underhållet av pappa då mina föräldrar är skilda. Barn bidrag 950 och underhåll 1150..
Jag tycker inte det ska spela nån roll vad tjejens klasskompisar får...allt handlar om vad föräldrarna KAN ge.
Tex. min pappa har en tendens att säga "ja" till att jag ska få en del saker bara för att khan tycker det är så synd att jag inte ska få det jag vill..och sen får jag höra efteråt att vi egentligen inte ALLS hade råd med detta :/ Ger ju bara mig skuldkänslor.
Men det visar även mig samtidigt hur värrefullt det är med pengar och att det inte alltid är en självklarhet att man har dom. Därmed så säger jag alltid till min pappa
"Jag vill jättegärna gå den här danskursen, men om vi inte har råd, bara säg det då. Jag kan ju inte bli upprörd över något du inte har nån kontroll över".
Så enkelt är det. Ge henne det som ni tycker verkar vettigt. Inget över tusenlappen dock, för då går man för långt..
Min sambos dotter får 500 kr/mån, då ska hon köpa ALLT själv...
Hon fyller 18 i december...
Vår son får 700 kr och det skall räcka till allt. Han jobbar extra hela året och sommarjobbar på sommaren.
Han är strax 18.