• Kantarellen

Varför jag inte gillar torrfoder till katter.

Varje gågn jag tar upp att jag föredrar Mjau blötmat framför "fint" torrfoder blir det en smärre storm av protester.

Men om någon är intreserad av varför så varsegoda och läs. catinfo.org/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-31 11:56
    Skulle uppskatta om alla som svarade åtminskonde tittade lite på artickeln, helst faktiskt läste i alla fall valda delar. Annars känns denna tråd ganska onödig faktiskt.

• Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.
  • Cactuz

Här serveras alltid BÅDE torrfoder och blötfoder, torrfoder. Finns alltid av båda i skålarna när fröken är inne!!

• hewa

Nu tror ju jag att det finns väldigt olika standard även på torrfoder. Och det är dessutom lite missvisande kan jag tycka att jämföra BARF med vanlig burkmat från coop.

Vad gäller katter som inte tål burkmat, jag har en sådan kisse. Redan när jag fick henne som kattunge provade vi burkmat, lääänge, men hon blev bara sämre och sämre i magen (oavsett sort). Gick inte upp i vikt, blev dålig i pälsen. Det vände när hon fick torrfoder och det har hon ätit sedan dess.

Sen vet jag iofs en annan katt som måste få blötfoder för han dricker för dåligt och blir stenhård i magen av allt annat. Så jag tror det är stora individuella skillnader vad gäller just vätskebehovet i maten.

Länken du lade in själv ögnade jag igenom. Vet att det är problem när de slänger i för mycket vegetabilier (som ger "fel" proteiner & för mycket kolhydrater) i kattmat, de är ju inte allätare som vi människor. Men även där är det skillnad på kattmat & kattmat. Vätskebehovet har jag redan kommenterat. Vidhåller fortfarande att det näringsmässigt är bättre att ge ett bra torrfoder än många burkalternativ.

Kantarellen skrev 2008-07-31 13:12:34 följande:
    Om man faktiskt läser artikeln så förstår man varför katter som är vana vid torrfoder inte vill äta blötmat, inga hemligheter liksom...
  • medea08

Kantarellen: Skriver under på allt!

• Kantarellen

Ni som stör er på att Mjau går att köpa i livsmedelsaffärer, Bozita är ypperlig blötmat som enbart säljs i fachandeln.

• medea08

Nayeli: Katter i det vilda dricker inte vatten överhuvudtaget, då de får i sig all vätska de behöver via sin mat. Alltså är det betydligt bättre med ett foder som innehåller 20% kött och 80% vatten, än ett foder som innehåller 20% kött och 80% majs/vete/och så vidare.

Typ 70-80% av det som finns i torrfoder har katten ingen nytta av, katten behöver däremot vatten. Alltså, betydligt bättre att fylla upp med vatten än med kolhydrater som bara belastar matsmältningssystemet hos katten utan att göra någon som helst nytta.

• CalleNalle

Så länge du tänker på att ge din katt/er något hårt emellanåt ser jag ingen fara med det. Torrfoder är utmärkt för tänderna, då de håller tandsten borta, vilket annars kan vara en pina för katten.

Men inget fel på blötmat, vår lilla kille äter bara blötmat också. Och är inte fet på något sätt. Men som sagt, tänk på att ge något hårt ibland

• Kantarellen
    medea08 skrev 2008-07-31 15:28:34 följande:
    Nayeli: Katter i det vilda dricker inte vatten överhuvudtaget, då de får i sig all vätska de behöver via sin mat. Alltså är det betydligt bättre med ett foder som innehåller 20% kött och 80% vatten, än ett foder som innehåller 20% kött och 80% majs/vete/och så vidare.Typ 70-80% av det som finns i torrfoder har katten ingen nytta av, katten behöver däremot vatten. Alltså, betydligt bättre att fylla upp med vatten än med kolhydrater som bara belastar matsmältningssystemet hos katten utan att göra någon som helst nytta.
    Förtydligar lite, hoppas det är ok medea.
    Blötmat inehåller ca 80% vatten, kött inehåller 75-80% vatten. Det är alltså endast några % vaten som är tillsatt (för konsistensen). Blötmat är alltså ca 97% kött och 3% vatten, men översatt i torrsubstans blir det 20% kött och 80% vatten
  • medea08
    Kantarellen skrev 2008-07-31 15:33:05 följande:
    Förtydligar lite, hoppas det är ok medea.
    Absolut, tänkte rätt men skrev knäppt!
  • ludenben

kantarellen: vi kör på både blötmat och torrfoder. Det går bättre med blötmaten nu. För många dagar i rad blir han kass i magen men en burk håller i två dyng (vilket som står att den är hållbar på burken) och det klarar han. Sen får han torrfoder. Så en burk i veckan eller nåt. Förut tålde han inte ens en måltid så det går framåt. Han har fått bättre päls sen vi började med att kombinera torr och blötfoder istället för bara torrfodret... bra med familjeliv ibland

Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.