• Kantarellen

Varför jag inte gillar torrfoder till katter.

Varje gågn jag tar upp att jag föredrar Mjau blötmat framför "fint" torrfoder blir det en smärre storm av protester.

Men om någon är intreserad av varför så varsegoda och läs. catinfo.org/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-31 11:56
    Skulle uppskatta om alla som svarade åtminskonde tittade lite på artickeln, helst faktiskt läste i alla fall valda delar. Annars känns denna tråd ganska onödig faktiskt.

• Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.
  • Glass
    Princesscake skrev 2008-08-01 14:35:37 följande:
    Nu kommer alla säkert tycka att jag kommer med världens mest pantade fråga, men ändå, har reflekterat över en sak;skulle man inte kunna ge katten döda möss att äta? Eller levande som man gör med ormar?Det borde väl fungera eftersom DET om något är kattens naturliga föda?Sen kanske inte kattägare vill ha möss runt hela huset, men rent teoretiskt sett?
    Jag hade katt och orm i många år och födde upp mina egna möss. En död mus var det bästa vår katt kunde få och hon älskade det!
    Hon var en fd utekatt, eller hon fick gå ut då också, men ville det inte, så hon var ju van vid att äta möss. Innekatter kan ha problem med att inse att mössen ska ätas. Nästa katt jag hade var bara en innekatt och hon åt aldrig mössen. Då vi sedan flyttade så att den kunde gå ut så fångade hon möss, men åt dem aldrig.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    rasajj skrev 2008-08-02 00:30:23 följande:
    Har faktiskt funderat pa det. Vad jag har hort dock, sa ar det medfodd kunskap att jaga, men kraver traning, vilket kattungen far genom lek bla. Men att sedan ATA bytet, maste laras in. Av mamma katt. Sa en kattunge maste visas da, att doda OCH ata bytet. Sa doda moss skulle nog funka battre da, kanske redan fladda och sa..
    Ja, jag håller med, det stämmer med mina erfarenheter.
    För att gå in på äckliga detaljer så år den nya katten (läs inlägget ovan) mössens maginnehåll om man "öppnade" musen först, men den kom inte på att själv göra det.
    Jag har ingen sidfot...
  • rasajj

Måne och Sol skrev 2008-08-02 15:06:30 följande:

SaargrVarför inte Hill's? Jag har rätt många omkring mig som också använder det och tycker det är jättebra?Är det`någon som har erfarenhet av ett foder som heter First Choice?
    Hills har massor av majs och soja i sina produkter, samt aven kottmjoler (som bara blir utfyllnad, ingen naring) och bi produkter. Tyvarr sa har de fatt tillstand att kalla sig Science diet, och har fatt veterinar godkannande, som hjalper att salja deras produkter. Jag avstar!
  • Kantarellen
    rasajj skrev 2008-08-01 13:27:03 följande:
    // Har last pa och ger INTE min lille kisse nat torrt. //
    Nu har jag klippt lite i citatet, men det är så klokt och talande. Tycker att det ofta är så, att de som aktivt sökt information och intreserat sig väljer blötmat. Motsatsen, de som väljer torrfoder hänvisar oftast till någon form av försäljare (som veterinär).
  • Måne och Sol
    rasajj skrev 2008-08-02 16:02:50 följande:
    Måne och Sol skrev 2008-08-02 15:06:30 följande:Hills har massor av majs och soja i sina produkter, samt aven kottmjoler (som bara blir utfyllnad, ingen naring) och bi produkter. Tyvarr sa har de fatt tillstand att kalla sig Science diet, och har fatt veterinar godkannande, som hjalper att salja deras produkter. Jag avstar!
    Jag har inte läst hela tråden (har för avsikt att beta igenom den vid tillfälle) så kanske har detta redan besvarats... Kan jag i så fall få en ledtråd
    Jag inser ju att katter inte direkt skulle jaga varken majs eller soja om de levde vilt, men kan det vara direkt skadligt för dem?
  • Nienna

Vår katt åt bara torrfoder till en början, men hon fick njurproblem, och vi fick rådet att gå över till burkmat. Efter det fick hon aldrig några problem igen. Hon drack nästan aldrig vatten ur skålen, så det känns logiskt att hon behövde vätska i maten.

• Mamma till R o A

Jag håller fullständigt med TS.

Myter om blötmat/torrfoder

* Blötmat Innehåller 80% vatten och ingen näring
    För att få ut näringsvärden som kan jämföras med torrfoder så måste vatten delen i blötmaten tas bort.

* Blötmat Innehåller köttbiprodukter
    Katter är inte skapta för att äta oxfilé.

* Blötmat gör att katter får tandsten
    Varesig torrfoder eller blötmat motverkar tandsten

* Torrfoder är det bästa för veterinären säger så
    Vilken utbildning har veterinären kring näringslära? Fast Hill´s brukar ha utbildning för veterinärer som säljer deras foder

• rasajj

Måne och Sol skrev 2008-08-02 21:30:13 följande:

Jag har inte läst hela tråden (har för avsikt att beta igenom den vid tillfälle) så kanske har detta redan besvarats... Kan jag i så fall få en ledtråd Jag inser ju att katter inte direkt skulle jaga varken majs eller soja om de levde vilt, men kan det vara direkt skadligt för dem?
    Ja, kattens matsmaltningssystem ar inte byggt for att klara av dessa produkter eller andra spannmal for den delen. Det leder till onodig belastning pa njurarna och bukspottkorteln (for mycket vegetariskt protein och kolhydrater) och det hojer insulinutsondringen for att motverka for hogt blodsocker.

det leder till njursvikt, diabetes och overvikt. Men ar sa latt att forebygga genom att ge ratt kost.

Naturligtvis sa tar det olika lang tid for olika katter att utveckla problemen, och katten "verkar" ma bra under tiden. Men idag sa anser tex veterinarer att njursvikt hos katter ar naturligt, men det ar det ju inte. Det ar ett resultat av felaktig kost.
  • Måne och Sol
    rasajj skrev 2008-08-02 23:24:57 följande:
    Måne och Sol skrev 2008-08-02 21:30:13 följande:Ja, kattens matsmaltningssystem ar inte byggt for att klara av dessa produkter eller andra spannmal for den delen. Det leder till onodig belastning pa njurarna och bukspottkorteln (for mycket vegetariskt protein och kolhydrater) och det hojer insulinutsondringen for att motverka for hogt blodsocker. det leder till njursvikt, diabetes och overvikt. Men ar sa latt att forebygga genom att ge ratt kost. Naturligtvis sa tar det olika lang tid for olika katter att utveckla problemen, och katten "verkar" ma bra under tiden. Men idag sa anser tex veterinarer att njursvikt hos katter ar naturligt, men det ar det ju inte. Det ar ett resultat av felaktig kost.
    Tack för ditt utförliga svar!
    Kan nämna att jag inlett en granskning av den givna länken i ts nu men baxnar lite då jag är ganska ovan att läsa engelska. Ska försöka igen.

Det var inte trevliga fakta det där, det stämmer att det ofta talas om svikten som ett normalt åldrande. Jag har fått en tankeställare.
    Är du (som arbetar på klinik) bekant med fodret First Choice?
  • rasajj

Måne och Sol skrev 2008-08-03 02:19:44 följande:

Tack för ditt utförliga svar! Kan nämna att jag inlett en granskning av den givna länken i ts nu men baxnar lite då jag är ganska ovan att läsa engelska. Ska försöka igen.Det var inte trevliga fakta det där, det stämmer att det ofta talas om svikten som ett normalt åldrande. Jag har fått en tankeställare. Är du (som arbetar på klinik) bekant med fodret First Choice?
    nej, kanner inte till "First Choice" men efter att ha tittat lite pa deras producter pa deras websida, sa skulle jag kunna tanka mig att ge min kisse Fromm och Evangers kanske? Burkmaten, inte det torra. Och inte evangers gold. Den verkar ha for mycket kolhydrater.. kanns det som iallafall.. Men den handpackade, verkar ok, om din katt klarar fisken da.

Aven om potatismjolet och det bruna riset kanns onodigt, och jag vet inte vilka mangder som anvands..

Deras torkade raa mat, skulle jag daremot ocksa rata.. med bade potatis och honung.. Plus avsaknad av vatten i maten da

Annars sa ar jag lite tvaksam till mycket av fisken som de har i maten. Fisk ar allerigframkallande (forvanande nog..) for katter, men verkar din katt klara fisk sa go for it. Annars for allergiska katter, eller katter med kanslig mage sa ar det bra att tanka fjadrar eller langa oron (fagel eller kanin) som inte framkallar allergier pa samma satt. Sa kalkon, kyckling, anka och kanin.

Mina tankar om det hela. Hoppas det hjalper?
  • ludenben

Jag trodde denna tråden hade dött, men så dök den upp först i mina favoriter igen

• Kattägd

Bara en av våra tre katter vill äta Mjau, de andra kan smaka lite lite någon gång. Torrfoder är bra på så sätt att det kan stå framme hela dagen men jag bjuder på Mjau dagligen för de som vill ha. Har en dricksfontän så de ska lockas att dricka mer också eftersom jag oroar mig för njursjukdomar.

Hittekatten vi har nu äter ALLT, hon slukar lätt en skål Mjau och nu åt hon en matsked rå köttfärs, våra egna katter vägrar äta rått kött. Det är nog det allra bästa om de skulle gå med på det.

• ludenben

Min katt älskar rått rådjurskött och rått älgkött

Svar på tråden Varför jag inte gillar torrfoder till katter.