Julafton firas med min mamma, mina tre syskon och deras familjer (totalt 17 st).
Det är frukost framför brasan, det är jullunch och så spelar vi spel efter den. Kaffe framför Kalle Anka och sedan åker vi till pappas grav. Hem igen och så glögg och paket öppning, som tar flera timmar. Sedan julmat igen!
(Om inte någon kommer hem med magsjuka, det har hänt och de jularna blir lite annorlunda eftersom det är svårt att hålla isär smittspridarna
)
Juldagen är vi hos min makes föräldrar och syster med familj, och det är faktiskt lite trist...
Gliringar hela tiden om att det är svårt med julklappar till barnen, vilket är OK men ring och säg det då innan. Skinkan är för smaklös/för salt eller så har svärmor bestämt att "vi" är trötta på julmat och bjuder på fläskfile med currysås och banan..!
Jag får en ölkorv i julklapp, suck...
Önskar att vi bara kunde släppa traditionerna där och "bara" träffas eftersom svärföräldrarna ändå inte vill/orkar, fast när vi föreslog det så blev det tårar och svärmor kände sig bortvald....
Systern har ett megahävdelse behov inför brorsan eftersom hennes barn fick julklappar på julafton och de vill visa dem hela tiden och de är dyrare och "finare" än julklapparna till våra barn. Så hon vill mao INTE att barnen visar dem!
Vår äldsta dotter blir trött på allt efter ett par timmar och deklarerar högt att hon vill åka till mormor och då tar svärmor illa vid sig. Tadaaaa! En klar Lars Norén-pjäs!
Vad jag vill? Tja, gillar ofta julafton, för barnens skull och vi har trevligt ihop men annars skulle London eller New York funka utmärkt. Maken håller nog med, det händer ju att han jobbar hela julhelgen ibland!