• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Umm Elias

jag vet hur mkt de får lära sig, dock vet jag också hur många (MEN INTE ALLA, som jag uppenbarligen måste påpeka om och om igen) som skiter i detta och fortfarande byter namn på barnen och skiter i deras ursprung.

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:21:04 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:12:57 följande:
    Tycker det är precis det du gör! Generellt spekulerar alltså... Du tycker alla adoptivföräldrar ska göra ditten och datten, jag tycker du ska gå föräldrautbildningen för adoption så får du se hur mycket vi får lära oss om hur viktigt det är med bakgrund o.s.v!
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:21:26 följande:

ja och du verkar inte förstå att detta handlar om de jag har erfarenhet av vilket jag påpekat för dig tre gånger nu.
    Men skriv ett brev riktat direkt till de personerna som det berör istället då! Varför tala om för oss på ett otrevligt sätt hur vi ska bemöta våra barn?
  • Umm Elias

Jasså, vad styrker ditt påstående om att jag "verkar" tro det?

Tellus1977 skrev 2008-08-10 00:23:00 följande:
    Umm Elias:Kan tillägga att jag inte köper min dotter som du verkar tro!
  • Smulan1973

Tyvärr verkar du inte vara särskillt insatt i adoption. Om du läser på lite om det så ska du se att alla adoptivbarn som adopteras idag vet precis vart dom kommer ifrån.
    Alla måste idag enligt lag gå en förläldrarutbildning som tidigare inte har funnits (på 70-talet tex.). I denna utbildning pratar man mycket om adoption och många gånger även med vuxna adopterade. Så vi är alla väl insatta i både det ena och det andra vad gäller adoptivbarns eventuella behov eller inte. Sen är ju alla barn olika. Vissa är intresserade av sitt ursprungsland andra inte. En del vill hitta sina rötter andra är helt ointresserade, osv. osv.
    Hur adoptionerna gick till och sköttes på 70-talet är inte samma som idag.
    Så som sagt. Läs på lite så ska du se att du inte kommer att ha några belägg för dina "anklagelser" eller vad man ska kalla dom.

• Umm Elias

haha, nu tröttnar jag på dig. Kan det vara så att du tar åt dig så mycket för att du vet med dig att du gjort vad jag beskriver att adoptivbarn mår dåligt av?

Mara skrev 2008-08-10 00:23:37 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:21:26 följande:
    Men skriv ett brev riktat direkt till de personerna som det berör istället då! Varför tala om för oss på ett otrevligt sätt hur vi ska bemöta våra barn?
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:24:52 följande:

haha, nu tröttnar jag på dig. Kan det vara så att du tar åt dig så mycket för att du vet med dig att du gjort vad jag beskriver att adoptivbarn mår dåligt av?
    Ja, så måste det ju vara!
  • Umm Elias

Men kära vän, tror du verkligen på vad du själv skriver?! "Alla vet", jag kan tala om för dig att "ALLA" definitivt inte vet. Det finns MÅNGA som skiter i vad som sagts på föräldrautbildningarna och kör sitt eget race. Du kan inte komma och tro att "alla" gör som du kanske gör!

Säg inte till mig att läsa på om du sitter o tror att "alla" gör på ett eller annat sätt!

Smulan1973 skrev 2008-08-10 00:24:17 följande:
    Tyvärr verkar du inte vara särskillt insatt i adoption. Om du läser på lite om det så ska du se att alla adoptivbarn som adopteras idag vet precis vart dom kommer ifrån. Alla måste idag enligt lag gå en förläldrarutbildning som tidigare inte har funnits (på 70-talet tex.). I denna utbildning pratar man mycket om adoption och många gånger även med vuxna adopterade. Så vi är alla väl insatta i både det ena och det andra vad gäller adoptivbarns eventuella behov eller inte. Sen är ju alla barn olika. Vissa är intresserade av sitt ursprungsland andra inte. En del vill hitta sina rötter andra är helt ointresserade, osv. osv. Hur adoptionerna gick till och sköttes på 70-talet är inte samma som idag.Så som sagt. Läs på lite så ska du se att du inte kommer att ha några belägg för dina "anklagelser" eller vad man ska kalla dom.
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:24:52 följande:
    Och vi är flera som tröttnar på ditt okunskap!!
    Det sådana som du som sprider osanningar och okunskap om adoption .
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Tellus1977

Umm Elias:
    Du skrev så här tidigare:
    "Är inte själv adopterad men har adopterade barn i familjen och adopterade vänner. Alla dessa är rånade på sina etniciteter, de har förlorat sin kultur och sin egentligen tillhörighet pga att föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer. De har inte adopterat utan köpt sina barn."

Jag kommer att ge min dotter ett svenska namn (vilket många men inte alla adoptivföräldrar gör) men även behålla ett eller båda ursprungsnamnen, dessutom kommer jag uppfostra min doter enligt mina svenska traditioner och normer (men även fira lite indiska högtider m.m.) Tycker du att jag har köpt mitt barn p.g.a det?

• Umm Elias

haha, ja jag sprider osanningar för att jag berättar hur adopterade som jag har kontakt med mår. öh...ok........

Thalis skrev 2008-08-10 00:28:58 följande:
    Och vi är flera som tröttnar på ditt okunskap!!Det sådana som du som sprider osanningar och okunskap om adoption .
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?