Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
När jag fyllde 15 fick jag mitt studiebidrag, fick det fram till jag slutade skolan, ville jag ha mer pengar fick jag jobba eller fråga snällt.. Mormor var iof alltid vänlig också :P.. Men jag lärde mig VÄLDIGT tidigt värdet på pengar.
Jag skulle aldrig ge mer än studiebidraget som "månadspeng", men det är väl egentligen den som studerar, dens pengar, eller?! För om man inte pluggar får man inga pengar, varken förälder eller barn.. Därför måste man ta sitt ansvar och gå i skolan för att få studiebidraget..
Självklart kanske man hjälper till att betala ex. vinterjackan eller skorna men det får aldrig gå till överdrift!!
Jag är jätte glad att jag fick lära mig pengarnas värde och att man inte slösar med dem!
Något extrajobb finns alltid och det är underbart att tjäna EGNA pengar, även om det bara gäller några tusen extra som student!!
Hoppas ni löser det!! // Lisa!!

Tack för allas åsikter!
hålle rmed, hon får vänja sig!
Men om hennes mamma har så gott ställt så kan väl hon bidra med ett par tusen då eftersom hon har haft råd med det innan..
Men 3000-shit! Jag fick betala hemma av min sommarlön från 16 års ålder och studiebidraget fick jag inte själv då heller även om många andra fick det.
Andra tider nu må man säga!
Men jag kommer inte att ge mina barn en massa pengar utan motprestation, då tar det emot alldeles för mycket den dagen de blir utsparkade i livet och måste fiska fram dineros ur egen ficka.
Som vanligt kan SCB hjälpa till med lite fakta:
www.scb.se/templates/Listning2____147493.asp
Gå ner till kapitel 5 barnens ekonomi och klicka upp excelbladen bara så ser du hur "alla andra" gör.
...och det var såklart strunt när jag kollade närmare, slutsatsen blir ju bara att de flesta får mer än 500 i månaden-hallå SCB, kanske dags att utvidga skalan eller?
Jag återkommer...
www.ikanobanken.se/engines/page___1131.aspx
www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,160089,00.html
Källa Nordea, publicerat i tidning:
www.st.nu/nyheter/familjeliv.php&id=672507
Jag får 600 kr per månad.
Jag måste betala mitt eget busskort vilket tar 400 kr från det. (TYVÄRR) Därmed har jag alltså bara 200 kr kvar...mina vänner får mycket mer...ca 1000 kr. Det skulle jag också behöva. Men pappa får ju helt enkelt utgå från den ekonomi vi har. Han betalar mina danslektioner vilket är väldigt dyra...det blir en kompromiss varje månad helt enkelt. Det blir oftast så att jag får gå till honom i slutet av varje måndad och be om lite extra pengar den sista veckan.
Jag är 17 och får mitt studiebidrag.
när jag var 17 fick jag studiebidraget. det skulle täcka det mesta, kläder, hygienartiklar, buss, fika/utemat/godis. hade jag haft ett fritidsintresse hade mina föräldrar bekostat det åt mig, men nu hade jag inget sånt, inget som kostade pengar iaf.