• Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Anonym (KLM)

Äsch, det finns ju getton i Danderyd också

Jag förstår inte riktigt din oro för att de som bor där ska vara överklass? På vilket sätt skulle det vara negativt?

Jag tycker då att du ska lyssna mer på den röst som säger åt dig att köpa en bra villa där ni bor nu istället. Prata igenom det hela med din man, hoppas att det löser sig!

• Anonym (mums)

Min faster bodde i Stocksund (Mörbylund), i hyreshusen. Och där verkar det vara "normala" människor som bor. Vanliga "Svenssons", invandrare etc. Dessa har ju också barn som går i skolan.

Först när jag läste TS tänkte jag råda er att INTE flytta till lägenheten. Men när du skriver att det är i Stocksund så tror jag att sannolikheten att barnen får det jobbigt är mindre. Där bor faktiskt mer människor med normal inkomst än det gör i t ex Djursholm.

Man kan ju vända lite på det och tänka vilka otroligt bra skolor barnen kommer att hamna i. De flesta riktigt duktiga lärarna gillar ju att jobba i "de finare områdena".

Nej, gör ett försök. Om det inte känns bra när barnen går i skolan så kan ni ju alltid sälja lägenheten och köpa ett fint hus i ett annat områden.

• Anonym

3500kr i hyra är ju superbilligt och ni kommer att han en del pengar över i månaden. Hur stor är lägenheten? Kommer barnen att få egna rum? Det är väl mer såna frågor man bör avväga. Bo trångt eller sälja och få större ytor.
    Jag skulle flytta dit om storleken på lägenheten är ok, hyran är ju kanon!

• Anonym (Velig)

Tack för alla svar.
    Jag känner inte till danderyd så bra men om stocksund är mer "normalt" låter det ju hoppfullt.

Det jag är orolig för är det som några skrev i början att barnen ska känna sig så utanför och lida för att vi inte har hög inkomst.
    Att de ska lida för att inte ha rätt grejer. Egentligen tycker jag ju inte det ska spela nån roll men det gör ju det i en viss ålder.

• Anonym (Velig)
    Anonym skrev 2008-08-12 10:17:06 följande:
    3500kr i hyra är ju superbilligt och ni kommer att han en del pengar över i månaden. Hur stor är lägenheten? Kommer barnen att få egna rum? Det är väl mer såna frågor man bör avväga. Bo trångt eller sälja och få större ytor.Jag skulle flytta dit om storleken på lägenheten är ok, hyran är ju kanon!
    Det är en 4-a på 112 kvm så den är stor. Större än vi bor nu. Dock skulle köket och badrummen behöva renoveras.
  • Anonym (KLM)

Anonym (Velig) skrev 2008-08-12 10:19:17 följande:

Det är en 4-a på 112 kvm så den är stor. Större än vi bor nu. Dock skulle köket och badrummen behöva renoveras.
    Slå till! 3500kr för en 4:a? Den chansen kommern nog inte igen! Då har ni kanske råd att renovera också
  • Linny

Men hallå, alla är inte rika i danderyd!! Det finns hyreslägenheter även där, det finns flera som har ärvt bostaden osv osv

Jag bor tex. i Täby och där kostar husen också grymt mycket. Nu har vi visserligen bra löner, men många av våra grannar har det inte. Finns många varianter och jag upplever inte att det är någon sådan mentalitet att vissa utesluts faktiskt..

Slå till

• Linny

ursäkta att jag återkommer hela tiden...

Men stocksund tror jag inte att du behöver vara orolig för. Mysigt! Stor lägenhet också!
    Men gå efter var ni vill bo och hur det känns för er. Skolor osv är däremot bra och även förskolorna

• Anonym (hmm)

Flytta inte dit så jävla mycket överklassfjollor. Tror dom är så speciella.

Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?