• Ylle

Varför bo i Luleå?

Jag går och funderar på om man kanske skulle ta och flytta tillbaka till Lule. Det var 10 år sen jag bodde där och har hunnit med några andra städer och bor sen 8 år tillbaka i en mellanstor stad i södra Sverige.

Om det blir en flytt så blir det med min stockholmsuppväxta man och två barn i dagisåldern.

När jag varit uppe och hälsat på så har jag tyckt att staden har förändrats, men kan inte säga om det är till det bättre eller sämre.

Jag vill på något sätt tillbaka till rötterna och släkten, men vet inte om det argumentet håller. Sååå lulebor, jag vill ha alla fördelar och nackdelar med att bo i Lule nu för tiden. Det som avskräcker mig mest är dom evighetslånga vintrarna...  

• Svar på tråden Varför bo i Luleå?
  • xxJessikaxx

Kliver in här
    Fördelarna med Luleå kan jag tycka är att det är lite "storstad" i miniformat, finns ett ganska bra utbud av kultur i o m nya kultruhuset, shopping, skärgården mm. Trots detta är det hyfsat korta avstånd mellan alla ställen runt innerstan, eller som hemvändaren Ronny Olovsson sa "var du än ska i Luleå tar det sju minuter". Avstånden är ju dock ett av de stora tidsbovarna i till ex Sthlm där en timmes resväg till jobbet inte är ovanligt.
    Även fast det alltså är lite storstad över Luleå så är det inte FÖR stort och anonymt, inte samma stress och hets som i till ex Sthlm utan lite lugnare tempo.

Nackdelarna kan väl vara just den långa mörka vintern, och just kanske detta att huspriserna börjar likna just Sthlms-priser. Jag tycker över lag det är ok att bo här uppe, men har heller inte bott ngn annanstans mer permanent så jag har svårt att jämföra men jag refererar till många vänner som bott söderut många år där fler och fler återvänder upp hit.

• xxJessikaxx

Vi betalade 1,6 miljoner för vårt hus som ligger på Bredviken för tre år sedan och var i kraftigt behov av renovering. Vi letade länge efter hus och många hus steg rejält i priserna och sprängde vår gräns ganska fort. Jag trivs dock kanon på Bredviken, nära stan och fler och fler barnfamiljer, nära Aronsbadet som är perf på sommaren med gratis inträde mm.

• Tant Greta
    Billigare jämfört med övriga Sverige?
    skrev 2008-08-12 09:36:19 följande:
    Äh, det spelar ingen roll vad du säger. Man vill tro att allt är såååå billigt och puttenuttigt i Norrland. Vadå? måste man betala för husen? Jag trodde man fick dem, för det har jag hört på nyheterna att folk i norrland inte blir av med sina hus och ger bort dem. Hyrorna är superbilliga, och nej vadå? norrland som norrland, ingen skillnad mellan arjeplog eller luleå, båda har väl en vägkorsning och en korvkiosk......
  • Cornellia
    Tant Greta skrev 2008-08-12 09:48:00 följande:

Billigare jämfört med övriga Sverige?

Kanske billigare än storstäderna, men inte 17 är det billigare än andra mellanstora städer.
  • Ylle

hm.. tack för svar. tror jag.
    nå, ryktet om fåordighet tog ni ju död på.

någon som har koll på hur det funkar att bo i själva stan med kids?

• xxJessikaxx

Det har jag också gjort, bodde i en trea mitt i stan med mina två tidigare kids innan jag träffade min nuvsrande man...
    Vad säger man, stan e ju stan, just där jag bodde fanns en inte alltför rolig gård iallafall så man släppte inte ut dem rätt på gatan när de gick ut, men mina barn var inte jättesmå när jag bodde i stan heller...
    Har sina för- och nackdelar...

• Lilla Mumintrollet
    Ylle skrev 2008-08-12 13:04:44 följande:
    hm.. tack för svar. tror jag. nå, ryktet om fåordighet tog ni ju död på.någon som har koll på hur det funkar att bo i själva stan med kids?
    Mitt i stan vet jag inte om jag skulle bo med barn. Men du har områden nära stan Östermalm, Malmudden, Skurholmen osv. Då är du ändå nära stan, men får ändra lite bättre område för barnen. Enligt mig i alla fall
  • xxJessikaxx

Haha, fast lite full i skratt blir jag ändå när många här är väldigt "områdes-fixerade". Just nu är det såååå fint att bo i "centrum, Östermalm, Bergnäset", så endel vill knappt umgås med folk på andra områden, det är säkert samma syndrom i andra städer men här det verkligen de tre områdena som funkar. Jo, Björkskatan eller Mjölkudden kan också gå an, det är lite sämre men fortfarande fint. Haha!

• xxJessikaxx

inte många här inne i tråden bör jag kanske tillägga att jag menar, utan i Luleå över lag...

• janne j
    anarkokapitalist skrev 2008-08-11 13:31:22 följande:
    Finns det några jobb i norrland då?
    De jobb som finns är väl renskötare eller gruvarbetare misstänker jag
  • Lilla Mumintrollet

janne j skrev 2008-08-12 15:54:00 följande:

Ja, plus några till arbeten
  • xxJessikaxx

janne j skrev 2008-08-12 15:54:00 följande:

Lite långt till "gruvan" kanske?...
  • Sugardynamite

En vän till mig köpte precis ett fint radhus på Björkskatan för 1.2 miljoner, utan större renoveringsbehov annat än tapetbyte på väggarna. Jättefint badrum och sprillans kök har de.

• Ylle

kom just på en anledning att flytta till lule. dialekten är ju ashärlig!

• Cornellia
    xxJessikaxx skrev 2008-08-12 15:46:24 följande:
    inte många här inne i tråden bör jag kanske tillägga att jag menar, utan i Luleå över lag...
    Det gäller väl i resten av sverige oxå? Att allt ska vara så jäkla rätt?
  • Cornellia
    xxJessikaxx skrev 2008-08-12 15:58:00 följande:
    janne j skrev 2008-08-12 15:54:00 följande:Lite långt till "gruvan" kanske?...
    och till renarna.....
  • CottonCandy

vi kommer flytta härifrån vi.. trivs inte längre.. långtråkigt å värdelöst här

• Granis

Det var en väldans massa ditt och datt.

Jag har bott i Lule hela mitt liv och har aldrig velat flytta och kommer aldrig flytta. Skulle jag tycka att det är så hemskt att bo här som vissa verka tycka, ja men va fan då flyttar jag väl!
    Finns massor med andra städer att bosätta sig i.

Smaken är som sagt som baken.

När det gäller huspriser så är det i flesta fall som vissa säger. Man kommer sällan under 1,5 men det beror ju lite på.
    Vi köpte ett radhus längst ner på Porsösundet. Har Björsbyn utanför köksfönster. Superduperfint läge. Inget jytter av hus runt i kring. Det var mycket därför vi köpte det. Hade aldrig trott att jag skulle bo i radhus. Tycker det är lite för mycket lägenhet över det men nu blev det som det blev och vi trivs som fisken i vattnet.
    Pengarna vi gav var 975 000 och det är otrolig välskött. Det är riktiga pedantmänniskor som bott här.
    Det vi gjort är tapetsering och målat om furutrappen vit.

• Redbit

Att vintern är lång här kan jag hålla med om, men kom igen - kall och mörk? Då har ni verkligen aldrig riktigt jämfört, utan bara gått på snacket!

Mörkret: Så fort snön kommer blir det ljust här, betydligt ljusare än det NÅGONSIN blir i de slaskiga mörka sydligare delarna av landet. Ja, solen är uppe betydligt kortare del av dygnet. Men den är uppe, och inte dold av moln 97% av tiden som också ofta är fallet söderut!

Kylan: Det finns definitivt platser som är varmare än Luleå på vintern här i landet. Men glöm att det skulle gälla Stockholm, Göteborg eller någon annan kustnära stad. Där gör nämligen luftfuktigheten i kombination med vinden att det KÄNNS oerhört mycket kallare vintern igenom än vad det gör här. Hellre -25 grader och torr luft än -10 och fuktig!

/Lulebo and proud of it

• Sugardynamite
    Redbit skrev 2008-08-18 14:00:48 följande:
    Att vintern är lång här kan jag hålla med om, men kom igen - kall och mörk? Då har ni verkligen aldrig riktigt jämfört, utan bara gått på snacket!Mörkret: Så fort snön kommer blir det ljust här, betydligt ljusare än det NÅGONSIN blir i de slaskiga mörka sydligare delarna av landet. Ja, solen är uppe betydligt kortare del av dygnet. Men den är uppe, och inte dold av moln 97% av tiden som också ofta är fallet söderut! Kylan: Det finns definitivt platser som är varmare än Luleå på vintern här i landet. Men glöm att det skulle gälla Stockholm, Göteborg eller någon annan kustnära stad. Där gör nämligen luftfuktigheten i kombination med vinden att det KÄNNS oerhört mycket kallare vintern igenom än vad det gör här. Hellre -25 grader och torr luft än -10 och fuktig!/Lulebo and proud of it
    Jag håller med dig Redbit.

Vårvintrarna i Luleå i solskenet ute på isen i södra hamn är svårslagna.
Svar på tråden Varför bo i Luleå?