• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • Anonym

Överlag är nog inte arabiska män mer våldsamma. Många svenska män är jättetrevliga först men sen blir de knäppa. Som många har sagt, ta reda på vad hans släkt tycker, hur de uppträder, vad de jobbar med, om fler män i släkten är gifta med svenska kvinnor etc. Åk med honom till hemlandet själv så får du se hur han uppträder där. Innan ni är gifter er och skaffar barn.

• Flytning
    Anonym skrev 2008-07-16 20:33:12 följande:
    min snubbe e muslim, men inte våran son. kommer antagligen inte omskäras heller.alla killar e samma, världen över. alla har sitt sätt att kontrollera kvinnan på. religion kvittar. om han slåss e det för att han e knäpp i huvet, inte för att han e arab eller muslim. det e för att han e man.den enda skillnaden jag har märkt e att jag har mer slit med ungarna än honom, eller så e det för att jag e mammaledig nu å han jobbar. fast jo, han e jävligt dålig på att samarbeta i hushållet.
    Fast så där kan man ju inte heller säga. Det är att blunda för verkligheten. Det är skillnad på en man som är uppväxt med en kultur att det är självklart att kontrollera sin kvinna och att det tom är en skam att inte göra det eller en man som är uppväxt med en kultur där det är skamligt att kontrollera sin kvinna.
    Det du praktiskt taget säger är antingen att man inte påverkas av den kultur man lever i, eller att kulturen och kvinnosynen är densamma överallt i världen. Och båda dessa ting är ju helt felaktiga, eller hur?
  • Flytning

Till dig, TS vill jag säga att du borde ta reda på hurdan din killes kultur är. Är han uppväxt i Sverige eller är han nyinflyttad? Jag tror ändå att det säkraste är att gå på din känsla. Känns han jämställd och känns det som han har en bra kvinnosyn så tror jag att han har det också.
    Du får försöka testa dig fram genom att diskutera lite olika saker som har med den generella kvinnosynen att göra och prata mycket om sånt. Du får även visa från början att du är en supersjälvständig kvinna.

• Anonym

nja, jag tror nog inte att man måste påverkas av kulturen man lever i. min snubbe kommer från ett ställe med månggifte, islam, könsstympning mm men han e som vilken snubbe som helst. han funkar inte alls som männen där han kommer från. han gör som han vill säger han. det måste väl finnas fler som tänker som honom?
    mannen kontrollerar kvinnan på sitt sätt här i sverige också, alltså sv. män. men inte alla sv män gör så.

kontroll mer el mindre över hela världen.

• Flytning
    Anonym skrev 2008-07-17 13:07:12 följande:
    nja, jag tror nog inte att man måste påverkas av kulturen man lever i. min snubbe kommer från ett ställe med månggifte, islam, könsstympning mm men han e som vilken snubbe som helst. han funkar inte alls som männen där han kommer från. han gör som han vill säger han. det måste väl finnas fler som tänker som honom?mannen kontrollerar kvinnan på sitt sätt här i sverige också, alltså sv. män. men inte alla sv män gör så.kontroll mer el mindre över hela världen.
    Okej, du säger att din man kommer från ett land där månggifte och könsstympning pågår. Varför pågår det ens om man nu inte påverkas av den kultur man lever i? Sen är det klart att väldigt många även kan tänka om när de kommer till ett nytt land.
    I Sverige finns det väl kvinnor som kontrollerar i lika hög grad som de finns män som kontrollerar. Men klart som fan att man påverkas av den kultur man är uppvuxen i! Det var det dummaste jag hört.
  • Anonym

sa inte att man inte påverkas, jag menar bara att alla tycker inte att systemet funkar. bara för att man bor där. klart man påverkas, men kanske inte alla.

• Flytning
    Anonym skrev 2008-07-17 13:25:07 följande:
    sa inte att man inte påverkas, jag menar bara att alla tycker inte att systemet funkar. bara för att man bor där. klart man påverkas, men kanske inte alla.
    Nej, att ALLA skulle vara skitstövlar med taskig kvinnosyn har jag aldrig påstått heller. Men det är lite väl, när man förnekar hur det ser ut i andra delar av världen och säga att det finns lika många svenska män med den kvinnosyn som många från andra länder uppfostras med. Förstår du...?
  • Lina 1978

Jag lever med en muslimsk man, hans mamma är svensk och hans pappa afrikan. Jag är inte muslim och vi har ett barn ihop. Många blir rädda när dom får reda på att min sambo är muslim. Jag tycker du ska följa din intuition, lyssna på ditt inre. Islam tillåter inte/accepterar inte att en man behandlar en kvinna illa. I hela världen finns riktiga rötägg oavsett religion, kultur, färg osv... Om du älskar honom och känner att det känns rätt så är det väll bara att köra.
    Ett sätt att bena ut vad som är kultur o vad som är religion är att studera Koranen. Nu är den väldigt lång men du kan läsa dom bitar som intresserar dig. Problem finns i alla förhållanden det kan man inte komma ifrån. Lycka till!

• Anonym
    Flytning skrev 2008-07-17 13:29:50 följande:
    Nej, att ALLA skulle vara skitstövlar med taskig kvinnosyn har jag aldrig påstått heller. Men det är lite väl, när man förnekar hur det ser ut i andra delar av världen och säga att det finns lika många svenska män med den kvinnosyn som många från andra länder uppfostras med. Förstår du...?
    tror vi missuppfattar varann lite...
  • Anonym (olika)

pratade med min irakiske vän om detta i veckan när vi träffades. Han sa att det mesta beror på killen. Hur stort inflytande han tillåter släkten att ha. Min vän har bott 13 år i sverige. Kan dircka alkohol men äter inte griskött, men det är ju en baggis.

Det viktigaste är nog vad killen står för. KOlla hur han sätller sig i dina olika frågeställningar. Alla männsikor är olika.

Svar på tråden Arabisk man