• aladdin

livets ord?

Någon som vet vad det innebär att vara medlem i Livets ord? Hur lever de?

• Svar på tråden livets ord?
  • MrsDeepblue

C r e d o skrev 2008-09-13 23:42:45 följande:

Låter ju onekligen väldigt konstigt, har ALDRIG under 17 års medlemsskap hört nåt om det, SJÄLVKLART skulle ingen på LO påstå något sådant, det är ju varken sant eller bibliskt korrekt.
    Det låter ju betryggande, jag försökte argumentera emot också (var tidigare aktiv i Svenska kyrkan så jag är inte helt obekant med bibeln...), men hon sa att det var vad hon hade fått lära sig. Och enligt henne var allt Ulf Ekman sa lag, det fick man inte ifrågasätta enligt henne. Det här var i början på 90-talet för övrigt.
  • PiceaX

Free spirit, menar du att jag bara skulle ha struntat i vad prästerna och pastorerna sa? Var det de som hindrade mig från att hitta något, tror du?

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-14 09:36:11 följande:
    Free spirit, menar du att jag bara skulle ha struntat i vad prästerna och pastorerna sa? Var det de som hindrade mig från att hitta något, tror du?
    Men nu vet jeg inte hva dei sa..så kan inte svare på det..
  • PiceaX

Jag menar det du sa att jag inte skulle ha koncentrerat mig på förbedjaren, gäller det alla präster och pastorer.

En period fick jag nämligen känslan av att religionen var det största hindret för tro. Du snuddar vid något där.

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-14 09:55:36 följande:
    Jag menar det du sa att jag inte skulle ha koncentrerat mig på förbedjaren, gäller det alla präster och pastorer.En period fick jag nämligen känslan av att religionen var det största hindret för tro. Du snuddar vid något där.
    Aha..om du vi til forbønn så er det jo inte presten, pastoren eller forbederen som en skal ha sitt fokus på..men selve giveren.

Religion største hinder for å tro? Kan du utvekla lite?
  • PiceaX

Free spirit. Angående religion som det största hindret för tro: Det blev så intellektuellt på något sätt, så mycket man måste lära sig för att kunna tro på rätt sätt. Bibeln har ju tusentals sidor som måste plöjas igenom.

För att ha en personlig relation med Gud är man tvungen att tro på ett visst sätt om Jesus, vem han var, hur han var, vad han gjorde och varför. Religioner är kravfyllda, de innehåller så mycket mer än bara tro, detta gäller även kristendomen.

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-14 17:00:07 följande:
    Free spirit. Angående religion som det största hindret för tro: Det blev så intellektuellt på något sätt, så mycket man måste lära sig för att kunna tro på rätt sätt. Bibeln har ju tusentals sidor som måste plöjas igenom.För att ha en personlig relation med Gud är man tvungen att tro på ett visst sätt om Jesus, vem han var, hur han var, vad han gjorde och varför. Religioner är kravfyllda, de innehåller så mycket mer än bara tro, detta gäller även kristendomen.
    Kristendomen er kravfull sier du..og den inneholder inte bare tro.

Hva er det med kristendomen som er kravfull, uten om det å du annser du måte lære?
    Og hva innebærer det for deg å bare tro?
  • PiceaX

Free spirit: Kristendomens budskap är rätt invecklat. Jag förstår det inte, och därmed förstår jag inte vitsen med kristendomen. Om man bara fick ha en relation till Gud, utan att blanda in en massa Jesus-budskap, skulle det vara så mycket enklare att tro. Jag kan köpa det där med allsmäktig gud och evig kärlek, men inte alla konstigheter om Jesus, allt det där som ni kristna säger gör Jesus så speciell.

• KarroCe

Hej! Jag är medlem i en Livets Ord-församling, och jag berättar gärna hur det är? Jag är 26 år och gift sedan drygt ett halvår. Jag är uppväxt med kristna föräldrar, men jag är den enda av mina syskon som valt att själv bli kristen. Jag är uppväxt inom Missionskyrkan, gått bibelskola i Evangeliska Frikyrkan, varit med i Hillsong när jag bodde i London, och hamnade slutligen i Livets Ord när jag blev ihop med min nuvarande man. Jag har ett helt vanligt jobb, och skulle nog beskriva mig som en ganska vanlig människa. Jag jobbar, tränar, träffar kompisar, fikar, drömmer om hus och familj, går gärna i klädaffärer etc. Det som skiljer mig från mina arbetskamrater är att jag inte svär, dricker inte, väntade med sex tills jag var gift, men framför allt att jag tror på Jesus och därför väljer att leva mitt liv på ett sådant sätt att han blir ärad (men jag är ju inte perfekt): Visa på kärlek, vara uppmuntrande, hjälpa, visa min tro på praktiska sätt, berätta om Jesus om någon ber mig om det till exempel. Jag tror också att Gud är en del av min vardag och kan hjälpa och leda mig, han är ständigt närvarande i mitt liv och en naturlig del av min världsuppfattning! :) Livets Ord kom som sagt in i bilden när jag flyttade till en ny stad och träffade min nuvarande man som var medlem där. Som kristen brukar man ofta gå runt till olika kyrkor när man kommer till en ny stad, för man vill hitta en församling där man känner sig hemma. Så gjorde även jag, och insåg att det var i Livets Ord jag kände mig mest hemma. Därmed inte sagt att de andra kyrkorna var sämre, men jag upplevde en äkthet och fick fort nya vänner eftersom min pojkvän redan kände folk där. Så så blev det! Jag går till kyrkan på söndagsgudstjänster, ibland på bön, jag hjälper till med ungdomsarbete och jag är med i en bönegrupp som träffas varannan vecka. Jag tycker om att gå dit, dels på grund av bra predikningar och undervisning och att man får lovsjunga Gud, men också på grund av det sociala: Jag har vänner mellan 0-100 år där, och trots att det är så ofantligt olika människor med alla möjliga bakgrunder och olika livssituationer så är det ändå en härlig sammanhållning. Det jag också gillar med Livets Ord, precis som med andra kyrkor, är att människor som inte får plats någon annanstans är välkomna och att det finns så många bra människor som gör så mycket bra, praktiska saker för andra människor (betalar hyror, mediciner, barnvagnar, kläder, köper mat, låter människor bo hemma hos sig, passar barn så att den ensamstående mamman kan jobba, lyssnar och åter lyssnar?). Det är en fantastisk känsla att kunna göra en positiv skillnad i en annan människas liv! För mig som varit med i olika sammanhang är Livets Ord som vilken kristen kyrka som helst, men precis som pingst och svenska kyrkan inte är lika så har Livets ord sina egna uttryck och sin egna gudstjänstordning men det är samma tro på samma Gud! Sen finns det ju en massa fördomar mot Livets Ord (man slutar aldrig förvånas!!!!!), så även om du inte nämnt det här så kan jag ju kort nämna att man får tycka olika och diskutera (vi är inte nickedockor, och Ulf Ekman är inte Gud), man får gå ur församlingen, man får umgås med okristna, man får DEFINITIVT ha kontakt med sina okristna familjer!!!!!, man får komma till kyrkan även om man inte är kristen själv (det är studiebesök från skolor på nästan alla söndagsgudstjänster under terminerna till exempel) så det är öppet för alla och inget ?hemligt? eller ?stängt?? Hm... Vad finns det mer för fördomar? Man får ta mediciner? Hm? Alla Livets Ords gudstjänster kan ses på internet och på lokal-TV, så det är inte så svårt att skaffa sig en egen uppfattning heller förresten! En sak till, mitt första möte med Livets Ord-medlemmar skedde flera år innan jag själv gick med, och det var INTE positivt. De (två personer) var väldigt dömande och tyckte att de var de bästa kristna som fanns typ, och vi som inte var med i Livets Ord var inte riktiga kristna. Det finns tyvärr dömande besserwissrar i alla kyrkor, och är det de första man har mött är det inte konstigt att man har en negativ bild av en viss kyrka, men jag kan lova att de är i minoritet! Oj, vad långt det blev? :) Hoppas du orkat läsa. Önskar dig allt gott! :)

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-15 08:23:43 följande:
    Free spirit: Kristendomens budskap är rätt invecklat. Jag förstår det inte, och därmed förstår jag inte vitsen med kristendomen. Om man bara fick ha en relation till Gud, utan att blanda in en massa Jesus-budskap, skulle det vara så mycket enklare att tro. Jag kan köpa det där med allsmäktig gud och evig kärlek, men inte alla konstigheter om Jesus, allt det där som ni kristna säger gör Jesus så speciell.
    Om du inte forstår kristendomens budskap så er det jo forståelig at du tycker at det inter noen vits med kristendomen.

Må smile litt her.. Hvilken konstigheter om Jesus?

Vel jeg kan jo si at før jeg selv ble frelst så hadde jeg også mine ideer og feile oppfantninger (noe som alle jo har, naturligvis ) om kristendomen..da alle påbud og forbud som jeg trodde den bød på. Så jeg sa now way, not me!! Religion passer inte meg.
    Men det er jo når en våger gå steg i tro at en får oppleve at det inte er som en trodde.

Det er jo bare mye mye bedre!!

Og hva tenker du på når du sier Jesu budskap?
Svar på tråden livets ord?