• Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • shpongle

Vi bor i danderyd och är "fattiga", jag tycker dock vi klarar oss helt okej och har t.om råd och spara rätt mycket i månaden och då har vi kanske 22-23 kr i månaden gemensamt. (men då har vi liksom er en lägenhet utan lån med låg hyra).
    Det finns ju Willys i arninge som är billigt och nära och åka till och storhandla, Billigare skatt tjänar man ju med på också.

Jag trivs jättebra i Danderyd, tycker folket är jättetrevliga och underbart vacker kommun.
    Flytta på säger jag, bo här är jättemysigt, att gå och promenera med barnen längs edsviken om våren kommer bli störtmysigt för er.

• Anonym (mums)
    lillangel skrev 2008-08-13 23:12:41 följande:
    Anonym (mums) skrev 2008-08-13 17:31:08 följande:
    ja och dom som bor i mörbylund blir inte omtyckta,,, viktigt för barn att bli de i sådana ställen som Danderyd...allt är ytligt!
    Jamen det är ju flera som bor i Mörbylund... De barnen borde väl ofta tycka om varandra?

Man kan väl inte strunta i att flytta och byta skola för att några procent av barnen är rika och KAN frysa ut ens barn, speciellt inte eftersom man vet att några procent av barnen inte är lika rika. Detta OM man vill flytta till det området.
  • lillangel

Anonym (mums) skrev 2008-08-14 07:11:34 följande:

Jamen det är ju flera som bor i Mörbylund... De barnen borde väl ofta tycka om varandra? Man kan väl inte strunta i att flytta och byta skola för att några procent av barnen är rika och KAN frysa ut ens barn, speciellt inte eftersom man vet att några procent av barnen inte är lika rika. Detta OM man vill flytta till det området.
    hallå?några procent är rika? du vet inte vad du snackar om ...de är bara några procent som är fattiga och resren är höginkomsttagare...
  • Anonym (mums)
    lillangel skrev 2008-08-14 10:34:30 följande:
    Anonym (mums) skrev 2008-08-14 07:11:34 följande:
    hallå?några procent är rika? du vet inte vad du snackar om ...de är bara några procent som är fattiga och resren är höginkomsttagare...
    Ja, i Danderyd och Djursholm i stort ja, men inte bland barnen i hyreshusen i Mörbylund och Stocksund... det är jag övertygad om. Dessa barn går ju också i skolan någonstans. Kanske TS barn kan då där om det nu är så svårt att vara "fattigt" barn i en "rik" skola.
  • lillangel

Anonym (mums) skrev 2008-08-14 10:41:28 följande:

Ja, i Danderyd och Djursholm i stort ja, men inte bland barnen i hyreshusen i Mörbylund och Stocksund... det är jag övertygad om. Dessa barn går ju också i skolan någonstans. Kanske TS barn kan då där om det nu är så svårt att vara "fattigt" barn i en "rik" skola.
    Ja men om dom flyttar till en annan kommun så blir dom inte klassade som "fattiga" inte så kul för barn att bli klassad som de.
  • Anonym (mums)
    lillangel skrev 2008-08-14 11:08:41 följande:
    Anonym (mums) skrev 2008-08-14 10:41:28 följande:
    Ja men om dom flyttar till en annan kommun så blir dom inte klassade som "fattiga" inte så kul för barn att bli klassad som de.
    Fast andra barn överlever ju i Danderyds kommun... Jag tror att man ska försöka att inte måla fan på väggen utan se det positiva som finns. T e x bra skolor, nära naturen, låg skatt, låg hyra. OM man sedan inte trivs har man ju alla möjligheter i världen att sälja lägenheten och flytta.
  • shpongle

Fast är inte det där med att folk blir utfrysta som fattiga i skolan lite överdrivet?
    Min man gick hela hela låg-mellan-högstadiumet i en danderyd och inte varit med om "fattiga" blir utfrysta, var iofs en tag sen nu men även min svägerska som tog studenten nu i sommar som har gått hela sitt liv i danderyd säger samma sak.
    Och jag jobbade nylingen på en skola här i danderyd, säger samma där att jag inte märke av någon extremt.
    Vissa det finns rika bratar som gillar sina pengar, men det finns även många som inte gör så jävla stor grej av sin familjs pengar.

• neelliee

Rika människor blir inte rika av att slösa pengar på allt de ser. Jag känner visserligen inte så många Danderydsbor, men de jag känner är ekonomiskt medvetna. De handlar barnkläder på HM och gärna på Klubbdagar, de klipper ut rabattkuponger, säljer urvuxna leksaker och kläder på Blocket och passar ofta på att handla dyrare märken utomlands där det är billigare. De danderydsbor jag känner skickar runt kläder och skor i bekantskapskretsen, faktiskt ännu mer än de människor jag känner som _klagar_ på danderydsborna.

Dessutom har de flesta höginkomsttagare flera år som fattiga studenter bakom sig och vet hur det är att leva med snål budget. Jag har mycket svårt att tro att någon vuxen skulle se ner på er för att barnen har kläder från Kappahl. Ofta ärver ju också barn kläder av varandra. Många barnkläder av finare märken har flera år på nacken, just lite dyrare kläder vill man ju gärna kommer till användning och ofta håller de bra så sådana ärvs ofta.I tonåren kan det kanske bli märkeshysteri, MEN det kan det bli i ALLA områden.

• Zocute

Danderyd är en superbra kommun, och det kommer ni märka på allt, kommunen har pengar till barnomsorgen osv.

Jag skulle inte tänka så att de andra barnen kommer se på kläderna, välj en av skolorna som inte ligger i Djursholmträsket ;o) utan tex Kevingeskolan där mer "normala" barn går, så ska det nog bli bra!

• lillangel

Anonym (mums) skrev 2008-08-14 11:11:04 följande:

Fast andra barn överlever ju i Danderyds kommun... Jag tror att man ska försöka att inte måla fan på väggen utan se det positiva som finns. T e x bra skolor, nära naturen, låg skatt, låg hyra. OM man sedan inte trivs har man ju alla möjligheter i världen att sälja lägenheten och flytta.
    klart dom överlever...dom dööör ju inte av att bo där!!!... jag känner många som växt upp i Danderyd ,umgicks med många där och jobbat där i 7år så jag vet nog vad jag snackar om.
Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?