Själv bodde jag här -94-98, flyttade iväg ett tag, men längtade tillbaka. Fick direkt underbara vänner och bekanta här och det blir bara fler och fler. Jag tycker att det är jättelätt att lära känna folk här och inte är de fåordiga heller.
SÅ här tycker jag:
Både dagis och skola har varit bra för barnen, men när jag själv varit ute på skolor och dagis har jag känt som flera av er, nämligen att det inte funkar bra. Sök till friskolorna. Bra, positiv personal, även om även de har ekonomiska problem osv. Montessori Luleå har både förskola och skola. Toppenställe både att jobba på och att ha barnen på. Inte världens roligaste rektor, men hon försöker i alla fall.
Fördelar i övrigt: Riktig sommar och riktig vinter. Du slipper slasket. Skidor, skoter, skridskoåkning osv funkar oftast bra här, inte alla vintrar, men som sagt - oftast. Sköna, ljusa somrar med underbar skärgård. Skärgårdsbåtarna går mycket bra sedan några år tillbaka. Du behöver ingen egen båt! Nära till fjällen. Luleå är lagom stort, allt finns inom rimligt avstånd. Bra butiker, bra utbud. Bilarna rostar inte, som söderut. IKEA finns numera inom rimligt avstånd. Stor byggrush (hur stavas det?), många företag som satsar. Bra restauranger. Gratis buss med barn under två år i vagn. Det som ev. inte finns här kan köpas via nätet. Storheden-området har snart allt: bolag, apotek, kläd- och matbutiker + en massa annat.
Nackdelar: En biograf, mygg på sommaren, inte alltid världens bästa snöröjning. Dåliga politiker, särskilt vad gäller skola och omsorg samt byggnadspolitik, men det börjar arta sig. Svågerpolitik? Svårt att få jobb som pedagog.
Områden att föredra för barn: Mjölkudden, Gammelstad, Lulsundet, Charlottendal.
KLART NI SKA FLYTTA HIT!!!