• aladdin

livets ord?

Någon som vet vad det innebär att vara medlem i Livets ord? Hur lever de?

• Svar på tråden livets ord?
  • C r e d o

Jag är medlem, fråga vad du vill.

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • danitra
    ming skrev 2008-08-22 19:13:14 följande:
    Jag har nära släktingar som är med i Livets ord, är inte troende själv (längre). Det är absolut inget konstigt. Har till och med själv "varit med i" Livets ord. Ingen har sagt ett ord om att vi slutade gå i kyrkan. Klart att mina släktingar helst skulle vilja att vi kommer tillbaka och går den rättrogna vägen, men de vet ju att det inte blir så, därför har de aldrig tjatat.På våra släktträffar och kalas har vi aldrig alkohol, förutom möjligtvis lättöl, och vissa traditioner kan var lite färgade av kristendomen (typ läsa julevangeliet på julafton), men annars är det respekt från båda håll.
    Kan nästan skriva under på allt utom att jag själv inte varit med i Livets Ord. Men min pappa och hans fru är det och dom är som vanligt folk förutom att dom inte svär eller dricker samt lever som andra kristna. Med det menar jag att dom går på gudstjänster, umgås och träffas i källgrupper och läser Biblen.
  • danitra

Taj Mahal skrev 2008-09-09 20:54:49 följande:

Det är en sekt!
    Jaha?

Vad grundar du det på?
  • C r e d o
    Taj Mahal skrev 2008-09-09 20:54:49 följande:
    Det är en sekt!
    Det är ingen sekt, det tror jag de flesta allmänbildade människor i Sverige är överens om numera. Pga Livets Ords karismatiska och mycket bibeltrogna undervisning på 80-talet så fick församlingen denna stämpel. Jag har tillhört en stor pingsförsamling i Norge under hela min uppväxt och på 70- och 80-talet var även denna församling under hårt tryck från media ang. sektstämpel, denna församling är fortfarande i dag som vilken pingsförsamling som helst.

Livets Ord är en genomhärlig församling med fokus på vad Jesus gjort för mänskligheten och vilket liv och vilken glädje man kan uppleva om man tar emot Honom. Inget konstigt med det, så predikas det i svenska kyrkan också.

Allt tjat om pengar osv är inte heller något nytt. I alla kristna församlingar betalar man tionde (om man vill) och man tar upp kollekt. Så har det varit i alla tider, det är inget påhitt av LO. Det finns ingen som kollar att man betalar, det gör man frivilligt genom inbetalning till pg eller via kollektboxarna.

Livets Ord har aldrig predikat något som inte står i bibeln, det är ju allmänt känt att många församlingar i dag går i från bibelns raka budskap mer och mer och ger ett mer "mesigt" och "anpassat" budskap, att man helt enkelt predikar så som man tror att människor vill höra budskapet. Så går det inte till på LO, utan man anser att även i dag, 2000 efter Kristus, så är det fortfarande sex inom äktenskapet som gäller, att slå ihjäl sin granne är fel, att sno en chokladbit på Ica är synd, vad kan vara mer rätt än så? 
    * Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Xay1de

C r e d o skrev 2008-09-10 10:49:14 följande:

Det är ingen sekt, det tror jag de flesta allmänbildade människor i Sverige är överens om numera. Pga Livets Ords karismatiska och mycket bibeltrogna undervisning på 80-talet så fick församlingen denna stämpel. Jag har tillhört en stor pingsförsamling i Norge under hela min uppväxt och på 70- och 80-talet var även denna församling under hårt tryck från media ang. sektstämpel, denna församling är fortfarande i dag som vilken pingsförsamling som helst.Livets Ord är en genomhärlig församling med fokus på vad Jesus gjort för mänskligheten och vilket liv och vilken glädje man kan uppleva om man tar emot Honom. Inget konstigt med det, så predikas det i svenska kyrkan också. Allt tjat om pengar osv är inte heller något nytt. I alla kristna församlingar betalar man tionde (om man vill) och man tar upp kollekt. Så har det varit i alla tider, det är inget påhitt av LO. Det finns ingen som kollar att man betalar, det gör man frivilligt genom inbetalning till pg eller via kollektboxarna.Livets Ord har aldrig predikat något som inte står i bibeln, det är ju allmänt känt att många församlingar i dag går i från bibelns raka budskap mer och mer och ger ett mer "mesigt" och "anpassat" budskap, att man helt enkelt predikar så som man tror att människor vill höra budskapet. Så går det inte till på LO, utan man anser att även i dag, 2000 efter Kristus, så är det fortfarande sex inom äktenskapet som gäller, att slå ihjäl sin granne är fel, att sno en chokladbit på Ica är synd, vad kan vara mer rätt än så? 
    Hela min släkt på pappas sida är medlemmar i Livets Ord, min faster har missionerat mycket, likaså min farbor som är pastor i församlingen. Just min släkt är lite fanatiska, men jag hade jättemånga kompisar som var med i Livets Ord när jag var liten och dom var helt normala, likaså deras föräldrar. Nu är jag själv inte alls troende, lite på grund av att jag tycker att det ligger så mycket tyngd på att Gud är en straffande makt istället för det motsatta när man lyssnar på många predikningar. Jag vill istället tänka på Gud som något gott, om alls.

Men jag skulle gärna få lite kläm på det här med handpåläggningen...Var på en Europakonferens i Uppsala när jag var 13 el 14 och på en av ungdomsgudstjänsterna fick de som ville gå fram och bli välsignade. Mina troende kompisar gick fram, ramlade omkull, kom tillbaka gråtandes och allt det där. Själv gick jag inte fram eftersom jag inte var troende och jag inte ville stå där som ett fån om det inte funkade på mig...
  • Hs egen

Xay1de, var har du hört om Gud som en straffande makt? De LO möten jag har varit på handlar om Guds nåd. Vad tråkigt att du hamnade på fel möten...

• Xay1de

Hs egen skrev 2008-09-10 16:48:41 följande:

Xay1de, var har du hört om Gud som en straffande makt? De LO möten jag har varit på handlar om Guds nåd. Vad tråkigt att du hamnade på fel möten...
    Jag har mest lyssnat på familjen Ekmans predikningar (inte bara Ulf), och jag fick alltid känslan av att Gud straffade dem som inte gjorde rätt...
  • Seven of Nine

För att inte vara kristen, så gissar jag att jag hängt ganska mycket hos Livets Ord. Framförallt under mina studentår i Uppsala. Jag har bara gott att säga om det jag mött. Jag tycker att de tar sin tro på allvar, vilket ger vissa trovärdighetspoäng i min bok. Jag har svårare för kristna som bara ser det som en rolig hobby.

Det enda jag själv ibland reagerat på är att det i vissa sammanhang tenderat att bli lite hög "häftighetsfaktor" på allting. Mindre nu dock än för några år sedan. Samtidigt jag att kristendomen ofta orättvist har töntstämplats, så det kan säkert fylla en positiv funktion.

Andra saker man som icke-kristen reagerar på går enkelt att förpassa till sanningsfrågebordet. Det handlar ytterst om vad man tror är sant och inte.

Med lite kunskaper om Livets Ords historia kan man förstås alltid fundera kring om Livets Ord anno 1983 och Livets Ord 2008 är samma sak? Och om inte - vad kan man dra för slutsatser av det? Är det yttre saker som förändrats? Eller rentav delar av teologin?

• JTA

C r e d o skrev 2008-09-10 10:49:14 följande:

man anser att även i dag, 2000 efter Kristus, så är det fortfarande sex inom äktenskapet som gäller, att slå ihjäl sin granne är fel, att sno en chokladbit på Ica är synd, vad kan vara mer rätt än så?
    Ja, förutom det förstnämnda då. Utan sex utanför äktenskapet hade inte mina barn existerat. Och mer FEL än så finns inte.

Och de övriga behöver man bara ett uns av normal moral för att förstå att man inte skall göra.
Svar på tråden livets ord?