• Maja T

Österbottniska motionstråden 2

Dags att starta ny motionstråd för alla motionssugna Österbottningar.

Välkomna med, gamla som nya, för att diskutera olika former av motion och allt som hör till.

Här kan vi tipsa varadra, peppa, ge råd, få råd, berätta stolt om våra motionsbravader och förhoppningsvis också få inspration till mer fart och fläkt i vardagen.

Ut och rör på er, flickor!

Gamla motionstråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m32155991.html

• Svar på tråden Österbottniska motionstråden 2
  • Lillja

I morse kl. 9 kom svärmor till oss så att jag skulle få fara på länk. 55 minuter sprang jag i härligt och friskt höstväder. Skööönt!

Joffan, vassågoo!

• Lula76

Ni e dåuli Joffan, Lillja å TM!!

Ja ska fösök spring ikvälld få si tå ho e var..Å liti länger än 4 km ska ja sikt in me på!

Lillja: skoa va ritti bra..hittills e ja nöjd.

• Joffan

Lillja: skönt ti slipp på morrne å spring kan ja tänk me. Duktit sprungi.

Lula: bra om skoa e bra.

Sjölv va ja på boot camp ida igen. Å ja va döööslut tå ja kom heim å furi å. Ja tror ja gar ganska rokot imoro. Låre fik se en deil.

Stolt 5-barns mamma
  • tussimamma

Komber bara in å ger liti hurrarop åt er som e trägen! Ja va tröitt rej ti läsa

Ryggen min har bestämd att ja ska depp ihop me en karkkipåsa på soffo. Så nu gö ja he! Ids int koma hid å prytt me jämna millarym så ja ska leta er trän ifred ni som kan. No var he kanski na semas eldä nana milla ronde jär å, ba kroppi tål.

Så ha det gott i tråden! Å

• Lula76

He bleiv liti springas liti promeneras fö ja had 2 bån memme i syskonvagne..puh.He bleiv ca 3,5 km.Tå to ja liiti på crossan baket så he får dögaGlad

Imoro ska ja på langlenkki me syrran så na har ja ju fått ti stånd dehe vikoFlört

Joffan:he känns no tå om låre ha fått se..ja bruk veta åv he läng ja om ja e lämin i låre

• Joffan

Lula: he e no säkert heila arbeiti ti ha syskonvagne me. Ja tycke he e jobbit rej ti ha me se vanli vagne.'

Ha litit sjou ida ti trapp. Heilt slut å lemin i lååre å vaade.

Stolt 5-barns mamma
  • Trollens mamma

Va duktigt ni motionerar!

Joffan:Du har hitta formen,läser jag.

Lula:Syskonvagne på länkki,ja he är tungt!

Lillja:Ja,visst är he härligt me dähär vädri!

Vejt ni va!

Jag hadd fullboka kvälldi,men allting vart avblåst och mitt i allt hadd jag en ledig kvälld. Hadd tänkt spring imoro,men for ikvälld iställi.He gick grömt bra,trots att jag har hulldi kolhydrate nästan på noll idag. 12 km tiden var 1.05.

Jag mår bra!Men nu ska jag nog ita.Naturell joggi med hallone, och skinko o ostn.

• Joffan

TM; wau vilken tid. Men va ska int ja nangang i vääde uppnå hedee å. He e ti va postiv.

Stolt 5-barns mamma
  • Lillja

Oj då, Trollens mamma, vilken tid! Så där snabbt springer jag inte ens med kolhydrater i kroppen!

Joffan, Boot camp verkar bra!

Heja Lula! Bra crossat och sprunget!

Jag var på core ikväll. Nu värker ryggen lite, mao har jag slarvat med en del övningar när jag blev trött. Effektiv och rolig träning är det ändå.

• Lula76

Heja allihopa!!

He bleiv en rask promenad på 7,2 km men brr he böri var kallt om kvällda.Tjock kalise på nästa gangFörvånad

• Joffan

Lula: du ska köp tokidi spórtundiklääde di e super. Tå fryser man int na.

Lillja. va e core?

Stolt 5-barns mamma
  • Lillja

Joffan, det här är core. Orkar inte skriva själv, så jag kopierar. Skippa det ointressanta... långt.

Sugen på bättre hållning och en tåligare kropp?
    Då ska du fokusera på kroppens kärna ? bålen.
    Coreträning är hetare än någonsin.

Att starka muskler i bålen, kroppens kärna, (core på engelska) förbättrar resultaten och minskar skaderisken är ingen nyhet. Men det är först de senaste åren som det blivit riktigt inne i gymvärlden.
    Många träningsställen landet runt erbjuder olika typer av coreträning. Från och med i höst finns det även på Friskis&Svettis, F&S Core. Men även om det är en ny träningsform har övningar som tränar bålens muskler varit en viktig del i jympan ända sedan starten 1978.
    Nyheten är att det välbekanta har packats om till ett eget pass. Att fokusera enbart på en viss del av kroppen, liksom att den inte innehåller F&S alla karakteristiska komponenter skiljer coreträningen från vanliga jympan.
    ?Det är en träningsform som inte har allt, vilket jympan har. Träningsglädjen ligger inte i glada, utåtriktade rörelser utan i att fokusera på sig själv och rörelserna.
    Det är individuell träning fast i grupp, säger Anna Fellström, F&S Core-ledare och en av dem som utvecklat konceptet.

När Friskispressen besöker F&S Uppsala leder hon ett corepass i stora hallen på Väder-kvarnsgatan.
    ?Tappa inte naveln! ropar hon. Lätt för den oinvigde att missförstå, men alla är med på att de inte ska släppa hållningen när de gör övningarna. Om magen spänns så att det känns som naveln sugs in mot ryggraden, ja, då är man på rätt väg.
    För att alla övningar ska synas ordentligt står hon på ett litet podium framför gruppen. Deltagarna stannar kvar på samma plats under hela passet. Med hjälp av lugna och tydliga instruktioner i headset guidar ledaren deltagarna genom stående och liggande styrke- och rörlighetsövningar.
    Under de tyngre övningarna, som exempelvis Plankan (se övningarna), peppar Anna Fellström alla att orka lite till.

F&S Core innehåller en hel del balansövningar, vilket några deltagare verkar tycka är knepigt.
    ?Tänk på att vinglet tränar oss, tröstar Anna Fellström dem som svajar betänkligt.
    Den som vill vingla mer och därmed öka på träningen kan under hösten på vissa orter också pröva F&S Core/bosu. Bosu är ett träningsredskap som ser ut som en halv boll och beroende på hur svajig träningen ska vara väljer man vilken sida man vill ha nedåt.
    ?Se F&S Core som en grund och att varianten med bosu-boll kompletterar med fler utmaningar, säger Anna Fellström.

Starka bålmuskler ger många positiva effekter som du har nytta av på träningen och i vardagslivet. Med stark muskulatur i bålen kan du mer effektivt föra ut kraft i armar och ben. Något som du exempelvis har nytta av vid tunga lyft och för att klara av andra situationer i vardagslivet som kräver styrka.
    Viktigt för bålstabiliteten är den tvära bukmuskeln. Förutom den och övriga mag- och ryggmuskulaturen hör även bäckenbotten, höft- och skinkmuskler och skuldergördeln till bålmusklerna. Allt får en rejäl genom- körare under ett corepass.
    I all coreträning gäller det att först hitta vilka de stabiliserande bålmusklerna är och sedan koppla in dem när man gör övningarna. Något som kan vara svårare än det
    låter, men brukar lösa sig ganska snart, menar Anna Fellström:
    ?Efter två tre gånger säger många ?aha, där är musklerna? och sedan ganska snart ?oj, vad jobbigt det blev nu?.
    F&S Core är ingen nybörjarträning utan passar den som redan är i gång med annan typ av träning. Eftersom passet inte ger så mycket kondition är det bra att komplettera med spinning, jympa eller joggning. Än så länge finns inte F&S Core i olika intensiteter, som bas eller medel. Du väljer själv hur
    jobbigt du vill att det ska bli.

• Joffan

Ok. Hede lått ju som na man sku få bort dähä hängmaga som hänge ti knäde  nästan me. 

Stolt 5-barns mamma
  • Maja T

Vann ska man rist kåssi, ja e tibaka igen! Hellou flickona!!

Ja bleiv operera i beini fö 4,5 vikor san, o ikväld var ja p spring första gango. Ja iss int säj hu kort ja va o hu läng he to, men he känsta superskönt. Nu e ja på G igen!

Ja ska ta me i kraga o byri träna styrka igen å. Vi har ju friskvårdscoach på jobbi som kan laga gymschema åt me, å så har vi eiji jobbgym å. Så he finns int na ursäkte! Bara vi får flytta in allihopa i ny kontore nu så ska ja ge järnet.

• Joffan

Välkomi back maja Ja tror he va skönt.

Sjölv va ja igår 7 km å he va som tå vått brinder. Ni vejt he vil int ritti ta se. Ja va ju lemen i låre vade å röve. Men he släppt nästan bakett ha rundo så he va värt ti plåg se. Ja hadd sjou ti halld pulsn vi 150 he ba for under hela tin. Så tå vejt ni att he for int na fort fram. Å int var i skönt. Men näst ja far tå er e skönt igen kan ja tänk me.

Stolt 5-barns mamma
Svar på tråden Österbottniska motionstråden 2