• Kantarellen

Varför jag inte gillar torrfoder till katter.

Varje gågn jag tar upp att jag föredrar Mjau blötmat framför "fint" torrfoder blir det en smärre storm av protester.

Men om någon är intreserad av varför så varsegoda och läs. catinfo.org/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-31 11:56
    Skulle uppskatta om alla som svarade åtminskonde tittade lite på artickeln, helst faktiskt läste i alla fall valda delar. Annars känns denna tråd ganska onödig faktiskt.

• Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.
  • seafree

Mina katter äter inte om de får blötmat, oavsett vilka märken vi provat.
    De äter inte något annant än torrfoder....jag har prövat med det mesta!
    Så för mig gäller det att ge dem det de äter.

Mirakel sker!
  • snuttP

Jag jämför så här..

Hudkrämer, schampoo, mm så köps på ICA är sämre än det som köps i fackhandel. Alltså sämre än sånt som ENBART får säljas i fackhandel.

Alltså anser jag att katt-, hundmat också är sämre när den säljs på ica etc.

• ludenben

kantarellen är bättre på det än mig, där har jag fått bra tips men inget spannmål, socker, fiskprodukter och sånt. På ICA färs tex ox så står det på ingridienserna kött och animaliska biprodukter (vad det nu är kan man fråga sig) men det är inte spannmål och sånt i. Jag har jämfört alla burkar med varandra tex friskies innehöll massa som inte färsen och mjau innehöll.

Cactuz skrev 2008-08-01 13:08:37 följande:
    Finns det några enportionsförpackningar som är bra, min hatar burkmat men älskar nästan alla enportionspåsar. Vad ska man kolla efter på innehållsförteckningen?
  • Cactuz

ludenben> Okej, ska kolla och jämföra då. Inga spannmål alltså.

• ludenben

nä för det är onödiga kolhydrater som katten inte behöver.

Cactuz skrev 2008-08-01 13:13:39 följande:
    ludenben> Okej, ska kolla och jämföra då. Inga spannmål alltså.
  • Cactuz

Okej, detta innehåller de sorter som min älskling gillar mest:

1. Kött o animaliska biprodukter, vegtabiliskt proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mieraler, socker. (Gourmet Perle, kyckling)

2. Kött och köttbiprodukter, spannmål, mineraler. (sheba, oxkött i läcker sås, enport).

Är detta dåligt, vilken är bäst??

• rasajj

Nu bor jag i USA och har annan mat att tillga, antar jag. Har last pa och ger INTE min lille kisse nat torrt. Han far blotfoder som heter Wellness, som star sarskillt pa burkarna att den ar spannmalsfri. Det ar bra mat for min kisse.

Wellness har dessutom inga kottbiprodukter, som oftast bestar i tander, fjadrar, nabbar osv.

Vad galler pastaendet om att torrfoder skulle hjalpa emot ex tandsten hos katter, sa ar det en myt. Katter tuggar inte maten sa val, eller sapass lange att nan storre friktion over tanderna uppstar, darfor kan heller inte det torra fodret gora nagot mot tandbelaggningar.

daremot sa gor blot foda att det inte UPPSTAR lika mycket belaggningar.

• Kantarellen

Skall se om jag kan få med alla svar...
    Bästa varianten tycker jag är Bozita, Mjau (alla varianter, vissa katter tål tetran bättre än burkarna) och ICAs färs - just färsvarianten skall det vara. Sen finns det andra märken som är ok men inte svensktillverkade. Enportionspåsarna whiskas mmm är exempel på ok mat som ej är svensk.

Vad man skall titta på är att det inte inehåller något spannmål, fisk tycker jag är bra att undvika. Konserveringsmedel och färgämnen är också något att undvika (och innan någon blir salig över att kunna hoppa på mig över att jag här skriver ner mig själv. Ja, mjauburkarna innehåller konserveringsmedel.) Kemikalier i stort är väll värt att undvika både till sig själv och katten. Socker däremot brukar vara ok då det är tillsatt i form av sockerkulör och i väldigt låg mängd, för säkerhets skull kan man alltid kontakta tllverkaren och fråga.

• Kantarellen
    snuttP skrev 2008-08-01 13:09:57 följande:
    Jag jämför så här..Hudkrämer, schampoo, mm så köps på ICA är sämre än det som köps i fackhandel. Alltså sämre än sånt som ENBART får säljas i fackhandel.Alltså anser jag att katt-, hundmat också är sämre när den säljs på ica etc.
    Men du, i andra länder säljs tex RC i dagligvarohandeln, antar att det betyder att det är ett dåligt foder (vilket det är enligt mig).

Sen är det helt sant att de bästa torrfodren säljs i fackhandeln, men de bästa fodren i dagligvarohandeln är likvärdiga med många som säljs i fackhandeln. Men eftersom blötmat är så överlägset bättre än torrfoder går det utmärkt att köpa mjau i mataffären.

Men som tur är vet doggy som tillverkar Mjau att många resonerar som dig, så nu finns Bozita i fackhandeln. Och jo, bozita är nog stråt vassare än mjau.
  • Kantarellen
    rasajj skrev 2008-08-01 13:27:03 följande:
    Nu bor jag i USA och har annan mat att tillga, antar jag. Har last pa och ger INTE min lille kisse nat torrt. Han far blotfoder som heter Wellness, som star sarskillt pa burkarna att den ar spannmalsfri. Det ar bra mat for min kisse. Wellness har dessutom inga kottbiprodukter, som oftast bestar i tander, fjadrar, nabbar osv. Vad galler pastaendet om att torrfoder skulle hjalpa emot ex tandsten hos katter, sa ar det en myt. Katter tuggar inte maten sa val, eller sapass lange att nan storre friktion over tanderna uppstar, darfor kan heller inte det torra fodret gora nagot mot tandbelaggningar. daremot sa gor blot foda att det inte UPPSTAR lika mycket belaggningar.
    Vilka fina rader Tror faktiskt Wellness är omnämnt i artikeln jag länkade till.

Och ni som orkar, läs artikeln!
Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.