• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • Anonym (olika)

Har en arbetskamart som är gift med en kille från irak. Det funkar lika bra/dåligt som vilket annat förhålande som helst. eftersom han var flykting så fick hon själv åka till irak och träffa hanns släkt för att bli godkänd som fru. Tufft. Hon kunde inte arabiska och dom kunde knappt engelska. han är skild en gång och det har inte varit nåt problem på det sätt som din oro vill förmedla.

har även en kompis som träffade en marockan i sin ungdom. Svartsjuk och lömsk han har haft det jättejobbigt.

Egentligen är det nog som de flesta andra. MAn vet aldrig men jag förstår din oro. En oro som bygger på okunskap och dåliga erfarenheter. Om man läste böcker om svenska män som misshandlar och kontrollerar så skulle man kanske inte våga gifta sig med någon..för man vet ju aldrig.

Men visst olika kulturer kan ställa till probelm å man bör nog vara medveten om det. Prata med honom, hans släkt, Var ärlig. skynda långsamt.

Själv har jag träffat en irkaier som jag pratat med på msn. JAg åkte hem till honom över en helg. Förmodligen helt vansinnigt ur en massa aspekter. Han är snäll coh trevlig och svara ärligt på mina frågor. Ingen av oss vill ha en relation så men vi trivdes bra ihop. Kommer att träffa honom igen.

• Anonym (orolig)

Verkligen intressant att läsa andras erfarenheter. Känns så skönt att få ventilera och få råd av de som vet mer än mig. Tack!

• Anonym (orolig)

Hörde någonstans att om man får barn med en muslimsk man så blir hans barn muslmer??? :O
    Han är ju iofs inte troende men född muslim...

• misa67

Själv är jag gift med en iranier och vi har två barn tillsammans. Idag har vi varit tilsammans i 18 år.
    Har aldrig upplevt att han försökt bestämma över mig på nåt sätt. Han är mer som en svensk. Var tidigare gift med en finne (är själv från Finland) och han misshandlade mig dagligen. Så idag spelar det ingen roll varifrån man är, bara hur man själv är som person och vilka värderingar man har här i livet.
    Jag kanske bara har tur att han är likgiltig med mig. Vi har våra egna vänner och vår egna tid. Annars skulle det inte fungera. Vi visar varandra respekt.
    Så jag kan inte ge dig några garantier att din kille är lika snäll och förståndig som min.
    P.S. Jag hade även två barn sen tidigare som han och hans släkt accepterade.
    Men önskar dig all lycka vad du är beslutar.

• misa67

Anonym (orolig) skrev 2008-07-16 18:41:12 följande:

Hörde någonstans att om man får barn med en muslimsk man så blir hans barn muslmer??? :O Han är ju iofs inte troende men född muslim...
  • misa67
    Svar på #13
    där har du fel... har barn med en muslim men våra barn är kristna... barnen går efter mammas tro... vi bor ju i Sverige...
  • Anonym (!)

Du kan få användning av denna tråd.

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m34391989.html

Hörde någonstans att om man får barn med en muslimsk man så blir hans barn muslmer??? :O Han är ju iofs inte troende men född muslim...
  • Anonym

Jag har barn med en katolik och gissa vad? Våra barn är katoliker!
    Det är inget som är speciellt för muslimer. Många andra religioner har samma regler.

Jag var tidigare ihop med en svensk kille som var hur gullig som helst men det visade sig att han var ett svin. Sånt händer. Man kan inte göra mer än prata om problemet och sedan bestämma sig för om han är trovärdig eller inte.
    Jag kan visserligen förstå att du är orolig men ska du döma din kille efter vad någon främmande man gjorde mot en kvinna i en bok? Det finns tusentals relationer/äktenskap mellan muslimska män och svenska kvinnor som fungerar alldeles utmärkt.

Har du fått träffa hans familj? Vad har de för värderingar om giftemål, skilsmässa, religion osv.

• originalgutegirldenförsta

Jag gifter mig om ett par veckor med en man från ett arabiskt land. Han är toppen!
    Precis som med alla relationer så är det viktigt att man lär känna varandra. Och lite magkänsla är inte heller fel.

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Anonym

Det kanske är så att oftast så konverterar kvinnan till Islam innan hon gifter sig och då blir ju barnen också muslimer. Inget konstigt i det. Om kvinnan vägrar konvertera kanske det är större risk att familjen säger nej?

Svar på tråden Arabisk man