• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • Anonym (orolig)

till misa67

Verkligen tack för ditt inlägg, du om någon har ju erfarenheten. Är han det minsta troende? Dricker han, äter griskött, ber osv? Hans släkt, har de en stor roll i er familj? Förlåt att jag frågar mkt, men har sååå mkt jag vill veta.... Tack

• Zaria

Jag tror inte du bejhöver oroa dig TS.

Trots allt är de böcker du läst (har också läst dem) en vääääldigt liten del av alla muslimska män, de allra allra flesta tror jag är hedliga killar. Precis som det finns gott om svenska killar som beter sig som skit så finns det självklart muslimska killar som också gör det.

• misa67
    Svar på #21
    Tack själv... nja... nå är han väl troende men inte på det sätt som man ska HAHA... han dricker äter griskött ja han gör allt som vi "vanliga" döende. Nyss var vi hos han bror på besök i Göteborg och han är likadan som min man. Vi skojar massor med varandra.
    Om jag ska vara ärlig då skulle inte min man klara sig själv med våra döttrar... dom kör över han totalt. Så om du vill vara tillsammans med killen då ge dig inte. Alla killar försöker bestämma över sina tjejer... det är deras natur :D
    Och vill du veta mer eller bara prata då är det bara skriva :)
  • Anonym

min snubbe e muslim, men inte våran son. kommer antagligen inte omskäras heller.

alla killar e samma, världen över. alla har sitt sätt att kontrollera kvinnan på. religion kvittar. om han slåss e det för att han e knäpp i huvet, inte för att han e arab eller muslim. det e för att han e man.

den enda skillnaden jag har märkt e att jag har mer slit med ungarna än honom, eller så e det för att jag e mammaledig nu å han jobbar. fast jo, han e jävligt dålig på att samarbeta i hushållet.

• Anonym

det finns hur många svenskar som helst som e födda kristna, men hur många praktiserar tron?? inte många.

det e ju mamma å pappa som bestämmer här. passar på att döpa in en innan man lärt sig prata.

• Anonym (Gift)

Jag tycker nog att man ska se till människan, först och främst. Det finns "rötägg" hos kristna, muslimer,katoliker,baptister,svarta,vita,röda,gula,män,kvinnor. Tycker inta att det spelar någon roll, så länge man respekterar varandra och är rädda om varandra!!! Är själv gift med en arabisk man.
    Så lycka till, och var rädd om varandra

• Anonym

Det stämmer faktiskt att om pappan är muslim, så blir barnen muslimer. Detta alltså enligt muslimsk lag. Så även om en kristen kvinna som är gift med en muslimsk man uppfostrar sina barn till kristna och även om de t ex är döpta och konfirmerade i Svenska Kyrkan, så är de ÄNDÅ muslimer enligt muslimsk lag. Detta spelar förstås ingen roll så länge man är i Sverige, men tänk på att i hans hemland och förmodligen enligt hans släkt och kanske även enligt honom själv, så är barnen muslimer.
    Det kanske inte är något problem för dig, men ändå något att tänka på, speciellt om ni reser till hans hemland.

• misa67
    Svar på #27
    Det har jag då aldrig hört men kan vara sant. Men i stort sätt har det ingen betydelse. Just nu är dom kristna. Och när dom blir myndiga då får dom bestämma själva vad dom vill vara :)
    Min man bryr sig inte och det gör inte jag heller så länge barnen mår bra. Det är inte tron som gör oss lyckliga :)
  • Anonym
    misa67 skrev 2008-07-17 11:05:23 följande:
    Svar på #27Det har jag då aldrig hört men kan vara sant. Men i stort sätt har det ingen betydelse. Just nu är dom kristna. Och när dom blir myndiga då får dom bestämma själva vad dom vill vara :)Min man bryr sig inte och det gör inte jag heller så länge barnen mår bra. Det är inte tron som gör oss lyckliga :)
    Jag menade egentligen TS Hon verkar ju vara lite orolig för detta med att barnen kan kidnappas etc. Du har ju varit ihop med din man i 18 år, ni har hittat en väg som passar er och du kan helt säkert lita på honom!
  • Anonym

Så länge allt är frid och fröjd i ett förhållande så är det väl inga problem för någon. När det krisar kommer de rätta sidorna fram.

Svar på tråden Arabisk man