• Valters familj

Fd vårmammor på neo...del 2

Hej mammor!

Nu har vi "pratat" här inne i 3 månader...hoppas ni hänger kvar ett tag till!

Madde
    Mamma till Valter 38+4 o Astrid född 25+0

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-07 10:44
    Constantin född 080115 bf 080417 (3 mån)
    Elias född 080412 bf 080622 (2,5 mån)
    Astrid född 080426 bf 080810 (3.5 mån)
    Elin född 080422 bf 080802 (3.5 mån)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-07 10:46
    Constantin född 080115 bf 080417 (3 mån)
    Elias född 080412 bf 080622 (2,5 mån)
    Astrid född 080426 bf 080810 (3.5 mån)
    Elin född 080422 bf 080802 (3.5 mån)
    Gustav född 080509 bf 080802 (3 mån)

• Svar på tråden Fd vårmammor på neo...del 2
  • Mimmsa67

Hej alla!

Vad kul att höra från dig Jessica! Härligt att det är bra med Gustaf. Jag luskade reda på Mikaelas (Mikaels mamma) mobilnummer i dag och slängde i väg ett sms. De åkte hem dagen innan oss och vi missade dem tyvärr eftersom vi låg och sov middag inne på samvården då. Hoppas att höra ifrån henne. Det är ju alltid kul att följa rumskompisarna på neo!

Lilleman har haft ett par köriga dagar här hemma. Han har ätit oavbrutet och jag är genomsvettig och luktar bara gammal mjölk och bebiskräk! I dag när vi var och vägde hade han gått upp 400 gram på 10 dagar och passerade 4-kilos strecket med 20 gram!!! Det var extra roligt att väga eftersom han i dag är 41+1, lika gammal som storebror var när han föddes. Storebror vägde 4040 gram, så gissningsvis ligger Simon ganska nära den vikt han skulle haft om han fötts som fullgången. Däremot är han bara 50,5 cm lång, så där sackar det lite efter.

Själv väntar jag på att min vikt ska börja "rassla" neråt nu när jag ammar så mycket. Den ska ju göra det...har jag hört. Inte för att någonting, någonsin brukar "rassla" nedåt här och inte har gjort det på många år (om man räknar bort brösten då), men jag tänker vänta ett tag till på att det ska göra det den här gången. Jag känner mig absolut inte mogen för att låta bli kanelbullarna i frysen ännu!

Ibland undrar jag vad man bygger alla kloka råd och rön på! "Det är viktigt att inte glömma bort att äta och dricka ordentligt när man ammar". Det stod väl t.o.m på den där planchen i amningsrummet uppe på neo? "Glömma bort"?!? You wish! Vart finns alla dessa kvinnor som "glömmer bort" att äta för att de är så upptagna med att byta blöjor och amma? Ett spädbarn vid bröstet utgör väl inget som helst hinder för att kränga ett gäng mackor eller en påse "Gott och blandat" samtidigt. Tvärtom - när man ändå måste sitta där kan man ju lika gärna passa på att äta lite!

Är det så att någon tänkter sticka i väg på en fika framöver så hakar vi gärna på! Det börjar kännas lite ensamt här hemma på dagarna Jag tror nog att jag vågar ta med Simon ut bland lite folk. De stora barnen har turats om att vara förkylda sedan vi kom hem och han har klarat sig. Framåt julen är det väl läge för lite ökad försiktighet igen (med tanke på RS-virus). Lovade lite halvt att vi skulle ner på kulturnatten i morgon..men kom på att det kanske är att ta sig vatten över huvudet....

I kväll ska vi i alla fall festa loss på lite oxfilé med vitlökssvamp och ett glas rödvin (får knyta ett snöre runt fingret så att jag inte glömmer bort det ) Tänkte vila lite och låta mannen ge flaska i kväll. Kanske t.o.m ska lyxa till det och försöka sova mer än 3 timmar i sträck...vi får väl se.

Ha en bra kväll!

• Jessica1

Mimmsa67: Men gud så skönt att höra att han går upp så bra! Du får hällsa Mikaela och Mikael om du får tag på henne. Jag går ofta förbi deras hus men känner inte att det är riktigt läge att knacka på.

Det där med att glömma bort att äta var ganska lätt på Neo men nu när lillen äter mer mat så är jag konstant JÄTTEHUNGRIG och begriper inte hur jag skulle glömma bort det. Dessutom är mat (och kaktillgången) tillgången lättare när man kommit hem

• boktok
    Jessica1 skrev 2008-09-19 20:30:34 följande:
    Mimmsa67: Men gud så skönt att höra att han går upp så bra! Du får hällsa Mikaela och Mikael om du får tag på henne. Jag går ofta förbi deras hus men känner inte att det är riktigt läge att knacka på.Det där med att glömma bort att äta var ganska lätt på Neo men nu när lillen äter mer mat så är jag konstant JÄTTEHUNGRIG och begriper inte hur jag skulle glömma bort det. Dessutom är mat (och kaktillgången) tillgången lättare när man kommit hem
    Jag var allt hungrig ändå fast vi låg på NEO, ironiskt nog så gick jag upp mer efter förlossningen än vad jag gjorde under hela graviditeten!! Nu har jag väl lyckats att gå ner en 7-8 kilo och väger ung som jag gjorde för 5 år sedan när jag och min man gifte oss. MEN risken att gå upp allt igen är tyvärr väldigt stor.
  • Mimmsa67

Hej igen!

Nu har vi ätit fredagsmiddag, helt barnfritt sånär som på Lilleman Han sitter och muttrar i sittern, men nöjer sig än så länge med nappen! Han känner väl att det inte är läge för att utmana mamma nu...kan ju bli mjölkstrejk

Jessica det är säkert ok om du knackar på hos Mikaela. Jag vet inte om dom bor där längre iofs. Hon har inte svarat på mitt sms. Fick hennes nummer från f.d mannen, eftersom det var han som svarade när jag ringde firman. Det skulle vara väldigt tråkigt att tappa kontakten med henne. Känner du att du har lust att ta en liten sväng till Lund någon dag så får du gärna höra av dig. Vi kan ju äta lunch i Blocket eller ta en fika i rosa kiosken

Nu är det soffläge här hemma!

Kram på er alla.

• Valters familj

Magdalena..de här hormon översvallen...hihi!
    Journal kuvertet gör så m mig varje gång, första sidan m epikris från lund, om hur lillan kom till får ögonen att svämma över närsom helst!

Ringde till lund o det enda de ville ha var ett papper där man skrev att man ville ha journalen med ens eget namn underskrivet.

Så skönt Jessica att det va vågfel..så dumt det kan bli!

Måste fråga igen..hur ni ser på det här...lund säger "friskförklarad", har ni sett/ser ni på era barn som sjuka eller för tidigt födda?

Det där inlägget jag skrev om att man e lite "proffs" när man har barn sen innan...hoppas ingen tog det fel..proffs är ju alla ¨på sina egna barn!

O jag mena i bvc sammanhanget, kommer så väl ihåg de mammor som hade barn sen innan i vår grupp med Valter, de hade helt andra tankar än vi som hade vårt första barn då.  O de kom heller inte mer än 1-2 ggr av de 8 vi hade.
    Jaja...
    Hoppas ni som vill gå tycker det e kul o intressant!

Mmmm...kan bli sugen på biff m bambu från rosa kiosken....

Ni som känner Nenna o lilla Emma, sitter o pratar m henne på messenger nu, allt bra! Finfin tjej!

Kram på er allihop
    Säg bara till om ni vill utflykta ner till havet nån dag!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Mimmsa67

Hej!

Jag förstår inte alls det där med friskförklarad, kan någon förklara? Vi blev ju utskrivna relativt snabbet i och med att vi inte hade hemsjukvård. I förra veckan var vi på mottagninen för en utvecklingskontroll och nästa gång vi ska dit är först om 3 månader, så vi ska på läkarbesök. Innan dess har vi ingen tid.

Tja, inget ont om rosa kiosken. Deras kulglass är också god! Efter 3 veckor på samvårdsrummet, då frisk luft var synonymt med doften av frityrolja så började man trots allt utveckla en viss avsmak

• Full av förhoppning

Elias var ju inte bara för tidigt född utan lungsjuk på grund av att ha legat utan fostervatten i 2 månader...

Dock sitter jag här med panik och väntar på att klockan ska bli 22 så barnakuten har tid att ringa upp oss Elias vaknade förkyld och har indragningar och det väser i luftrören

Var på ettårskalas igår och gick ut därifrån efter 2,5 timmar och gick en lång runda för att det inte kändes rätt.... det var mycket folk och en massa sockerspeedade ungar som sprang och rotade i vagnen trots tillsägelser och lilleman kunde inte komma till ro Skulle åkt därifrån när det började kännas fel och inte försökt vara till lags.... faaan

Han är glad och pigg i övrigt känns det som och han är inte täppt i näsan utan bar lite lätt snuvig..... ibland hörs det att där är nåt i näsan... men man märker att han har tungt att andas....

Helt sjukt att de inte kan prata med en från barnakuten utan att man bara får en jävla telefontid kl 22 på kvällen

Elias är här
  • Valters familj

Men Linda på allvar...du väntar väl inte till ikväll??

Gumman..inge kul om han e förkyld, har ni inhalations med hemma eller?

Tyckte heller inte att Lillan verka så jätteförkyld, men när vi till slut dropa m koksalt o sög m näsfridan så hade hon hur mkt snor som helst som hon hostade o klöktes av. Tyckte det blev bättre direkt, o sen e det ju skönt att ha airomir + pulmicorten hemma så amn kan ge om de har det jobbigt...

Elias gubben ska ju inte ha det jobbigt o ha indragningar, här på akuten sa de att indragningar är det de går på för att barnen ska inhalera (vad det nu e de får...) o dricka betapreden...

Nä jag menar inte att de inte kan vara sjuka, bara undrar hur ni tänker kring det!?
    O du har rätt Linda det har ju varit nåt annat m Elias, Astrid har inte haft nåt som ärutöver det "normala" med prematurer det e väl därför vi ine hört vissa begrepp..jag bara undrar om man betraktar alla barnen som sjuka för det känns inte riktigt rätt i min värld!

Kan du inte ringa o få gå till neo m honom?
    E olika det där med, i Kristianstad vill de att det e dem man ringer till om det e nåt i första hand.

Tänker på er vännen

• Full av förhoppning

Mina tankar var att det kändes fel när läkarna omnämnde honom som sjuk.... han var ju inte sjuk kändes det som... bara för tidigt född....
    Men de har ju sett honom som lungsjuk.

Elias är här
  • Valters familj

Kul att prata lite på msn Linda... hoppas ni får en fortsatt lugn dag!

Svar på tråden Fd vårmammor på neo...del 2