• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    drömhus skrev 2008-10-06 14:30:22 följande:
    Det finns idag ingen forskning som bevisar det ena eller det andra på ett övertygande sätt, dvs om det är farligt eller ofarligt, det flera människor som gått på denna diet däremot själva erfarit, tex skaldeman, är att värdena i kroppen vid en hälsoundersökning blev väldigt bra med lchf. Slutsatsen blir att fett inte är farligt om man utesluter kolhydrater. Men fett i kombination med kolisar är farligt. Varför finns inte forskning som visar på att fett är ofarligt då? Jo, den mesta forskningen drivs och finansieras av läkemedelsföretagen och det finns inget läkemedelsföretag som tjänar på att fett är ofarligt. Tvärtom vill ju tex kolesterolsänkande medicinpillerföretag att fett ska vara farligt (så att dom får sälja mer piller) men när kopplingen inte kan intygas så läggs studierna ned.Smurfan: du har ju en massa länkar i TS. har du läst dom?
    Jag har inte haft tid att läsa alla. Jag har läst ganska mycket på Kostdoktorn och en del på Kolhydrater i Fokus (men mest recept). Kikat lite under Skaldeman och läst lite inlägg av Annika Dahlqvist. Tycker det är svårt att veta var man ska läsa, det finns ju mycket och jag har inte så mycket tid. Jag har 2 små barn varav det ena fortfarande är hemma (8 mån) samtidigt som jag jobbar 50% hemmifrån.
  • Kenzie

Smurfan: Jo givetvis kan det vara skönt med variation, men jag aktar mig för sötningsmedel.

Det finns inga som helst bevis på att mättat fett skulle vara farligt, tvärtemot har det framkommit i nyare forskningsrapporter att naturligt mättat fett är bra fett som kroppen behöver.

Precis som drömhus skriver så har mycket av den tidigare forskningen finansierats av företag som har ett vinstintresse, det är riktigt obehagligt och man bör tänka sig för både en och två gånger innan man litar blint på vad t.ex livsmedelsverket säger.
    Nu har jag inte en aning om vart jag läste det men jag har iaf läst att under obduktioner av personer som dött i hjärt och kärlsjukdomar så har så mycket som tre fjärdedelar av fettet som satt sig i blodkärlen varit omättat.

Här är en länk där det står lite om Annikas kamp. http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/08/21/kontroversiella-lakare-pri/index.xml

Älskade Theodor 060329
  • troja80

Visst är det rätt ok m finn crisp? Men hur många? Rätt högt kolhydratvärde iaf............

• yrväder
    troja80 skrev 2008-10-06 19:43:03 följande:
    Visst är det rätt ok m finn crisp? Men hur många? Rätt högt kolhydratvärde iaf............
    1 isåfall
  • Livshlädje
    troja80 skrev 2008-10-06 19:43:03 följande:
    Ja, en eller kanske två när man är helt oemotståndligt sugen på macka, men inte "på rutin"..
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Smurfan 81
    tessan8micke skrev 2008-10-06 19:34:14 följande:
    Vad är äggmuffins?
    10 ägg
    1 dl vispgrädde
    200 g riven ost
    peppar
    stekt bacon

Vispa ihop ingredienserna, stek bacon och klipp ner i muffinsformarna, häll i smeten och grädda i 175 grader i 20 minuter.
    Jag halverar receptet och gör 12 muffins på det. Ikväll har jag gjort 6st med bacon enligt orginalreceptet, 3st med fetaost/oliver och 3st med mozzarella/soltorkad tomat. Ska testa en av dem imorgon, ska bli spännande! Jag gillar som sagt variation...
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 20:18:18 följande:
    10 ägg1 dl vispgrädde200 g riven ostpepparstekt baconVispa ihop ingredienserna, stek bacon och klipp ner i muffinsformarna, häll i smeten och grädda i 175 grader i 20 minuter.Jag halverar receptet och gör 12 muffins på det. Ikväll har jag gjort 6st med bacon enligt orginalreceptet, 3st med fetaost/oliver och 3st med mozzarella/soltorkad tomat. Ska testa en av dem imorgon, ska bli spännande! Jag gillar som sagt variation...
    Jag som har liite svårt för massa ägg, men det lät ju ändå rätt gott. Det får jag nog testa nån dag. Det lät smarrigt med de grejerna du hade i!

Tack för receptet!
  • Smurfan 81
    tessan8micke skrev 2008-10-06 20:28:11 följande:
    Jag som har liite svårt för massa ägg, men det lät ju ändå rätt gott. Det får jag nog testa nån dag. Det lät smarrigt med de grejerna du hade i!Tack för receptet!
    Jag brukar värma dem några sekunder i mikron och ha några ostskivor eller lite fetaost till, känns inte lika "stabbigt" då. Man kan säkert ha massa andra roliga saker i också! Nästa gång tänkte jag testa en klick Blue Cheese i mitten, hade tyvärr ingen hemma idag.
  • Callina

Jag behöver tips, jag älskar kesoplättarna men dom innehåller ju 3 msk dinkelmjöl och på bara ägg och keso blir det väl omöjligt att hålla ihop några plättar.. Någon som har tips vad man kan blanda med ägget och keson så att det håller ihop?

Svar på tråden LCHF tråden 3