• Ylle

Varför bo i Luleå?

Jag går och funderar på om man kanske skulle ta och flytta tillbaka till Lule. Det var 10 år sen jag bodde där och har hunnit med några andra städer och bor sen 8 år tillbaka i en mellanstor stad i södra Sverige.

Om det blir en flytt så blir det med min stockholmsuppväxta man och två barn i dagisåldern.

När jag varit uppe och hälsat på så har jag tyckt att staden har förändrats, men kan inte säga om det är till det bättre eller sämre.

Jag vill på något sätt tillbaka till rötterna och släkten, men vet inte om det argumentet håller. Sååå lulebor, jag vill ha alla fördelar och nackdelar med att bo i Lule nu för tiden. Det som avskräcker mig mest är dom evighetslånga vintrarna...  

• Svar på tråden Varför bo i Luleå?
  • Sugardynamite
    Cornellia skrev 2008-08-12 08:52:53 följande:
    superfint? på hertsön? Känns som om du inte har så bra koll på luleå....
    Shit vad trött jag är på att folk snackar skit om hertsön!

Hertsön är ett stort område och det är stor skillnad på var man bor på hertsön. Vi bor i radhus precis i början av hertsön och jag kan lugnt säga att det är det bästa stället jag har bott på i hela den här stan. (Jag har bott på lerbäcken, malmudden, karlsvik, örnnäset, svartöstaden och porsön).

Herstön är superfint. Fint med herstsökullar och kolonilotterna. Bra öppettider på ICA i centrum, jättebra skola (trots allt skitsnack i tidningarna) och dagis. Det är nära till stan och bussarna går ofta. Vi stortrivs verkligen här.
  • Sugardynamite

Och kan man tänka sig att bo i radhus så är det inga problem att hitta ett fint hus för drygt en mille här.

• Catti87
    Sugardynamite skrev 2008-08-12 09:16:50 följande:
    Och kan man tänka sig att bo i radhus så är det inga problem att hitta ett fint hus för drygt en mille här.
    Nej det är ju faktiskt sant. Ett radhus i behov av renovering får man ju för 1,5 miljon ungefär.

Och det är väl bra att ni trivs på Hertsön. Beror säkert på vart man bor, vilket kvarter man hamnar i osv. Men Hertsön är inte något för mig. Har bara dåliga erfarenheter. Flört
    Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Tant Greta

Oj,vilka känslor ang  Luleå
    Vad ni än säger så kan jag köpa ett uppehälle/hus/lgh för under 1 mille.
    Så är det

• Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 09:20:44 följande:
    Oj,vilka känslor ang  Luleå Vad ni än säger så kan jag köpa ett uppehälle/hus/lgh för under 1 mille.Så är det
    Lägenhet - JA! Absolut! :)
  • Tant Greta

Hus.-)

Catti87 skrev 2008-08-12 09:22:25 följande:
    Lägenhet - JA! Absolut! :)
  • Lilla Mumintrollet
    Catti87 skrev 2008-08-12 09:14:42 följande:
    Lilla Mumintrollet: Tack för den redogörelsen. Verkar som att folk tror det bara är att välja och vraka här bland husen och sedan knappt ha något lån. Det funkar ju inte riktigt så. Ofta hamnar man någonstans vid 2 miljoner och över om man vill ha något som inte är fallfärdigt.
    Ja, visst hamnar man på dom priserna. Och vill du bo nära stan så är villpriserna ännu högre och sen är det ju ofta budgivning på nästan allt! Då, vi har rätt lite villor ute till salu så trissas priserna upp rejält. Idag får du knappt en villa för 1.000.000 kr.
  • Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 09:23:39 följande:
    Hus.-)
    Fast har du inte läst just vad alla skrivit. ;) Du får kanske (inte alls säkert) en stuga i en by för under miljonen. De stugor som ligger i vår by nu och är till salu, 2,5 mil utanför Lule, ligger på 795.000 och över. Och sen budgivning på det.

En lägenhet i stan får du kanske också för under en miljon. Treorna ligger väl runt 700.000 ungefär!
  • Cornellia
    Catti87 skrev 2008-08-12 09:31:44 följande:
    Fast har du inte läst just vad alla skrivit. ;) Du får kanske (inte alls säkert) en stuga i en by för under miljonen. De stugor som ligger i vår by nu och är till salu, 2,5 mil utanför Lule, ligger på 795.000 och över. Och sen budgivning på det. En lägenhet i stan får du kanske också för under en miljon. Treorna ligger väl runt 700.000 ungefär!
    Äh, det spelar ingen roll vad du säger. Man vill tro att allt är såååå billigt och puttenuttigt i Norrland. Vadå? måste man betala för husen? Jag trodde man fick dem, för det har jag hört på nyheterna att folk i norrland inte blir av med sina hus och ger bort dem. Hyrorna är superbilliga, och nej vadå? norrland som norrland, ingen skillnad mellan arjeplog eller luleå, båda har väl en vägkorsning och en korvkiosk......
  • Catti87
    Cornellia skrev 2008-08-12 09:36:19 följande:
    Äh, det spelar ingen roll vad du säger. Man vill tro att allt är såååå billigt och puttenuttigt i Norrland. Vadå? måste man betala för husen? Jag trodde man fick dem, för det har jag hört på nyheterna att folk i norrland inte blir av med sina hus och ger bort dem. Hyrorna är superbilliga, och nej vadå? norrland som norrland, ingen skillnad mellan arjeplog eller luleå, båda har väl en vägkorsning och en korvkiosk......
    hahaha så SANT! Skrattande
Svar på tråden Varför bo i Luleå?