• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • Mamsis

Umm Israa skrev 2008-07-19 16:38:15 följande:

Min man är Irakier, inte haft en tanke på det du beskriver...trots att jag läst alla böcker o sett filmerna.
    Så bra att din man är en av de som förstått vikten av jämlikhet, inte alla muslimer gör det och det är viktigt att TS får se båda sidor av saken som jag skrev.
    Jag hoppas det dyker upp fler än de hittills två (om jag inte räknat fel) solskenshistorier så det blir lite mer jämvikt.
  • Anonym (orolig)

Tack för att så många har tagit sig tiden att skriva om båda sidorna av myntet. Jag känner verkligen nu att jag inte vågar ta steget. Och om jag inte vågar det så är nog inte känslorna tillräckligt starka heller och det är jag tacksam för..... Jag är en svenssontjej som vill leva ett svenssonliv. Det finns miljoner människor, han kommer hitta en tjej som vågar satsa på honom till fullo och jag tror inte att hon kommer ångra sig, någonsin. Men jag kommer inte heller ångra mig den dagen jag träffar min svenska man tror jag..... :)

• Anonym

Anonym (orolig) skrev 2008-07-19 17:00:43 följande:

Tack för att så många har tagit sig tiden att skriva om båda sidorna av myntet. Jag känner verkligen nu att jag inte vågar ta steget. Och om jag inte vågar det så är nog inte känslorna tillräckligt starka heller och det är jag tacksam för..... Jag är en svenssontjej som vill leva ett svenssonliv. Det finns miljoner människor, han kommer hitta en tjej som vågar satsa på honom till fullo och jag tror inte att hon kommer ångra sig, någonsin. Men jag kommer inte heller ångra mig den dagen jag träffar min svenska man tror jag..... :)
    ??svenska man??
    du menar kristna man? eller vill du enbart ha en svensk vit man?
  • Mamsis
    Anonym skrev 2008-07-19 17:30:51 följande:
    Anonym (orolig) skrev 2008-07-19 17:00:43 följande:
    ??svenska man??du menar kristna man? eller vill du enbart ha en svensk vit man?
    Jag skulle tro att det ts menar med uttrycket svensk man är en man med liknande bakgrund, uppfostran och värderingar som hon har.
  • Anonym (orolig)

Tagga ner nu :) Jag menar en kristen man med samma värderingar, uppfostran osv...

• originalgutegirldenförsta
    Anonym (orolig) skrev 2008-07-19 18:31:19 följande:
    Tagga ner nu :) Jag menar en kristen man med samma värderingar, uppfostran osv...
    Om du är religiös förstår jag att det är svårt för dig att leva med någon praktiserar islam.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Trandansen

Tycker det verkar som du fattat rätt beslut. Allt hänger inte bara på magkänsla. I den här världen behöver flera faktorer gå i samklang utöver de emotionella känslorna. Man bör nog dela de allra mest grundläggande värderingarna åtminstone.

• Anonym
    Svar på #56
    Man behöver inte vara religiös för att ha svårt att leva med någon som praktiserar Islam.
    Jag är definitivt inte religiös och jag klarade inte av att vara tillsammans med en muslim (har provat). Skulle förvisso inte vilja dela livet med någon som praktiserar religion över huvudtaget.
  • Umm Israa

jämlikhet?

Mamsis skrev 2008-07-19 17:00:39 följande:
    Umm Israa skrev 2008-07-19 16:38:15 följande:
    Så bra att din man är en av de som förstått vikten av jämlikhet, inte alla muslimer gör det och det är viktigt att TS får se båda sidor av saken som jag skrev. Jag hoppas det dyker upp fler än de hittills två (om jag inte räknat fel) solskenshistorier så det blir lite mer jämvikt.
  • Umm Israa
    originalgutegirldenförsta skrev 2008-07-19 19:05:16 följande:
    Om du är religiös förstår jag att det är svårt för dig att leva med någon praktiserar islam.
    hur gick tråden in på Islam?
Svar på tråden Arabisk man