• Ylle

Varför bo i Luleå?

Jag går och funderar på om man kanske skulle ta och flytta tillbaka till Lule. Det var 10 år sen jag bodde där och har hunnit med några andra städer och bor sen 8 år tillbaka i en mellanstor stad i södra Sverige.

Om det blir en flytt så blir det med min stockholmsuppväxta man och två barn i dagisåldern.

När jag varit uppe och hälsat på så har jag tyckt att staden har förändrats, men kan inte säga om det är till det bättre eller sämre.

Jag vill på något sätt tillbaka till rötterna och släkten, men vet inte om det argumentet håller. Sååå lulebor, jag vill ha alla fördelar och nackdelar med att bo i Lule nu för tiden. Det som avskräcker mig mest är dom evighetslånga vintrarna...  

• Svar på tråden Varför bo i Luleå?
  • Ajolie

Själv bodde jag här -94-98, flyttade iväg ett tag, men längtade tillbaka. Fick direkt underbara vänner och bekanta här och det blir bara fler och fler. Jag tycker att det är jättelätt att lära känna folk här och inte är de fåordiga heller.

SÅ här tycker jag:

Både dagis och skola har varit bra för barnen, men när jag själv varit ute på skolor och dagis har jag känt som flera av er, nämligen att det inte funkar bra. Sök till friskolorna. Bra, positiv personal, även om även de har ekonomiska problem osv. Montessori Luleå har både förskola och skola. Toppenställe både att jobba på och att ha barnen på. Inte världens roligaste rektor, men hon försöker i alla fall.

Fördelar i övrigt: Riktig sommar och riktig vinter. Du slipper slasket. Skidor, skoter, skridskoåkning osv funkar oftast bra här, inte alla vintrar, men som sagt - oftast. Sköna, ljusa somrar med underbar skärgård. Skärgårdsbåtarna går mycket bra sedan några år tillbaka. Du behöver ingen egen båt! Nära till fjällen. Luleå är lagom stort, allt finns inom rimligt avstånd. Bra butiker, bra utbud. Bilarna rostar inte, som söderut. IKEA finns numera inom rimligt avstånd. Stor byggrush (hur stavas det?), många företag som satsar. Bra restauranger. Gratis buss med barn under två år i vagn. Det som ev. inte finns här kan köpas via nätet. Storheden-området har snart allt: bolag, apotek, kläd- och matbutiker + en massa annat.

Nackdelar: En biograf, mygg på sommaren, inte alltid världens bästa snöröjning. Dåliga politiker, särskilt vad gäller skola och omsorg samt byggnadspolitik, men det börjar arta sig. Svågerpolitik? Svårt att få jobb som pedagog.

Områden att föredra för barn: Mjölkudden, Gammelstad, Lulsundet, Charlottendal.

KLART NI SKA FLYTTA HIT!!!

• SE10
    Ajolie skrev 2008-08-11 15:12:40 följande:
    Bra restauranger.
    Vilka då?
  • Catti87
    Farth Vader skrev 2008-08-11 09:52:58 följande:
    Ursäkta mej men den här kommentaren om dåliga skolor/förskolor tycker jag låter väldigt konstig. Jag har en nära vän som vikarierar inom förskolorna i Luleå och hon tycker dom fungerar jätte bra. Att du lärt dej mer på lågstadiet i Västerbotten än på mellan och högstadiet i Norrbotten får jag inte heller att gå ihop. Alla skolor i Sverige följer samma studieplan så skillnaderna kan omöjligen vara så enorma.
    Vi är fyra syskon och har alla gått skola i västerbotten tills vi flyttade till norrbotten där endast jag gått skola. Mina föräldrar blev chockade över hur skolorna var här. Bara bråk, vandalisering, inga lärare, okunniga lärare osv osv när jag gick. De som gick i min klass i sexan läste sådant som jag läst i trean i västerbotten, de kunde inte ens gångertabellerna osv. Så ligger det till för mig.

Jag har praktiserat och vikarierat på många förskolor och alltid blivit bemött på samma sätt. Ingen personal, personal som hellre står och röker i ett hörn än håller koll på barnen, osv osv.

Detta är min åsikt, och det är ju klart att det är bra att inte alla fått samma bild! MEN, att alla skolor följer samma skolplan till punkt och pricka stämmer ju inte. Det fuskas tydligen en hel del på den biten!
    Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Catti87

Ska kanske tillägga att detta är de komunala skolorna jag gått på (mellanstadium, högstadium och gymnasium). Friskolorna är tydligen jättebra precis som Ajolie säger och har fått riktigt bra kritik här i stan. Sedan finns det lite nyöppnade förskolor som har speciella inriktningar som är jättebra! Där BARNEN prioriteras.

• Farth Vader

anarkokapitalist: Har aldrig haft några som helst problem att hitta jobb här i norrbotten. Beror väl på vad man är ute efter. Inom vissa branscher kan jag förstå att jobb inte växer på träd men om man håller till godo med ett "vanligt" jobb så tycker jag det funkar bra.

• Farth Vader

catti87: Tråkigt att du haft sådana upplevelser ang. skolorna. Själv har jag helt andra erfarenheter

• Catti87
    Farth Vader skrev 2008-08-11 23:28:17 följande:
    catti87: Tråkigt att du haft sådana upplevelser ang. skolorna. Själv har jag helt andra erfarenheter
    Skönt att veta att det inte bara är skit! kan ha att göra med att vi var en s.k. "jättekull" då jag gick skola också. Det fanns inte ens skolor för att få plats med alla klasser i vår åldersgrupp.

Däremot så kan jag ju inte heller hålla med om jobben. Jag har haft väldigt svårt att få jobb utan en högskoleutbildning och alla jag faktiskt känner och pratar med har haft det likadant, med undantag för dem som gått praktiska linjer som har inriktning mot bygg, svets och liknande. DÅ är det nästan hur lätt som helst. Väldigt många som gick ut gymnasiet med mig 2006 har fortfarande inget jobb. Fundersam Det är ju helt naturligt att det blir så i norr, det är så många som ska konkurrera om samma jobb.
  • Nidorina
    Svar på #15
    Åh, jag kan bara hålla med. Har bara bott i norra Norrbotten, hela mitt liv (snart 40) och jag har aldrig varit arbetslös. Ja, någon vecka någon gång, och deltidsarbetslös en tid. Det är 10 år sedan jag fick a-kassa överhuvudtaget och det var då på deltid (jobbade väl 75%).
    Har jobbat med: mest vård. Men även storkök, bibliotek och skogsarbete.
  • Tant Greta

Åååh,jag är en 08 som älskar Norrland.
    Ni kan köpa ett superfint hus för 1 miljon,barnen har tiilgång till skog&natur,du har din släkt där!
    Tveka inte!

• Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 07:03:53 följande:
    Åååh,jag är en 08 som älskar Norrland.Ni kan köpa ett superfint hus för 1 miljon,barnen har tiilgång till skog&natur,du har din släkt där!Tveka inte!
    Ett superfint hus för 1 miljon??? VART DÅ?? Förvånad Skrattande
Svar på tråden Varför bo i Luleå?