• AnneVikstrand

Hur firar ni julafton?

Jag själv är aboslut inte intresserad av att fira jul över huvudtaget. Min sambo tycker det är jätte jobbigt då han och även hans familj tycker det är en stor sak.

Hur firar du och din man, sambo och partner jul? Firar ni tillsammans eller med era egna familjer? Har ni barn? Hur firar ni med dom?

Ja jag är lite nyfiken hur ni löser det :)

• Svar på tråden Hur firar ni julafton?
  • Duckan74

Beror på var vi är. Vartannat år hos min bror. De har 2 barn. Så det är hennes föräldrar, syster, mina föräldrar, min familj och brorsans. Vi har tomte för barnen. Äter julmat, ser Kalle och senare på kvällen dricker vi lite vin/glögg och pratar strunt.
    Är vi hos svärfar är det ingen tomte (vår unge är enda ungen och bara 19 mån) utan mer vuxenjul. Han har 2 syskon med respektive. Det ska rimmas på paketen och läsas upp högt. Äter julmat, dricker vin och myser. Tycker våra jular är trevliga tiillställningar.

• Caranlachiel

Jag har 5 syskon och 16 syskonbarn så det är svårt att få ihop alla på julafton. Ofta firar mina föräldrar med några av sina barn och barnbarn, sen kommer hela gänget till dem på annandagen för middag och sover över ett par nätter.

Min man har 3 syskon men inga syskonbarn än, så de firar alltid tillsammans.

De 3 åren vi har varit tillsammans (2 jular) så har vi varit med hans familj. Därför ska vi i år vara hos min familj. När vi får barn (mars -09) så kommer vi börja fira växelvis varannat år med våra föräldrar.

Vecka 14 - and counting!
  • Smurfan JM

På julafton träffar vi "Stora familjen Ström" - mina föräldrar och syskon med ev. partners.

På annandagen har karlns pappas släkt firande - sex syskon med partners och barn och en del barns respektive ger en hel hög med folk.

• Mejk

Vi börjar med stor frukost på morgonen, Gröt till lunch och sedan ser vi i familjen på Kalle med massa julgodis. Klockan 5 kommer hela tjocka släkten mor/far-föräldrar, fabror, kusiner. Tomten kommer när vi dricker glögg med några klappar var (till barnen) Vi äter oss sedan proppmätta och sen öppnas presenterna under granen och vardagsrummet blir ett hav av papper.
    Sen är det inte så mycket mer än mys i soffan kvar.

Annandagen är vi på middag antingen hos mormor och morfar eller hos farmor och farfar det beror på vilka av dom som orkar dra igång det. Men då kommer alla dit igen, så det blir nästan som en andra julafton ;)

• ajmaj

Min bästa kompis + familj kommer på fika på förmiddagen, den traditionen har vi hållt fast vid sen vi var små och bodde grannar.
    De senaste 4-5 åren har vi haft julafton med hela familjen - min mamma samt min svärmor + sambo och makens syrra + man.
    Det är traditionellt, med en massa julmat och allt sånt. Brukar också åka iväg på nån sorts julkonsert eller liknande på eftermiddagen.

I år verkar det dock som att det bara blir jag, maken och mamma, och isåfall ska vi åka in till Östermalmshallen och köpa en massa delikatesser. Bara dricka skumpa och äta goda saker! Ingen matlagning, och ingen stress.

Julklappar lär det dock bli ändå, vi kan inte låta bli att köpa till varann. Det brukar se ut som att tolv ungar firar jul hos oss, trots att vi bara är 6-7 vuxna.. :)

• MinaHjältar

Vi har alltid firat me mina föräldrar hemma hos oss, så det har varit jag, sambon och våra 2 barn + mina föräldrar. Men i år ska vi fira själva (jag, sambon + barnen) hemma hos oss för första gången för vi hämtar vår nya valp några dar före jul så då vill vi inte ha folk här på julen och vi vill fira första julen i vårt nya hus själva.

Vi äter alltid risgrynsgröt och skinksmörgås till frukost sen gör vi oss iårdning och sen brukar vi va ute och leka me barnen om de e fint väder. Sen ser vi på Kalle Anka och dricker julmust och glögg och äter lite julgodis, efter Kalle Anka så äter vi all julmat och sen ska det plockas undan och diskas m.m och sen kommer tomten och delar ut alla paketen under granen och sen när tomten gått så öppnas paketen och sen är det bara mys i soffan me film och julgodis m.m.

Mina små troll
  • Skosa

Firar hemman själva bara vi och våra 5 barn underbart längtar

• Masmamma

Det varierar ganska mycket och i år blir det nog ännu knepigare att få ihop det eftersom vi inte bor ihop längre Men troligtvis kommer det att bli så här :

Min mamma,pappa och syskon kommer till mig och käkar lite jullunch med mig och barnen ( och ev. deras far )och så öppnar vi paket, tittar på Kalle Anka och myser. Senare på eftermiddagen / kvällen drar jag och barnens far ut till min f d svärföräldrar och firar där med hans släkt ( syskon, syskonbarn, farbror, farmor m.m )

Vi kommer väldigt bra överens trots allt, så vi tycker det är trevligt för barnen att få fira jul tillsammans med båda sina föräldrar

• Turnit

Jag har i många år dragit mig för att ha jul hemma då jag med facit i hand efteråt har varit den som slavat i köket under kalle anka. Som servat och stått i. Som inte fått sitta ner mkt. Fått diska, plocka fram plocka av.

Så förra året gav jag efter. Min man ville ha jul här nån gång. Så då tyckte jag...Ok.

Vi bjöd in till knytis. Alltså, jag organiserade upp vilka som skulle ta med vad, lite önskemål hade de om det var nåt särskilt. Jag fixade skinka, sill, äggost, bröd och glögg.

Andra hade med sig köttbullar, morotslåda, prinskorvar, dricka mm mm. Vi hjälptes åt i köket. Alla kunde sitta och titta på Kalle.

Detta var den mysigaste och finaste julen på länge. Jag var mkt nöjd.

Har sagt att vill ingen ordna i år, så gör jag det gärna.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • skytten06

Sen jag blev ihop med min man har vi firat jul hemma hos hans föräldrar, äntligen en riktigt jul :)
    Då kommer vid dit vid 12 ungefär, umgås med alla som är där (mannens släkningar), äter osv. efter maten blir de att dela ut julklappar, nu när dotter kommer vara 2år på julafton ska någon klä ut sig till tomte, vem vet jag inte än. Sen blir det att öppna alla julklappar, tror att barnen får mest i år med :)
    Så är vi där till kvällen och sen åker hem och lägger dotter.
    I år har jag tänkt att ge dottern en julklapp vid sängen när hon vaknar

Svar på tråden Hur firar ni julafton?