• Dopup

    Hur länge ska ni vara lediga?

    Hej alla!

    Vi har tänkt dela på föräldraledigheten, eller rättare sagt inte föra över några dagar mellan oss. Så går tankarna nu i alla fall och ser därmed fram emot ett antal månaders ledighet med början i mars/april 06.

    Hur tar/tänker ni ta ut er pappaledighet? Allt på en gång eller sprida ut den med t.ex. någon dag i veckan?

  • Svar på tråden Hur länge ska ni vara lediga?
  • Aquilon

    Zoegas: Antar att du menade mig. Hästen tar just nu hand om sig själv (sommarbete). Annars är det hustrun.
    Angående löneuppgifter så är du fri att tro precis vad du vill och jag tänker för allt i världen inte lämna ut mitt personnummer på ett internetforum. Men om du orkar kolla löneuppgifter så tror jag att det finns rimligt aktuell statistik (2004) på läkarförbundets hemsida (www.lakarforbundet.se). Siffrorna där är dock något storstadsdominerade och där ligger lönerna lite lägre. Sedan kan du räkna på att varje arbetad timma under jour/beredskap ger i snitt runt 1,5-1,75 "komptimmar" där varje sådan timma är värd 1/137 av månadslönen. You do the math.
    Tycker för övrigt inte att siffrorna imponerar direkt. Varje börsmäklare av rang skrattar.

    Om din far hade en professur och låg på 55' så hade han med andra ord mindre i grundlön än många av våra överläkare. Hur länge sedan är detta???

  • zoegas

    Huruvida börsmäklare skrattar eller ej överlåter jag till andra bedömma. Men jag trodde att du var läkare.. Men visst det beror på vad man jämför sig med. Jag hörde f.ö. att det var köpläge på njur-warrents... haha...

    Aquilon, jag tänker inte älta din lön - den är ganska ointressant. De av mina vänner som arbetar som läkare ligger inte i närheten, å andra sidan arbetar ingen av dem som staffettläkare norrland, utan alla håller sig kvar i de mer civiliserade delarna av landet. (och ni bör ha tagit examen samtidigt). Det väsentliga är att du inte vill vara hemma en längre tid med din framtida son (?). Du är inte ensam. Jag tror bara att du begår stort ett misstag. Valet är ert, din respektive och ditt. Vad händer när din fru vill satsa på sin karriär, ställer du upp då?

    Beträffande min far så kan jag garantera att om du läst medicin i sverige så har du läst hans böcker. Jag tror vi lämnar det vid det. De stora pengarna finns varken inom akademin eller landstinget. Jag bjuder på det tipset. Ha ett trevligt liv och hoppas ni blir glada med det val NI gör - men skyll på ekonomin.

  • Aquilon

    Antar att ett "inte" föll bort där... *Hatten av till fadern förresten*. Nej, att man inte blir rik inom landstinget har de flesta redan listat ut. Kvar är i princip hyrläkarbolag och läkemedelsindustrin.

    Min hustru och jag är som sagt rörande överens om saker och ting (annars hade vi antagligen inte gift oss överhuvudtaget). Trevligt i alla fall att det finns en och annan som bejakar en viss grad av valfrihet

  • Henrik28

    Det blir bara 60 dagar för mig. Vi har inte råd med mer. Precis som någon ovanstående sa så lever du efter vad du tjänar. Vi förlorar minst 8000 i månaden om jag är hemma.
    Världens bästa system sa de... I h-e heller...

  • Aquilon

    Enligt ett par av ovanstående talare så existerar inte konceptet "tjäna för mycket" (särskilt inte för 28-åringar). Tur att man inte är ensam i sina vanföreställningar i alla fall

  • Xerxez

    Idag tjänar jag 24 000:- per månad. Nu är jag hemma med min son.

    Om jag får en löneförhöjning med 10-15 tusen nästa år så kommer jag alltså inte kunna vara det med nästa barn.... Bäst att jag tackar nej då, så jag inte går i konkurs.

    Är dett det de kallar för den nya matematiken?

  • Xerxez

    "Sveriges baksida"???

    I och för sig vet ju alla att det är Stockholm, men det kan knappast vara det du sytfar på i detta fall?

  • Henrik28

    xerxez. Ovanstående skrevs av en kompis till mig som jävlades. Jag hade kräftskiva igår och han satt vid datorn lite väl länge.

  • darioDream

    Jag var hemma med min son exakt halva tiden, och hans mamma andra halvan, första året. Sen var jag ledig 4 månader heltid. Så jag har varit hemma mycket mer än henne.

    Sen tjänar jag över 30' och hon under 20'
    Så vi förlorar en massa pengar, men mitt val var enkelt. Jag tänker aldrig låta pengar styra över mitt umgänge med min son. Aldrig!

  • zoegas

    hahaha.. är det inte lite kul att henrik28's kompisar på fyllan skojar om dumheten att man inte har råd att vara hemma.. aquilion, jag tror du ska ta det till dig.

  • Aquilon

    Zoegas: Ensamt på toppen. Och underligt nog är vi löjligt lyckliga ändå.

  • bbpop

    Vi kommer att dela så lika som möjligt. Sen om det skiljer några dagar hit eller dit spelar mindre roll. Jag tycker att snacket om förlorad inkomst är ett j*vla lyxproblem. Särskillt som det alltid är de som tjänar mest som gnäller högst! Vi lever redan på marginalen och lär fortsätta med det de närmaste åren innan jag är klar med min utbildning osv. Min bestämda uppfattning är att det inte är höginkomsttagarna som förlorar mest utan det är vi som har det knapert nu som kommer att få det tungt även senare. Jag har mycket lättare att förstå en som tjänar 14000 i månaden eller mindre som säger att det blir svårt att ha råd att vara barnledig än när någon som tjänar över 30000 säger samma sak! Men av någon anledning är det som sagt var mest höginkomsttagarna som debatten har handlat om...

Svar på tråden Hur länge ska ni vara lediga?