• Kantarellen

Varför jag inte gillar torrfoder till katter.

Varje gågn jag tar upp att jag föredrar Mjau blötmat framför "fint" torrfoder blir det en smärre storm av protester.

Men om någon är intreserad av varför så varsegoda och läs. catinfo.org/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-31 11:56
    Skulle uppskatta om alla som svarade åtminskonde tittade lite på artickeln, helst faktiskt läste i alla fall valda delar. Annars känns denna tråd ganska onödig faktiskt.

• Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.
  • ludenben

vilken lurendrejeri med att RC skulle va bättre för att det säljs i fackhandeln om det säljs i livsmedelshandeln i andra affäret. Börjar de sälja typ friskies torrfoder i fackhandeln skulle det säkert anses som bättre än tex whiskas pga inköpsstället. Det är ju inte affären som tillverkar maten så vart den inhandlas ska ju inte spela roll.
    Nästa gång jag är i zooaffären ska jag kolla på Hills blötfoder och jämföra det med maju eller ica färs... det där wellness verkar bra... synd att det inte finns här.

Kantarellen skrev 2008-08-01 13:42:24 följande:
    Men du, i andra länder säljs tex RC i dagligvarohandeln, antar att det betyder att det är ett dåligt foder (vilket det är enligt mig).Sen är det helt sant att de bästa torrfodren säljs i fackhandeln, men de bästa fodren i dagligvarohandeln är likvärdiga med många som säljs i fackhandeln. Men eftersom blötmat är så överlägset bättre än torrfoder går det utmärkt att köpa mjau i mataffären.Men som tur är vet doggy som tillverkar Mjau att många resonerar som dig, så nu finns Bozita i fackhandeln. Och jo, bozita är nog stråt vassare än mjau.
  • rasajj
    ludenben skrev 2008-08-01 13:56:34 följande:
    vilken lurendrejeri med att RC skulle va bättre för att det säljs i fackhandeln om det säljs i livsmedelshandeln i andra affäret. Börjar de sälja typ friskies torrfoder i fackhandeln skulle det säkert anses som bättre än tex whiskas pga inköpsstället. Det är ju inte affären som tillverkar maten så vart den inhandlas ska ju inte spela roll. Nästa gång jag är i zooaffären ska jag kolla på Hills blötfoder och jämföra det med maju eller ica färs... det där wellness verkar bra... synd att det inte finns här.
    Hills blotfoder ar tyvarr inte bra det heller. Hills oht skulle jag undvika!

Jobbar pa vet. klinik, dar de tyvarr promotar Hills, bade till klienter som koper det av dem, och till sina patienter. Undvik, ar mitt rad..
  • Princesscake

Nu kommer alla säkert tycka att jag kommer med världens mest pantade fråga, men ändå, har reflekterat över en sak;
    skulle man inte kunna ge katten döda möss att äta? Eller levande som man gör med ormar?

Det borde väl fungera eftersom DET om något är kattens naturliga föda?

Sen kanske inte kattägare vill ha möss runt hela huset, men rent teoretiskt sett?

• Heisan

Var ju tvungen att kolla vad kissarnas torrfoder innehåller :

Kyckling
    majs
    animaliskt fett
    vete
    sockerbetsfibrer
    kycklingdigestiv
    heläggspulver
    torkad öljäst
    fiskolja
    kaliumklorid
    DL-metionin
    salt

• Rigmor Mortis
    Cactuz skrev 2008-08-01 13:08:37 följande:
    Finns det några enportionsförpackningar som är bra, min hatar burkmat men älskar nästan alla enportionspåsar. Vad ska man kolla efter på innehållsförteckningen?
    Jag citerar mig själv "Whiskas har otippat nog också en bra variant, de heter "Mmmmmmm" eller något liknande fånigt och säljs i småpåsar"
  • rasajj
    Princesscake skrev 2008-08-01 14:35:37 följande:
    Nu kommer alla säkert tycka att jag kommer med världens mest pantade fråga, men ändå, har reflekterat över en sak;skulle man inte kunna ge katten döda möss att äta? Eller levande som man gör med ormar?Det borde väl fungera eftersom DET om något är kattens naturliga föda?Sen kanske inte kattägare vill ha möss runt hela huset, men rent teoretiskt sett?
    Har faktiskt funderat pa det. Vad jag har hort dock, sa ar det medfodd kunskap att jaga, men kraver traning, vilket kattungen far genom lek bla. Men att sedan ATA bytet, maste laras in. Av mamma katt. Sa en kattunge maste visas da, att doda OCH ata bytet. Sa doda moss skulle nog funka battre da, kanske redan fladda och sa..
  • ludenben

de ska jag kolla efter med, tack

EKJ76 skrev 2008-08-01 17:22:05 följande:
    Jag citerar mig själv "Whiskas har otippat nog också en bra variant, de heter "Mmmmmmm" eller något liknande fånigt och säljs i småpåsar"
  • Måne och Sol

Saargr
    Varför inte Hill's? Jag har rätt många omkring mig som också använder det och tycker det är jättebra?

Är det`någon som har erfarenhet av ett foder som heter First Choice?

• Yrslan

Min katt äter Rc, annat foder gör bara att hon bajsar lådan full på nolltid vilket för mig är detsamma som dåligt foder för HENNE.
    Alla djur är olika och ibland blir man tvungen att byta foder.

Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.