• Valters familj

Fd vårmammor på neo...del 2

Hej mammor!

Nu har vi "pratat" här inne i 3 månader...hoppas ni hänger kvar ett tag till!

Madde
    Mamma till Valter 38+4 o Astrid född 25+0

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-07 10:44
    Constantin född 080115 bf 080417 (3 mån)
    Elias född 080412 bf 080622 (2,5 mån)
    Astrid född 080426 bf 080810 (3.5 mån)
    Elin född 080422 bf 080802 (3.5 mån)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-07 10:46
    Constantin född 080115 bf 080417 (3 mån)
    Elin född 080422 bf 080802 (3.5 mån)
    Gustav född 080509 bf 080802 (3 mån)

• Svar på tråden Fd vårmammor på neo...del 2
  • Full av förhoppning

Elias hade ingen BPD som synts på lungorna utan fick diagnosen då han hade syrgas när han var över 36 veckor. MEN när han var runt 32 veckor låg han väldigt lågt på syrgasen och den var på väg bort när han åkte på en virusförkylning som var seg som tusan och som ökade syrgasbehovet x 20 och därmed tog extra lång tid

I och med att han blev bra så fort och har klarat sig så bra och var född under den årstid han var född och kom hem under de förhållanden han gjorde så har han varit förskonad infektioner länge och hunnit bygga upp immunförsvar och är stark och därmed lika infektionskänslig som en vanlig tvåmånaders och inte som en lungsjuk prematur

Han har ju aldrig haft någonting.... ingen infektion alls... han hade sitt ljumskbråck och var svårt lungsjuk precis i början de första dygnen men efter kväven vände allt.

Skönt att hon får sova och äta lillfisen.

Kram kram

Valters familj skrev 2008-09-02 09:29:29 följande:
    Låter härligt Linda!O va skönt att ni va hos dem i Lund, så bra att allt  verkar ha gått bra som det ser ut nu!Funkar det så med bpd diagnos osv, trodde det var en "stämpel" som de hade kvar, o att han inte e infektionskänslig e ju jättebra...men hur vet man det?Hmm..sorry om jag inte förstår!A´s förkylning kändes som ett faktum med en storebror som snörvlade o jag som var genomförkyld, e tråkigt bara när de e så små o man inte vet om de har ont...Men hon äter fint o har sovit hur gott som helst inatt, så det e skönt!Kram på er o ha en fin dag
    Elias är här
  • Valters familj

Aha...jag förstår, alltid lär man sig nåt!

Nä det e lite lurigt med den där diagnosen, de verkar vara lite försiktigare att säga det i K-stad o fast de nu sa det till A när hon hade syrgas de där dagarna in i v 36 så har det aldrig kollats på hennes lungor mer än precis i början eftersom hon haft så lågt syrgasbehov.
    Avdelningsläkaren sa till mig att vi inte skulle se på A som lungsjuk som vi blev tillsagda i Lund att de sa om alla prematurer utan just se på henne som prematur med ett utgångsläge där man vet att man kan va lite extra försiktig, så e deras förutsättningar bättre än så många andra som medvetet förstör sina kroppar iom val man gör i livet.

E lite förvånad över att de inte får bo tillsammans m Constantin? Trodde man alltid gjorde det!?

Var tar dagen vägen..nu kommer snart min stora kille hem från dagis, o vad har jag gjort!?

Klätt på  mig idag faktiskt o ätit frukost!

Myst på filt m lillan o suttit vi datorn som hastigast...hihi! Bra dagsverke!

Kram M

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Full av förhoppning

men när de ligger på intensivvården så får man väl inte bo med dem... vet inte om det bara är de första dagarna och att han sen får vara på deras samvårdsrum eller hur det funkar....

Valters familj skrev 2008-09-02 12:48:31 följande:
    Aha...jag förstår, alltid lär man sig nåt!Nä det e lite lurigt med den där diagnosen, de verkar vara lite försiktigare att säga det i K-stad o fast de nu sa det till A när hon hade syrgas de där dagarna in i v 36 så har det aldrig kollats på hennes lungor mer än precis i början eftersom hon haft så lågt syrgasbehov.Avdelningsläkaren sa till mig att vi inte skulle se på A som lungsjuk som vi blev tillsagda i Lund att de sa om alla prematurer utan just se på henne som prematur med ett utgångsläge där man vet att man kan va lite extra försiktig, så e deras förutsättningar bättre än så många andra som medvetet förstör sina kroppar iom val man gör i livet. E lite förvånad över att de inte får bo tillsammans m Constantin? Trodde man alltid gjorde det!?Var tar dagen vägen..nu kommer snart min stora kille hem från dagis, o vad har jag gjort!?Klätt på  mig idag faktiskt o ätit frukost!Myst på filt m lillan o suttit vi datorn som hastigast...hihi! Bra dagsverke!Kram M
    Elias är här
  • Jessica1

Gud så skönt att höra att Constantins operation gick bra, håller tummarna att han återhämtar sig bra också. Det är ju alltid lite oroligt tills man vet att de inte fått ifektioner eller något annat hemskt i samband med operationen.

Att Elias mår så bra är också skönt att höra.

Hoppas lilla Astrids förkylning släpper snart, hoppas att du har en näsfrida (eller annan snorsug) hemma de är super. G var ju fortfarande lite snorig när vi kom hem från Lund (drabbades av 2 jätteförkylningar på sjukhuset pga att personalen var sjuka).

Jag frågade ett antal läkare hur man skulle se det där med infektionskänsligheten, jag fick alltid olika svar... suck... Så jag vet fortfarande inte hur jag ska bete mig. Men lillen fick följa med på ett antal affärer igår (mitt på dagen). Så lite har jag nog släppt det Förresten var vi på BVC idag. Gissa vem som har sprängt 4 kg vallen!

Lilla Gustav är otroligt kelen av sig på kvällarna så nu svettas jag järnet då han bara kom till ro i bärsjalen (eller med bröstet i munnen)... ska nog gå ut på en svalkade promenad...

• Valters familj

Blev du nåt svalare? Jessica?

Stora killen, så kul att dem växer o blir stora!

Keligt här m på kvällarna o natten, skriver m hö nu för A ligger på mig...
    Hon har börjat le en massa idag, så mysigt! Har kommit nåt enstaka om dafen innan som kännts äkta men idag har hon varit riktigt lättflörtad, så mysigt!

Förstår mig inte heller riktigt på det här m infektioner osv, det blir väl att man vet det om ett par år när man kan utvärdera!
    Vi satt o prata om det här hemma, o Valter va förkyld första gången när han va i 3mån ålder o det va i den vevan vi börja gå på öppna förskolor o så.
    Förvånar mig inte över att jag o barnen blivit förkylda, V som e på dagis o vi tjejer som varit isolerade så många månader.

Tänker så på Constantin...hoppas vi snart får höra av dem!

Sova sova säng säng säng...

Kram på er

• Full av förhoppning

Vi ska till psykologen på NEO i morgon och då ska jag titta in till dem på samvården.
    Vet att det gått bra och att han tre timmar efter operationen fick knappen invigd och det gick mkt bra. Han har haft två småblödningar men som avstannat och gått bra. Han är jätteglad utan sonden och mår bra och hade blivit pigg av morfinet istället för trött.
    Han sov vad jag förstod, hos dem natten till idag.

Hoppas på att kunna uppdatera mer i morgon efter besöket.

Kram kram

Valters familj skrev 2008-09-03 21:37:32 följande:
    Blev du nåt svalare? Jessica?Stora killen, så kul att dem växer o blir stora!Keligt här m på kvällarna o natten, skriver m hö nu för A ligger på mig...Hon har börjat le en massa idag, så mysigt! Har kommit nåt enstaka om dafen innan som kännts äkta men idag har hon varit riktigt lättflörtad, så mysigt!Förstår mig inte heller riktigt på det här m infektioner osv, det blir väl att man vet det om ett par år när man kan utvärdera!Vi satt o prata om det här hemma, o Valter va förkyld första gången när han va i 3mån ålder o det va i den vevan vi börja gå på öppna förskolor o så.Förvånar mig inte över att jag o barnen blivit förkylda, V som e på dagis o vi tjejer som varit isolerade så många månader.Tänker så på Constantin...hoppas vi snart får höra av dem!Sova sova säng säng säng...Kram på er
    Elias är här
  • Molly i Skåne
    Svar på #16
    Hej ni som peppat och undrat!
    Vi är nu hemma med vår lilla älskling- allt har gått så bra- utan Linda hade det inte gått!!!!
    Mer kan man läsa i min blogg här på FL...om man har lust.
    Lillen fick sin andra vaccination Prevenar/infanrix innan vi åkte hem i fredags. Igår lördag blev han jättesjuk!!!39.7 i feber och högt syrgasbehov i dag. Förra gången fick han en infektion och crp på 120 samma kväll som vaccinationen! Och så finns det de barn som inte drabbas alls!!!
    Ja, nu är det gjort och han är hur pigg som helst- jollrar och skrattar så han skriker i pappas famn för tillfället. Det roligaste just nu är att upptäcka sin egen röst!
    Utvecklingsmässigt är han som en 6-månaders bebis och inte som den 4-månaders han egentligen skulle varit! Jag och mannen är mäkta stolta!!!

Grattis Gustav till imponerande 4 kilo!!!

Kram till er alla!
  • Valters familj

Gokväll

Eftersom helgen snart e slut måste jag passa på o äta upp lite choklad o chips rester...hihi..mån sen igen o en förhoppning om att hålla igen!

Blir så glad att höra att allt gått bra med op för Constantin!!
    Har tänkt så på er!

Lillan hör blev också dålig precis efter sin andra prevenar, men hmmm, hur gammal e C eg? Fick han den första senare?
    A ska få sin tredje prevenar om 2 veckor...

Förstår att det måste kännas så för er att allt drabbar er lille C, tänk så tuff o stark han kommer att bli av det här! Kanske nästa framstående neonatolog??

Kan vi inte skriva en lista när barnen e födda o när de skulle varit födda..känner att jag har dålig koll..inte för att det spelar jättestor roll men ändå...

Om jag börjar så kan  ni väl kopiera så att alla kommer med..?

Astrid född 080426 bf 080810  (3.5 mån)

Hoppas ni haft en fin helg allihop!?

Vi köpte en näsfrida..herregud så bra!
    Har aldrig behövt ha till V för det bara forsar ut av sig själv på honom när han är förkyld men det gjorde det tydligen inte på A..inte konstigt om hon fick kämpa så mkt snor...lilla stumpan...
    Men känns bra nu så det gick över snabbare på henne än på resten av familjen, skönt!

Kram på er

• Molly i Skåne

Hej alla!!!
    Vad skönt att det börjar ordna upp sig för alla våra små!
    Vaccinationer också- jobbigt att Astrid också blev dålig! Vill verkligen inte skrämmas men innan sprutan i fredags sa de att barnen ibland blir sjukare efter den 2a!!!
    Det stämde verkligen i Cs fall, men nu är han pigg och glad som en lärka igen- är så himla duktig på att roa sig själv i spjälsängen numera! (självklart hjälper det att ha en mor som har Lamaze agentur...han har ett överflöd av leksaker- eller snarare, han tycker nog att han har alldeles lagom, 4-månaders bebisar är kompletta pryl-galningar!!!)
    Jag tar mig friheten att sätta honom först på listan- så får vi lite kronologi också...

Constantin född 080115 bf 080417 (4 mån)

Skall fylla på lite i bloggen senare- kul att ni läser- trodde VERKLIGEN inte att jag skulle bli läst, men det känns kul!
    Kramar på er!
    Magdalena

Svar på tråden Fd vårmammor på neo...del 2