• Anonym (Vilse)

Frun aldrig nöjd

Vet inte riktigt hur jag ska klara av livet längre. Min fru klagar på precis allt, inget jag gör är rätt eller bra. Det mesta hos mej är fel. Hur jag ser ut, vad jag gör/inte gör. Jobbar jag över får jag skit för att jag inte är hemma, är jag hemma så ska jag arbeta hemma. Arbetar jag hemma så gör jag fel saker, eller så gör jag saker fel. Gör jag ingenting så blir hon bindgalen ibland. Kort sagt hon letar fel att hänga upp sig på. Problemet ligger givetvis hos henne men hon vägrar att inse att hon har problem. Karlar är något man ska trycka ner och man får absolut inte göra något för dem, då är man en förtryckt kvinna. Den synen ligger djupt hos henne, det värsta hon vet är hur hennes mamma "passat upp" p hennes pappa och ett sånt "offer" ska hon inte vara.

Hur får man henne att vakna? Vi har gått i familjeterapi men eftersom hon inte har några fel var det meningslöst att slösa tid på det, hon är ju perfekt. Vi har en son på 7 och vi har varit ihop sen tonåren vilket gör att vi i princip har vuxit upp ihop. Förhållandet är mer syskonlikt än man/hustru. Jag är inte den som ger upp utan jag hoppas ju på att hon ska komma till insikt någon gång men hur kan man skynda på det och få henne att förstå att hennes beteende inte är normalt? Det är ju alltid svårt att se saker från utsidan i en egen relation.

• Svar på tråden Frun aldrig nöjd
  • synanceia

Det jag undrar är hur din fru mår i sig. Det du beskriver för mig låter som en mycket trött kvinna och som inte är nöjd med sig själv. Jag kan känna igen mig i henne, men skillnaden oss emellan är nog att jag inser när jag trampar över vissa gränser och när jag är på väg dit. Det verkar inte on förstå.

Jag skulle försöka samtala med henne om hennes mående men på ett sånt sätt att fokus inte ska ligga på dig och allt du gör fel utan om hur HON mår i sig. Hur hon känner sig.

• Fru hemlig

Om jag vore du skulle jag gå i egen terapi och fundera på varför jag försöker att rädda en relation som denna.

• Abrakadabra

Det låter otroligt tungt Min första tanke var familjeterapi, men det har ni ju redan testat utan framgång. Kanske skulle ni kunna försöka igen, men hos en annan terapeut?

Det är lätt att gå in i roller av anklagande/försvar, så det är förstås viktigt _hur_ man tar upp saker man irriterar sig på.

För din egen skull tror jag också att du behöver fundera över hur mycket DU är beredd att stå ut med. Det är ditt liv som tickar iväg här ... Visst är det värt att kämpa för att hålla ihop familjen för barnets skull, men er familj och ert agerande sinsemellan kommer ju också att fungera som "förebild" för din som över hur ett förhållande ska se ut. Och det känns inte som att det är ok just nu.

Hur reagerar din fru när du försöker lägga en del av ansvaret för vad som inte fungerar på henne? Känns det som att hon förstå och litar på att du älskar henne och vill stanna hos henne trots att du kritiserar hennes agerande? Eller blir hon rädd och går i försvar?

• NadiaMi

Fråga henne om det är rättvist att DU får ta den roll hennes mamma hade och påpeka att om hon verkligen vill komma ifrån de mönster hon såg och vantrivdes med när hon växte upp så borde hon försöka hitta ett mellanting där båda ställer upp för varandra i lika stor grad istället för att allt ansvar ska ligga på den ena parten.

Som det är nu lär ju hennes son växa upp och bli likadan som henne, och kräva att hans fru minsann ska passa upp på honom, för någon hunsad karl som sin pappa ska han minsann inte bli.

• Abrakadabra

NadiaMi skriver jätteklokt! Du ska inte straffas för vad hennes pappa gjorde mot hennes mamma.

• Anonym (Vilse)

Bra frågor allihop, jag tänker mycket på hur man orkar egentligen. Men det är ju en kombination av feghet och lathet antar jag. Kan ju tillägga att hon sällan är nöjd med sig själv heller egntligen. Om någon ska komma på besök (om det så bara är en kompis till sonen) så måste hemmet visas upp som ett utställningshem. Allt matchar i hemmet, väggar, mattor, möbler.. allt. Jag tycker det är extremt men vad begriper jag om heminredning.

Hon har ingen förståelse för att hon skulle ha del i det som inte funkar, hon är perfekt. Liksom hennes hem ska vara perfekt och även sonen. Alltid perfekta kläder till skolan, färgmatchade såklart. Fasaden ska vara klanderfri. Ingen ska kunna ha något att kritisera henne för. Så riktigt friskt är det inte, men hur får jag henne att förstå och inse detta? Där är den stora frågan.

• ploppviola

Fråga henne hur hon vill ha de..ett förhållande är att ge o ta på lika villkor..Att hitta varandras kärleksspråk är A och O.(kärlekens fem språk är en mycke bra bok)...Fråga henne hur du visar henne uppskattning......visa din svaghet o säg att du inte orkar ha de så här o fråga vad hon är bered att göra åt saken.

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • Anonym (Vilse)
    Svar på #7
    Förut dyrkade jag marken hon gick på men med åren så har jag blivit helt blasé. Idag känns det meningslöst att försöka visa kärlek eftersom jag aldrig får någon tillbaka. Sjukt att stanna kvar i ett sådant förhållande, jo visst, jag är lite materialistisk och trivs så otroligt bra i hemmet och vill undvika att lämna det för jag hittar aldrig ett sådant ställe igen. Finns ju en gräns någonstans men man hoppas ju hela tiden.
  • Anonym (Vilse)
    Svar på #5
    Det är ju helt rätt men hur får man fram ett sådant budskap? Varje gång jag försöker få till en diskussion så går hon i taket, hon har lite temperament också.
  • ploppviola

Vi gick en kurs som heter dom otroliga åren..De handlar mycke om att sätta gränser o att berömma mycke..För allt typ..Vad god mat du gjort,vad fin du är.. vad fint här är osv Till sist smittar de av sig jag lovar..hon kommer häpna..! Tom min älsta son som har sina komplimanger långt in har börjat berömma sina syskon...

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
Svar på tråden Frun aldrig nöjd