virkning/stickning/sömnad
men fru då... kan jag hjälpa till innan jag går till affären?
men fru då... kan jag hjälpa till innan jag går till affären?
fru
men på första varvet, behöver du inte se några maskor, det är bara att virka runt ringen (med det fixade du eller hur?). på andra varvet kan det vara klurigt att se vilka som är maskor, för det brukar vara smått och pilligt i början. =) om det är VÄLDIGT kringelkrokigt och dant (alltså svårt att se) kan det vara bra att riva upp och börja om. eller öva på att göra maskor och på att se vad som är vad!
fru
nä, de 8 fm påp första varvet gör du genom att ta upp garnet genom ringen. och att göra 2 fm i samma maska är inte svårt alls! när du gjort den första, sticker du in nålen i samma maska en gång till!
min sketna stickning gick upp... förbannade strumpstickor!!! hittade intevanliga i nån affär, stockhol måste ju ha specialaffärer till allt... *muttrar*
tror at jag rett ut fanskapet nu... är riktigt sur på mina stickor!
min stickade mössa är KLAR!!! den blev rätt fin, för att vara ett första-stickningsförsök-projekt =)
fru
ska se om jag kan lösa ditt problem =)
Chain 8, turn, sc in each chain. Fasten end.
8 luftmaskor, vänd och gör 1 fastmaska i varje luftmaska (borde bli 7 fm, tror inte att man kan göra nån i lm närmast nålen). fäst tråden!
och sen:
Chain 12, join to make a circle in 6th chain, sc in each remaining chain to end. Fasten end.
Seam cast on and bind off rows together. You will now have a long narrow tube.
12 luftmaskor och gör en cirkel genom att göra en smygmaska i den 6:e luftmaskan (från nålen, tror jag) och gör 1 fastmaska i varje lm som är kvar (borde väl bli 6 då då). fäst tråden.
sen vet jag inte vad de menar med resten. vad är du virkarför nåt? kanske kan klura ut vad de menar =)
hejsan hoppsan =)
jag är nästan klar med min solhatt, den blir fin och väldigt gul! synd bara att man inte har nån som kan ha den på sig... kanske borde göra en större som passar mig?
aja, bild på hatten kommer upp i galleriet så snart jag är färdig =)och då säger jag förstås till också!
fru
nu finns hatten i galleriet! den blev rätt fin =) den var väldigt lätt att virka i början, men när man skulle göra själva skärmen blev det lite pilligt och knepigt. har ju inte som är liten nog för hatten, så min snobben fick vara modell =)
vad tusan ska jag virka/sticka nu? så himla jobbigt att komma på nåt och hitta mönster... har visserligen en spjälsängsfilt som inte är klar, men jag har sagt att jag vill bli gravid innan jag fortsätter på den, så...
är rätt sugen på att sticka den här mössan, men jag hittar inte nåt bra garn till den.
www.garnstudio.com/sider/visoppskrift.php&&d_id=38&&lang=se
hehe jag använde faktiskt katten i bakgrunden som modell, men tänkte att folk kanske skulle tycka det var taskigt =) kan sätta in en bild till, så får ni se vad fin valter (katten) blev i hatten =)