• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • originalgutegirldenförsta
    Umm Israa skrev 2008-07-19 19:43:41 följande:
    hur gick tråden in på Islam?
    TS skrev att hon inte ville ha en muslimsk man eftersom hon vill ha en kristen. Om hon är kristen själv är det inte helt lätt att få ihop det.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • omamira
    originalgutegirldenförsta skrev 2008-07-19 19:46:34 följande:
    TS skrev att hon inte ville ha en muslimsk man eftersom hon vill ha en kristen. Om hon är kristen själv är det inte helt lätt att få ihop det.
    Då borde hon ju vetat det från början när hon träffade honom..

Kasta bort en bra man sådär it´s a shame Stackars kille, men hoppas han träffar en bra tjej nästa gång!
  • Anonym

jag lever också med en muslim vi har två barn.firar jul och ramadan.blandar lite fast ingen av oss fastar,min man försöker ibland men lyckas inte hålla sig
    man får ge och ta en del.vi umgås familjerna ihop hans släk(är stor) har aldrig haft problem med min familj el släkt.
    det man få räkna med är tt ej ha griskött hemma,barnen kommer inte gå i kyrkan.jag går till kykan om jag har lust.
    vi går ut ihop oftast han är inte så glad om jag går ut själv på krogen har gjort det några gånger fast han får då inte heller springa ute tex

• Umm Israa

aha =) Det håller jag med om!

originalgutegirldenförsta skrev 2008-07-19 19:46:34 följande:
  • Anonym (olika)

Min arbetskamart jobbar som diakon inom svenska kyrkan. Hon är gift med en muslim från Irak. Det funkar alldelses utmärkt. Det handlar om respekt rätt mycket tror jag.

• Anonym (orolig)

Hmm... jag är född kristen, firar alla högtider, går i kyrkan ibland, äter myket griskött... Jag har inget emot att fira lite muslimska högtider, det verkar roligt! :) Har varit i ett muslimskt land flera ggr och besökt moskéen och det var intressant. Jag förkastar ingen religion, men först nr vi träffades så tänkte jag inte ett dugg på våra olikheter, såg det bara som charmigt.. Men han ville framåt, han pratar om hur våra barn ska vara, att jag är tjejen i hans liv, när jag tänker så långt fram ser jag våra olikheter som något positivt var för sig men krångligt tillsammans.. Han är underbar, han kommer träffa någon som inte ser olikheterna som ett hinder. Den tjejen va bara inte jag.

• Anonym

Jag oxå född kristen, jag äter dock inget kött för jag är vegetarian. Min man är muslim och vårt barn är oxå muslim. Det fungerar super bra. Min man är lite konservativ och vill inte ha en tjej som dricker eller röker men det är inga problem eftersom jag varit nykterist sen jag var 17 och så har jag aldrig provat på att röka. Jag är en helt vanlig svensk tjej som har idrottat hela mitt liv. Jag försöker leva så friskt o hälsosamt som möjligt. Han är inte emot att jag går ut o dansar eller träffar vänner. Jag går inte i kyrkan och tror inte ens på gud utan på energier. Vi firar jul, midsommar, påsk precis som vilka svensson som helst. Han själv går aldrig på clubbar o dansar utan sitter hellre på en pub med vänner o tar en öl. Han går till moskén och ber och träffar sina muslimska "bröder" ofta över en fika. Vi respekterar varandra och ger varandra frihet när det gäller den religiösa biten. Han förstår mitt tankesätt och jag hans. Många säger att man inte vill påverkas av en muslim, men att inte påverkas av varandra i ett förhållande oavsett religion är nog ett naivt tankesätt. Du som kvinna kommer hur stark du än är påverkas av din man på ett eller annat sätt och han av dig. Så är det i ett förhållande och gränserna är upp till dig att sätta. Han äter inte griskött och det kommer vårt barn inte heller göra. När man älskar någon så är man beredd att anpassa sig lite så länge det inte påverkar ens lycka negativt... Ja listan kan bli lång på hur vårat liv ser ut men jag stoppar här för det är inte listans längd som räknas utan att förhållandet fungerar fint. Sen måste jag tillägga att vi klart har problem som alla andra och löser dom precis som alla andra. Han har aldrig förbjudit mig något eller ens höjt rösten. Det verkar somom du gjort ditt val att inte bli ihopmed honom om jag fattat rätt. Lycka till med din framtida svensson man! :)

• Anonym

Min väns ex, han var ofantligt svartsjuk, elak , negativ och destruktiv. Han förbjöd henne att gå ut eller ens gå ensam ute på natten. Han ringde ca 30 gånger på en timme för att höra vad vi gjorde om vi umgicks. Han var så otroligt jobbig att jag som inte ens var ihop med honom blev tokig. Ett kontrollbehov som var utan dess like. Hon fick inte ens ha egna tankar eller åsikter. Han bestämde allt. Han är svensk...

• Anonym

Skulle min man varit muslim hade vi funnit ett sätt att få det att funka.
    Men jag bara visste att det var han jag skulle få barn med, leva med första gången jag såg honom och han kände likadant.
    Nu är ju han svensk som jag med samma värderingar, samma uppväxt. Och de fungerar jätte bra.
    Men vad jag försökte få fram är; Älskar man varann får man det att fungera helt enkelt

• Anonym

Vad ska du säga till honom? Hur ska du förklara för honom att du inte vill vara ihop med honom? Bara nyfiken...

• Anonym (orolig)

Jag berättade för honom att jag inte riktigt har de känslorna som krävs för att gå längre i ett förhållande, att det delvis beror på våra olikheter och mina okunskaper inom religion osv. Han förtod till hundra procent, sa att han var ledsen men att han verkligen förstod att jag var osäker osv och sa att som vän kommer han alltid att finnas kvar. Det som också skrämde mig med denna man hela tiden var att han va för bra för att va sann, och det har livet lärt mig att då är det oftast inte sant....

• Mamsis

Umm Israa skrev 2008-07-19 19:43:04 följande:

jämlikhet?
    Nej, jag menade att det var fler negativa inlägg än positiva. Tänkte att fler med goda erfarenheter kunde göra sin röst hörd så det blev jämvikt.
  • Trandansen
    Mamsis skrev 2008-07-20 18:46:26 följande:
    Umm Israa skrev 2008-07-19 19:43:04 följande:Nej, jag menade att det var fler negativa inlägg än positiva. Tänkte att fler med goda erfarenheter kunde göra sin röst hörd så det blev jämvikt.
    Tror det förekommer både positiva erfarenheter och skräckexempel: som inom så mycket annat här i livet. Är dock själv skeptisk sett ur en generell synvinkel. Sannolikheten att jag skulle förälska mig i en muslimsk man är å andra sidan rätt låg.
  • Anonym

Det verkar som om vissa tror att det står muslim på pannan. Min man ser ut som en vanlig svensk, inget som skulle kunna avslöja att han är muslim. Han berättade det på en av våra första dejter och då hade jag redan blivit förtjust i honom så det spelade ingen roll. Han är svensk som konverterat...

Svar på tråden Arabisk man