• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81

Tessa8
    Jag är egentligen ingen frukostmänniska, men när jag äter frukost har det blivit OE Polarbröd (recept finns på Kolhydrater i Fokus) med smör och prickig korv. Påläget kan ju varieras till det man känner för. Känns lite som en macka. Ibland blir det en äggmuffins med några ostskivor, men jag känner som du att det är lite väl mycket till frukost.
    Du kan också äta Turkisk youghurt, den är 10%-ig. Några hallon till det.

Jag köpte en kräm till barnen som var utan tillsatt socker, Ekströms. Det är 5% kolisar i den så egentligen borde man ju kunna äta det eller hur? Till dottern blandar jag den krämen med turkist youghurt och det är faktiskt riktigt gott, då sänks ju procenten lite också. Kan inte det vara ett bra tips? Eller är jag ute och cyklar...?

• Tessa606

Smurfan 81 skrev 2008-10-06 11:05:32 följande:

Tessa8Jag är egentligen ingen frukostmänniska, men när jag äter frukost har det blivit OE Polarbröd (recept finns på Kolhydrater i Fokus) med smör och prickig korv. Påläget kan ju varieras till det man känner för. Känns lite som en macka. Ibland blir det en äggmuffins med några ostskivor, men jag känner som du att det är lite väl mycket till frukost.Du kan också äta Turkisk youghurt, den är 10%-ig. Några hallon till det. Jag köpte en kräm till barnen som var utan tillsatt socker, Ekströms. Det är 5% kolisar i den så egentligen borde man ju kunna äta det eller hur? Till dottern blandar jag den krämen med turkist youghurt och det är faktiskt riktigt gott, då sänks ju procenten lite också. Kan inte det vara ett bra tips? Eller är jag ute och cyklar...?
    Jag var precis inne i recepttråden och hittade äggmuffins, ska nog prova det!!

Sen hur är det med lightläsk? Kan man dricka det? (inte till frukost alltså)
  • yrväder
    Tessa606 skrev 2008-10-06 11:09:13 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 11:05:32 följande:Jag var precis inne i recepttråden och hittade äggmuffins, ska nog prova det!!Sen hur är det med lightläsk? Kan man dricka det? (inte till frukost alltså)
    kan och kan, man kan, men sötningsmedel triggar lätt sötsuget, man blir hungrig och så äter man fel saker. Men vissa säger att klarar man bara hålla sig från det är det ingen fara.
    Själv äter jag inte konstgjorda ämnen. Dricker mineralvatten istället.
  • Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-10-06 11:06:49 följande:
    den krämen utan tillsatt socker innehåller sötningsmedel.
    Jo visst, men det är under 5% kolhydrater...
  • Kenzie
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 11:47:37 följande:
    Jo visst, men det är under 5% kolhydrater...
    Här i Sverige är lchf-kost lite synonymt med att man även utesluter onaturliga produkter ur kosten. Det är givetvis inte ett måste men det bidrar garanterat till bättre hälsa. Så även om en produkt ligger lågt på kolhydrater kanske den inte är särskilt nyttig iaf.
    Älskade Theodor 060329
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-10-06 12:27:46 följande:
    Här i Sverige är lchf-kost lite synonymt med att man även utesluter onaturliga produkter ur kosten. Det är givetvis inte ett måste men det bidrar garanterat till bättre hälsa. Så även om en produkt ligger lågt på kolhydrater kanske den inte är särskilt nyttig iaf.
    OK, men om man bara tänker Low Carb High Fat så är det ju ok. Inte för att jag är nån kräm fantast egentligen, men jag kan tänka mig att äta den nån gång ibland för att få lite variation. Det blir ju lätt väldigt mycket ägg i den här dieten, kan vara skönt att äta nåt annan nångång. Håller inte ni andra med?

Jag vet att nån frågade förut hur det var med hjärt/kärl men jag har inte sett något svar. Min pappa har hakt upprepade blodproppar så jag får inte äta p-piller t.ex. Nu är jag ingen expert och vet inte om blodproppar har något med hjärt/kärl att göra, men det skulle ju ändå vara bra att veta.

Till lunch idag blev det korv med rättikssallad (istället för potatissallad). Rättikan är lite stark, men det blev helt ok ändå!
  • Smurfan 81

Vad oklar min fråga blev... Hoppas nån förstod! Alltså om den här dieten påverkar personer med hjärt/kärlsjukdomar eller till och med kan skapa hjärt/kärlsjukdomar med tanke på allt fett, och om det i sin tur kan vara något problem för de (som jag t.ex.) som har ökad risk för blodproppar.

• drömhus
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 12:59:25 följande:
    Vad oklar min fråga blev... Hoppas nån förstod! Alltså om den här dieten påverkar personer med hjärt/kärlsjukdomar eller till och med kan skapa hjärt/kärlsjukdomar med tanke på allt fett, och om det i sin tur kan vara något problem för de (som jag t.ex.) som har ökad risk för blodproppar.
    Det finns idag ingen forskning som bevisar det ena eller det andra på ett övertygande sätt, dvs om det är farligt eller ofarligt, det flera människor som gått på denna diet däremot själva erfarit, tex skaldeman, är att värdena i kroppen vid en hälsoundersökning blev väldigt bra med lchf. Slutsatsen blir att fett inte är farligt om man utesluter kolhydrater. Men fett i kombination med kolisar är farligt.

Varför finns inte forskning som visar på att fett är ofarligt då? Jo, den mesta forskningen drivs och finansieras av läkemedelsföretagen och det finns inget läkemedelsföretag som tjänar på att fett är ofarligt. Tvärtom vill ju tex kolesterolsänkande medicinpillerföretag att fett ska vara farligt (så att dom får sälja mer piller) men när kopplingen inte kan intygas så läggs studierna ned.

Smurfan: du har ju en massa länkar i TS. har du läst dom?
  • Tessa606

Nu har jag skrivit en inköpslista, hoppas att jag hinner åka och handla i dag så att jag kan köra igång i morgon.

Svar på tråden LCHF tråden 3