• Zaria

Adopterade-mer separationsrädda?

Vänder mig främst till adopterade i vuxen ålder.

Är själv adopterad och kom när jag var 4 månader,4 månader av mitt liv vet jag ingenting om,vad som hänt och inte.

Har alltid haft en fruktansvärd separationsångest,fick ha mamma med länge på dagis,fick ha med mamma till skolan.
    Vågade inte vara hemma ensam föränn jag var kanske 13 år (inte ens korta stunder)
    Har fortranade samma känsla litegrann än idag,inte när jag är ensam hemma men om jag och sambon åkt iväg,han skall in och tanka eller köpa något och sedan tar det extra lång tid,där kommer känslorna av övergivenhet upp...Nu kan jag ju hantera det men fram tills tonåren någongång rusade jag bara ut och gallskrek i full panik.

Är idag otrolig rädd att bli lämnad,både av vänner och i förhållande,när ett förhållande tagit slut har jag i stort sett bara lagt mig ner för att dö,ungefär som att hela överlevnaden hadlade om att han skulle stannat (vilket det givetvis inte gör säger förnuftet)

Är det någon mer adopterad som har dessa känslor? Kanske är mer separationsrädda än andra?

Har en psykiater jag pratat med,han säger att det mycket väl kan hända att kroppen minns även om inte jag minns.
    Det enda jag vet om dessa 4 månader är att jag blev dumpad någonstans och att någon hittat mig,troligtvis ett bra tag efter jag blivit dumpad eftersom jag var väldigt sjuk och undernärd där.

Någon som känner igen sig? Vet? Eller har någon teori?

Pluggar själv mycket psykologi & Psykiatri men aldrig hört talas om detta faktiskt.

• Svar på tråden Adopterade-mer separationsrädda?
  • mammamys06
    inoka skrev 2008-10-26 21:53:54 följande:
    Svar på #49 Du får det bästa av 2 världar :) Och det är speciellt att få växa upp med en biologisk syster/bror...men jag tror oxå det kan bli jätte fel om man inte är öppen och kan svara på miljarder frågor som kan uppstå. Men det gäller ju även vid en ensamadoption oxå.
  • Strawberry Mum

Manchester.

Tack för ditt svar, det var väldigt bra! Kloka tankar.

Du är väldigt modig som har en sådan blandad familj.

Det känner jag också, att jag skulle kunna stötta mitt blivande adopterade barn och att det barnet inte skulle känna sig ensam eftersom jag också är adopterad...nu gäller det bara att övertyga min partner. Han har inga bio-barn och det är tydligen(TYVÄRR) viktigt för honom att få det.
    Själv har jag ju en bio-son på 4år och han har blivit bonus pappa, han är en mkt bra sådan, själv ser jag absolut ingen! skillnad på om vi skulle adoptera ett barn(som jag vill) eller skaffa ett till bio-barn(som han vill). Men kanske är detta för att jag själv är adopterad?!

• Thalis

Inoka: Det "skillnad" som gjordes när det gäller er var mycket positivare än den skillnad min svärmor gör. MEN det viktigast är ju att maken och jag inte gör skillnad på våra barn Eller visst gör vi skillnader men dessa beror på deras personligheter och åldrar och inte för att den ena är adopterad och den andra biologiskt.

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • inoka
    Svar på #53
    Thalis skrev 2008-10-27 12:05:08 följande:
    Inoka: Det "skillnad" som gjordes när det gäller er var mycket positivare än den skillnad min svärmor gör. MEN det viktigast är ju att maken och jag inte gör skillnad på våra barn Eller visst gör vi skillnader men dessa beror på deras personligheter och åldrar och inte för att den ena är adopterad och den andra biologiskt.
    Min farfar gjorde aldrig ngn skillnad på oss kärleksmässigt sätt naturligtvis.. bara det att jag var speciell..*S* Min mormors första reaktion när de mötte mamma och pappa på landvetter efter de hämtat mej var att jag skulle aldrig överleva. Jag var 41 cm och vägde 2.6 och har växt jätte sakta.. när jag var 4 år var jag bara 80 cm. Så hon har varit livrädd fram tills jag blev 7 och vi flytta utomlands att jag skulle avlida och jag inte fick specialkost ala mormor *S*
  • Thalis
    inoka skrev 2008-10-27 13:58:23 följande:
    Svar på #53 Min farfar gjorde aldrig ngn skillnad på oss kärleksmässigt sätt naturligtvis.. bara det att jag var speciell..*S* Min mormors första reaktion när de mötte mamma och pappa på landvetter efter de hämtat mej var att jag skulle aldrig överleva. Jag var 41 cm och vägde 2.6 och har växt jätte sakta.. när jag var 4 år var jag bara 80 cm. Så hon har varit livrädd fram tills jag blev 7 och vi flytta utomlands att jag skulle avlida och jag inte fick specialkost ala mormor *S*

Väldigt OT men värst vad liten du var

Känns som om att min son är värsta jätten....Räcka ut tungan

• inoka
    Svar på #55
    Thalis skrev 2008-10-27 14:04:05 följande:
    Väldigt OT men värst vad liten du var Känns som om att min son är värsta jätten....
    Ja jag vet *S* En kompis fick prematur i v 29.. han var 42 cm lång *S* Då fattade jag varför mormor trodde som hon trodde. Men jag är fortfarande jätte kort. 1.40 lång bara. fast medellängd i singalesiska mått. Mamma och pappa är jätte korta de med.
  • Thalis

Jag är inte så värst längre än dig MEN mina bröder är runt 190 cm och jag blev rätt irriterad när min yngsta bror gick om mina 156 cm redan när han var 11

• inoka
    Svar på #57
    Thalis skrev 2008-10-27 14:11:41 följande:
    Jag är inte så värst längre än dig MEN mina bröder är runt 190 cm och jag blev rätt irriterad när min yngsta bror gick om mina 156 cm redan när han var 11
    Ja det förstår jag.. och bröder i allmänhet är ju endå jobbiga.. att de är längre spär ju bara på *S*
  • inoka
    Svar på #59
    Strawberry Mum skrev 2008-10-28 09:47:28 följande:
    Svar på #54Var du för tidigt född?
    Om du menar mej så nä det var jag inte :)
    Men jag kan tänka mej att jag inte fått nog med näring då min mamma knappt hade mat för dagen. Jag var ju en månad gammal när jag blev bortadopterad och då mätte och vägde de mej så jag antar att jag var lite mindre när jag föddes.
Svar på tråden Adopterade-mer separationsrädda?