• Ylle

Varför bo i Luleå?

Jag går och funderar på om man kanske skulle ta och flytta tillbaka till Lule. Det var 10 år sen jag bodde där och har hunnit med några andra städer och bor sen 8 år tillbaka i en mellanstor stad i södra Sverige.

Om det blir en flytt så blir det med min stockholmsuppväxta man och två barn i dagisåldern.

När jag varit uppe och hälsat på så har jag tyckt att staden har förändrats, men kan inte säga om det är till det bättre eller sämre.

Jag vill på något sätt tillbaka till rötterna och släkten, men vet inte om det argumentet håller. Sååå lulebor, jag vill ha alla fördelar och nackdelar med att bo i Lule nu för tiden. Det som avskräcker mig mest är dom evighetslånga vintrarna...  

• Svar på tråden Varför bo i Luleå?
  • Catti87
    Cornellia skrev 2008-08-12 08:54:12 följande:
    Jag skulle dock inte tveka att flytta till Luleå om jag hade familjen där. Underbar natur, men ändå helt okej utbud i stan. Trevliga männsikor. Det enda jag saknar är vettiga resturanger och fik, det är sjukt dåligt med det.
    Detta saknar jag med. Verkligen supertrist att det finns så lite fik! Nu är vi en grupp blivande mammor som brukar fika tsm och det finns ju endast Rosters som är öppet på kvällen. Så himal trist!
    Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Cornellia
    Tant Greta skrev 2008-08-12 08:59:58 följande:
    Visa mig vad du får för 1 miljon i Sthlm&vad du får i Luleå för samma summa.
    Det är juh inte på något sätt relevant. Visst i Luleå, får du kanske en schyst lägenhet eller ett sunkig renoveringsobjekt till villa för en miljon. Men du sa att man skulle kunna få ett superfint hus i ett bra område i Luleå, och det är juh bara en fantasi.
  • Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 08:59:58 följande:
    Visa mig vad du får för 1 miljon i Sthlm&vad du får i Luleå för samma summa.
    Jag förstår inte varför vi börjar jämföra sthlm och lule nu. Det är ju en fruktansvärd skillnad. Grejen är att du INTE kan få ett fint hus i ett bra område i stan för en miljon. Så ligger det tyvärr till. Åker man längre inåt landet eller söderut/norrut i norrland så blir det billigare, Lule är tyvärr dyrt.
  • Cornellia
    Catti87 skrev 2008-08-12 09:00:34 följande:
    Detta saknar jag med. Verkligen supertrist att det finns så lite fik! Nu är vi en grupp blivande mammor som brukar fika tsm och det finns ju endast Rosters som är öppet på kvällen. Så himal trist!
    Även om jag gillar glassbaren som har öppet på sommaren *Glass är juh supergott*
  • Tant Greta

Fantasi?Var i Luleå är det inne att bo då?

Cornellia skrev 2008-08-12 09:02:57 följande:
    Det är juh inte på något sätt relevant. Visst i Luleå, får du kanske en schyst lägenhet eller ett sunkig renoveringsobjekt till villa för en miljon. Men du sa att man skulle kunna få ett superfint hus i ett bra område i Luleå, och det är juh bara en fantasi.
  • Catti87
    Cornellia skrev 2008-08-12 09:03:53 följande:
    Även om jag gillar glassbaren som har öppet på sommaren *Glass är juh supergott*
    Ja, om man ändå tålde glass. Flört Nä, det borde vara öppet lite längre på fiken faktiskt. Iallafall till sommarmånaderna är helt slut.
  • Tant Greta

För attL Luleå inte alls är dyrt.

Catti87 skrev 2008-08-12 09:03:42 följande:
    Jag förstår inte varför vi börjar jämföra sthlm och lule nu. Det är ju en fruktansvärd skillnad. Grejen är att du INTE kan få ett fint hus i ett bra område i stan för en miljon. Så ligger det tyvärr till. Åker man längre inåt landet eller söderut/norrut i norrland så blir det billigare, Lule är tyvärr dyrt.
  • Cornellia
    Tant Greta skrev 2008-08-12 09:05:05 följande:
    Fantasi?Var i Luleå är det inne att bo då?
    Bergnäset kanske, eller östermalm. Det är iaf där jag skulle leta hus om jag skulle till Luleå.
  • Lilla Mumintrollet

Ja, villapriserna i Luleå är inte billiga...dyrast i norrbotten. Vi bor ca 1.5 mil utanför stan och här ligger villapriserna (utgånspriset) på ca 1.500.000 kr - ca 2.000.000 kr ... och sen är det ofta budgivning, så priset går upp en bit till. Till och med villorna ute i byarna kring Luleå har också fått dyrare villapriser.

• Catti87

Lilla Mumintrollet: Tack för den redogörelsen. Verkar som att folk tror det bara är att välja och vraka här bland husen och sedan knappt ha något lån. Det funkar ju inte riktigt så. Ofta hamnar man någonstans vid 2 miljoner och över om man vill ha något som inte är fallfärdigt.

Svar på tråden Varför bo i Luleå?