• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • Anonym (no way)

Kan ju inte egentligen säga hur du ska göra men jag skulle aldrig bli tillsammans med en man från en muslimsk kultur.

För det första är jag alldeles för svensk för att vilja rucka på mina principer för att tillfredställa hans kultur/släkt.

Å för det andra så har jag aldrig träffat en enda utländsk man som har intresserat mig. Inte på något plan. Visst finns det snygga utländska män men så fort de öppnar munnen och det rinner ut smör så vänder jag på klacken.

Men det var ju inte det du undra. Jag tycker iaf att du ska vara försiktig. Det är ju bra att du tänker på allt det där innan du ger dig "in i leken". Personligen skulle jag ta det säkra före det osäkra och inte bli tillsammans med en muslim men då har jag som sagt aldrig varit kär i någon sådan heller.

• Mamsis

Du kan skilja dig enl svensk lag, men ändå ses som gift och alltså tillhöra mannen enl islam.

Beroende på vilket land han kommer ifrån så kan han anses vara medborgare i det landet oavsett hans svenska medborgarskap vilket i sin tur innebär att hans barn kommer att ansen vara medborgare i det landet även om de föds i Sverige, så, åker ni till det landet kan du inte ta barnen med dig och åka hem när du vill eftersom det krävs pappans godkännande för det.

Många muslimska män anser sig inte som troende, tills de fått barn, banren ska uppfostras efter mannens religion och det är inte säkert att du fpår gifta dig med honom om du inte konverterar. Det tolkas olika av de flesta.
    Enl islam är det den enda sanna tron och du kan komma att ses som icke värdig, kanske om ni får söner ihop, då kan du bli mer värd i deras ögon.

Familjen är viktigast av allt, hans alltså, inte din, inte er, di gifter in dig i HANS familj och den ska du se som din egen from då.

En muslimsk man får gifta sig med upp till 4 fruar OM han kan se till att alla blir försörjda, att alla blir lika behandlade etc.
    En muslimsk man ska ta hand om sin fru, försörja henne, alltså är det inte säkert att du "får" jobba.

Å andra sidan kan han vara en av de där vettiga männen som inser alla männsikors lika värde och inte är ett dugg annorlunda n andra svenska män.

• Anonym

Nej, jag skulle inte våga ge mig in i en relation med en arabisk man.

• jenny99

Jag hade aldrig gett mig in i den relationen.
    Finns så många "underbara" män som levt vanligt svensson liv,och sen när man skaffar barn eller gifter sig så förändras allt..plötsligt står hela släkten där.

Har läst mycket skräckhistorier,och värst av allt,min vän jobbar på kvinnojouren och hon får vara med om mycket sånt här.

Ibland lever mannen som vilken svensk som hellst,helt underbar man.Men efter första barnet smyger hans hemska sidor och religioner fram.Eller släktingar som trycker på.

Jag är alldeles för mån om mig själv för att våga ta den hemska risken.Jag tycker du gör rätt i att tveka.
    Det är inte värt att riskera att en vacker dag kanske du måste fly eller gömma dig...eller skaffa skyddat identitet.

Det finns en liten liten risk pga religionen,fostran eller annat...den risken skulle jag aldrig ta.
    Som annan skrev,många muslimiska män anser sig inte vara troende förrän den dagen de får barn.
    Borde sitta varningsskyltar på alla dessa män.
    Eftersom det inte finns så finns inte några sånna troende i mina tankar alls.

• pilliss

Har BARA läst ts.

Mitt x var jätte go i början. men när vi flyttade ihop så visade det sej att han var ett jävla svin som inte lät mig gå ut, var tvungen att bryta med min familj, misshandlad fysiskt o psykiskt.......... listan kan göras lång.
    Till slut klarade jag av att komma ifrån han.

Han var svensk..........

Min nuvarande man är helt underbar.
    Han visar respekt. Har ALDRIG varit våldsam eller aggressiv mot mig.
    Han hjälper till här hemma. O jag får gärna gå o hälsa på vänner o typ dricka kaffe eller att dom kommer hit. UTAN att han får frispel.

Han är ARAB.

Visst finns det svin o idioter från alla länder.
    men du ska ej hänga upp dej på vad du läst.

Veni, Vidi, Vici...........
  • Anonym

shit va alla ser det som värsta grejen att hänga med muslimer. det e ju som vilken religion som helst. inte stor skillnad på kristendomen å islam. alla förtrycker kvinnan.
    däremot skiftar kulturen där man kommer från. min muslimkille lever lika mycket som muslim som jag lever kristen. festar, röker, käkar griskött, slår inte mig el barnen, har inte fler fruar. han låter inte familjen styra. gifter sig med vem han vill.

löjligt. tror inte det e nån fara TS. jag blev skraj också när min kille sa att han va muslim. tänkte på bin ladin på en gång typ. men det e ju sjukt!! som att man reflekterar till bush om man säger att man e kristen. däremot så finns det misshandlande å farliga män överallt. muslim som kristen el va man nu e. det gäller att tyda signalerna. har visat nåt sjukt beteende? isf borde du kanske skita i det.

• Anonym
    Svar på #46
    Anonym skrev 2008-07-19 09:38:31 följande:
    shit va alla ser det som värsta grejen att hänga med muslimer. det e ju som vilken religion som helst. inte stor skillnad på kristendomen å islam. alla förtrycker kvinnan. däremot skiftar kulturen där man kommer från. min muslimkille lever lika mycket som muslim som jag lever kristen. festar, röker, käkar griskött, slår inte mig el barnen, har inte fler fruar. han låter inte familjen styra. gifter sig med vem han vill.löjligt. tror inte det e nån fara TS. jag blev skraj också när min kille sa att han va muslim. tänkte på bin ladin på en gång typ. men det e ju sjukt!! som att man reflekterar till bush om man säger att man e kristen. däremot så finns det misshandlande å farliga män överallt. muslim som kristen el va man nu e. det gäller att tyda signalerna. har visat nåt sjukt beteende? isf borde du kanske skita i det.
    Håller med dig! Folk läser och lyssnar på så mycket skit. Låter ganska obildat att säga att muslimer skulle vara farliga bara för att dom är muslimer. Läs bibeln o jämför med Koranen, inte så stor skillnad!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-07-19 11:43:22 följande:
    Svar på #46Håller med dig! Folk läser och lyssnar på så mycket skit. Låter ganska obildat att säga att muslimer skulle vara farliga bara för att dom är muslimer. Läs bibeln o jämför med Koranen, inte så stor skillnad!!!
    Skillnaden är att kristna inte går på lika blodigt allvar efter Bibeln som (majoriteten av) muslimer gör efter Koranen.
    Böckerna är rätt lika till innehåll, men muslimer praktiserar religionen på samma sätt som kristna gjorde på medeltiden... Säger en hel del...
    Islam ligger med andra ord flera hundra år efter i utvecklingen.
  • Mamsis

Alla som gjort sin röst hörd här är knaske inte helt obildade som vissa tycks tro. En del av oss gör nog sina bedömningar utefter egna erfarenheter, och som synes har några lyckats bra med att leva med en muslimsk man.

Båda sidor av myntet måste ju komma fram för att TS ska kunna göra en bedömning.

• Umm Israa

Min man är Irakier, inte haft en tanke på det du beskriver...trots att jag läst alla böcker o sett filmerna.

Svar på tråden Arabisk man