• aladdin

livets ord?

Någon som vet vad det innebär att vara medlem i Livets ord? Hur lever de?

• Svar på tråden livets ord?
  • PiceaX

Free spirit!

Konstigheter om Jesus: Jungfrufödsel, mirakel, 100% Gud och 100% människa (det blir 200%...) kroppslig uppståndelse, om vi tar de mest uppenbara. Varför skulle Gud krångla till det så?

Att du tycker att jag har fel uppfattnig beror på din tro. Jag tycker att du har fel uppfattning. Så var det med det.

Det jag menar med Jesus-budskapet är precis kristendomens grund. Gud var missnöjd med människorna, därför återföddes han som människa, och för att ta bort människornas synd offrade han sig själv... Varför? En allsmäktig Gud borde kunna förlåta ändå, utan att behöva krångla till allt.

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-16 08:02:04 följande:
    Free spirit!Konstigheter om Jesus: Jungfrufödsel, mirakel, 100% Gud och 100% människa (det blir 200%...) kroppslig uppståndelse, om vi tar de mest uppenbara. Varför skulle Gud krångla till det så?Att du tycker att jag har fel uppfattnig beror på din tro. Jag tycker att du har fel uppfattning. Så var det med det. Det jag menar med Jesus-budskapet är precis kristendomens grund. Gud var missnöjd med människorna, därför återföddes han som människa, och för att ta bort människornas synd offrade han sig själv... Varför? En allsmäktig Gud borde kunna förlåta ändå, utan att behöva krångla till allt.
    Krångla det til så? Vel det var jo inte Hans feil at menneskene valgt å tro på en løgn istede for på Han.

Dessuten er det vel så at det som er overnaturlig er litt vanskelig å forstå med vårt trange topplokk

Feil oppfantning kommer jo av at en inte kjenner helheten..som tex om jeg leste en bok som omhandelt deg..da ville jo jeg hatt mine oppfatninger om hvem du var, hvordan du tenkte og så videre. Men det vil jo så klart forandre seg når jeg treffer deg IRL..da først får jeg vite hvem du egentlig er.

Mega bra fråga det der..og egentlig er det jo sant også som du sier tildels.
    Men tingen er jo at Gud kan inte gå mot sin egen natur..Han må gjøre det på riktig måte.

Han kunne jo også bare ha stjålet mennekse tilbake til seg fra satan, for han er jo alsmektig. Men siden Gud er hellig, rettferdig så kunne Han inte gjøre så, for da ville Han gå mot seg selv.
  • PiceaX

Fast du skulle nog undra om du såg mig irl, om jag varannan mening sjöng de första orden i små grodorna, eller hoppade på ett ben varje gång jag svängde när jag var ute och gick. Även om jag sa "ja det är irrationellt, men outgrundliga äro mina vägar" skulle du inte tycka att jag var konstig i alla fall?

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-17 10:16:31 följande:
    Fast du skulle nog undra om du såg mig irl, om jag varannan mening sjöng de första orden i små grodorna, eller hoppade på ett ben varje gång jag svängde när jag var ute och gick. Även om jag sa "ja det är irrationellt, men outgrundliga äro mina vägar" skulle du inte tycka att jag var konstig i alla fall?
    Hihi..forstod inte alt..men det hørtes meget konstigt ut..

"ja det är irrationellt, men outgrundliga äro mina vägar" Hva betyr dette?
  • ming

Något som jag kan tycka inte är så bra med Livets ords tro är det här med bönens och trons kraft. De tror att man göra precis vad som helst, bara man ber och verkligen tror på det tillräckligt mycket, då belönas man av gud och får sin vilja igenom.
    Jag minns ett möte då folk gav en liten tjej förbön och hon grät och grät för hon ville verkligen inte ha glasögon. De bad alltså för att hennes syn skulle bli bättre, och tror ni att det blev bättre?
    Då undrar man hur de känner sig när bönen och tron verkligen inte hjälpte. Kommer de att tro att de inte har tillräckligt med tillit i gud, och sedan må dåligt över det? Den tjejen hade ju verkligen ångest över det.

Jag har släktingar som är/var medlemmar som är/har varit allvarligt sjuka. Det går inte att be bort det, det är sjukhuset och mediciner som gäller. Och visst, de går till läkaren och får behandlingar som alla andra, men de grämer sig över det. En äldre släkting fick cancer och sedan dog, men perioden innan h*n dog hade h*n mycket ångest och väldigt jobbigt, och det var mycket med det här att varför straffas h*n och varför blir h*n inte frisk.

• ming

KarroCe-> Jag hade gärna läst ditt inlägg, men det blir för grötigt och jobbigt att läsa utan styckeindelningar.

• ming

Förresten var det så roligt angående det där med att pastorn lägger händerna på någon och de ramlar ner och lipar ihjäl sig! Själv vågade jag aldrig göra det för det skulle ju vara hemskt om man verkligen inte ramlade.
    Men min syster gjorde det och hon ramlade inte. Dock tyckte hon att det var så pinsamt så hon låtsades ramla, plus att det var nästan som att hon ramlade av den stora kraften han tryckte på hennes huvud med (dvs inte guds kraft).
    Min bror gick fram och ramlade inte heller. Han väntade och väntade och de höll och höll, och fler och fler fick komma och be så att han skulle ramla. Men han ramlade bara inte, och till slut fick de gå vidare. Hehe, han är väl djävulens avkomma eller nåt.

• Free Spirit
    ming skrev 2008-09-17 15:10:01 följande:
    Förresten var det så roligt angående det där med att pastorn lägger händerna på någon och de ramlar ner och lipar ihjäl sig! Själv vågade jag aldrig göra det för det skulle ju vara hemskt om man verkligen inte ramlade.Men min syster gjorde det och hon ramlade inte. Dock tyckte hon att det var så pinsamt så hon låtsades ramla, plus att det var nästan som att hon ramlade av den stora kraften han tryckte på hennes huvud med (dvs inte guds kraft).Min bror gick fram och ramlade inte heller. Han väntade och väntade och de höll och höll, och fler och fler fick komma och be så att han skulle ramla. Men han ramlade bara inte, och till slut fick de gå vidare. Hehe, han är väl djävulens avkomma eller nåt.
    Det kan lett bli feil fokus på dette..en blr så opptat med dette om en faller eller inte, at en glemer hvorfor en egnetlig er frem til forbønn.

Det er inte fallingen som er avgjørende om en får noe av Gud eller inte..selv har jeg aldri falt under sådan forbønn..men har opplevd noe som lignet støtt elktrisitet eller lignende når forbederen la handa si på mitt hode.
  • PiceaX

Free Spirit skrev 2008-09-17 14:01:44 följande:

Hihi..forstod inte alt..men det hørtes meget konstigt ut.."ja det är irrationellt, men outgrundliga äro mina vägar" Hva betyr dette?
    Det är det präster brukar säga när folk inte fattar något om kristendomen: "Outgrundliga äro Herrens vägar". Alltså att ingen KAN förstå.

Jag menar att även om man lär känna människor bra så gillar man inte alla, eller förstår sig på alla. En del människor uppfattar man som konstiga, otrevliga, obegripliga. Så enligt din jämförelse med Gud är det helt enligt logikens alla regler att jag kan känna Gud jättebra och ändå inte gilla Gud?
  • Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-18 12:11:51 följande:
    Free Spirit skrev 2008-09-17 14:01:44 följande:Det är det präster brukar säga när folk inte fattar något om kristendomen: "Outgrundliga äro Herrens vägar". Alltså att ingen KAN förstå.Jag menar att även om man lär känna människor bra så gillar man inte alla, eller förstår sig på alla. En del människor uppfattar man som konstiga, otrevliga, obegripliga. Så enligt din jämförelse med Gud är det helt enligt logikens alla regler att jag kan känna Gud jättebra och ändå inte gilla Gud?
    Aha..jovisst er Herrens veier outgrundliga, men så ville inte jeg ha sagt om en inte kan forstå ting om kristendomen..da er det jo bare å si det så..etter mitt syn.

Visst kan en person være si og så IRL..men det er da en lærer å kjenne personen for alvor..det var mitt poeng.

Om du blir kjendt med Gud så kan jeg aldri i min villeste fantasi tro at du inte vil gillle honom.

Men undrer på ditt exempel: Hoppade på ett ben varje gång jag svängde när jag var ute och gick. Hva tenkte du på da, med å samenligne det med"Jesu konstigheter"?
  • PiceaX

Free spirit, du utgår fortfarande endast från DIN tro och DIN gudsupplevelse. Du bortser helt ifrån att det finns andra människor som har andra uppfattningar. Även om jag inte i min vildaste fantasi kan förstå folk som tycker att det roligaste jag vet är tråkigt, accepterar jag att de finns. Jag tänker inte övertyga dem om att de inte har fallit för mitt intresse p g a deras dumhet eller okunnighet. Men precis så uppfattar jag det just nu som du behandlar människor som inte har samma uppfattning som du om Gud. Du vet inget om min relation med Gud, men du anser dig kompetent att bedöma hur bra den är, vilket är förmätet.

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-19 08:50:05 följande:
    Free spirit, du utgår fortfarande endast från DIN tro och DIN gudsupplevelse. Du bortser helt ifrån att det finns andra människor som har andra uppfattningar. Även om jag inte i min vildaste fantasi kan förstå folk som tycker att det roligaste jag vet är tråkigt, accepterar jag att de finns. Jag tänker inte övertyga dem om att de inte har fallit för mitt intresse p g a deras dumhet eller okunnighet. Men precis så uppfattar jag det just nu som du behandlar människor som inte har samma uppfattning som du om Gud. Du vet inget om min relation med Gud, men du anser dig kompetent att bedöma hur bra den är, vilket är förmätet.
    Er inte helt sikker på hva du tenker på når du taler om min bedømning av din relasjon med Gud. Kan du utdype det litt, for jeg kan inte huske at jeg har sagt noe om dette.

Men jeg skrev over at jeg inte kunne tro at du inte ville gille Gud om du møte Han..det tro jeg gjelder alle. Av den enkle grunn at ingen vil mislike å møte selv kjærligheten.
  • PiceaX

Free spirit: Du brukar säga att jag inte förstår kristendomen eftersom jag inte har lärt känna Gud. Det vet du inget om, eller hur?

Så mycket som jag har letat efter Gud och försökt att lära känna Gud, om Gud är kärleksfull och existerar borde väl Gud ha gett sig till känna, eller hur? På vilket sätt jag har letat och hur öppen jag har varit kan du faktiskt inte bedöma!

Lika litet som jag tycker det är riktigt sjysst att säga det jag egentligen vill säga till dig: Att det finns vetenskapligt giltiga undersökningar som visar helt klart på att gudsupplevelser är processer som startar inuti din egen hjärna, helt utan påverkan utifrån. Gud är ett spratt som din egen kropp spelar dig. Obegripligt, eller hur?

• PiceaX

Och, free spirit, den kärlek du talar om finns enligt mitt sätt att se det inuti dig själv! Det är du som "är" kärleken! Det du upplever är det positiva med din egen mänsklighet, det är därför du blir så tillfredsställd av dina gudsupplevelser!

Så, nu har jag "missionerat" litet också!

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-21 16:19:00 följande:
    Free spirit: Du brukar säga att jag inte förstår kristendomen eftersom jag inte har lärt känna Gud. Det vet du inget om, eller hur?Så mycket som jag har letat efter Gud och försökt att lära känna Gud, om Gud är kärleksfull och existerar borde väl Gud ha gett sig till känna, eller hur? På vilket sätt jag har letat och hur öppen jag har varit kan du faktiskt inte bedöma!Lika litet som jag tycker det är riktigt sjysst att säga det jag egentligen vill säga till dig: Att det finns vetenskapligt giltiga undersökningar som visar helt klart på att gudsupplevelser är processer som startar inuti din egen hjärna, helt utan påverkan utifrån. Gud är ett spratt som din egen kropp spelar dig. Obegripligt, eller hur?
    Tror jeg gir opp for du feil opfatter så mye av det jeg skriver..

Om Jeg er kjærligheten det vet du jo inte før du har opplevd samme sak selv
  • PiceaX

Ger upp vad? Att omvända mig? Ja, det lär du inte lyckas med.

Men jag hoppades på att få en förklaring på varför Gud inte gav sig till känna för mig, vad jag gjorde för fel, och vad jag missuppfattade.

• Free Spirit
    PiceaX skrev 2008-09-22 12:52:21 följande:
    Ger upp vad? Att omvända mig? Ja, det lär du inte lyckas med. Men jag hoppades på att få en förklaring på varför Gud inte gav sig till känna för mig, vad jag gjorde för fel, och vad jag missuppfattade.
    Nåå..å få deg til å forstå vel..
    Aha..vansklig å si det der..men en ting er sikkert at Gud VIL la seg finne ..det til og med står i skriften. Men det er jo så at om det inte går ved første forsøk så er det bare å søke videre og inte gi opp. men et most er jo å å ha et oppriktig hjerte og lengsel etter å møte Gud..og ikke bare søke opplevleser. (jeg vet jo inte hva du søker..men bare gjør deg oppmerksom på det)
  • Nea Göteborg
    PiceaX skrev 2008-09-16 08:02:04 följande:
    Free spirit!Konstigheter om Jesus: Jungfrufödsel, mirakel, 100% Gud och 100% människa (det blir 200%...) kroppslig uppståndelse, om vi tar de mest uppenbara. Varför skulle Gud krångla till det så?Att du tycker att jag har fel uppfattnig beror på din tro. Jag tycker att du har fel uppfattning. Så var det med det. Det jag menar med Jesus-budskapet är precis kristendomens grund. Gud var missnöjd med människorna, därför återföddes han som människa, och för att ta bort människornas synd offrade han sig själv... Varför? En allsmäktig Gud borde kunna förlåta ändå, utan att behöva krångla till allt.
    Gud var inte missnöjd med människorna i sig men han var missnöjd med den synd vi drog över oss som hindrar oss att leva med Honom i frid.

Gud offrade inte sig själv för att krångla till det men kanske helt enkelt för att det var nödvändigt för våran skull.. det kanske är vi som behöver krångla till det..

För Gud är DU så mycket värd!
  • Free Spirit
    Nea Göteborg skrev 2008-09-22 20:58:01 följande:
    Gud var inte missnöjd med människorna i sig men han var missnöjd med den synd vi drog över oss som hindrar oss att leva med Honom i frid.Gud offrade inte sig själv för att krångla till det men kanske helt enkelt för att det var nödvändigt för våran skull.. det kanske är vi som behöver krångla till det..För Gud är DU så mycket värd!
    Takk!!
Svar på tråden livets ord?