• AnneVikstrand

Hur firar ni julafton?

Jag själv är aboslut inte intresserad av att fira jul över huvudtaget. Min sambo tycker det är jätte jobbigt då han och även hans familj tycker det är en stor sak.

Hur firar du och din man, sambo och partner jul? Firar ni tillsammans eller med era egna familjer? Har ni barn? Hur firar ni med dom?

Ja jag är lite nyfiken hur ni löser det :)

• Svar på tråden Hur firar ni julafton?
  • CAF

Förut åkte vi till min pappa och hans fru och firade med dom och hennes barn, men vi tröttnade på åkandet...

Nu firar vi jul hemma, jag har två pojkar och min partner har en tös. Pojkarnas pappa brukar komma hit på jukafton och äta, se på kalle anka och julkalappsutdelning. Förra året var hans nya sambo med också. Pojkarnas farmor och farfar firar julafton på annat håll och kommer på juldagen på en fika och lämnar julklappar. Tösens mormor o morfar kommer antingen på julafton eller också på juldagen.

Vi slipper allt åkande och dom som vill får komma till oss.

• Cornelias mamma Pethra

Min familj bor i Skåne & Bleking och min mans familj i Uppsala. Vi tar vartannat år. I år åker vi ner till Blekinge och firar där, då åker vi till Uppsala helgen innan julafton och firar där. Men de åren vi firar i Uppsala så åker vi ner på juldagen till Skåne och firar där på annandagen. Funkar perfekt för oss!

• sstl

Vi ska fira hos min mamma barnens mormor i år igen, är gravid även denna jul så stannar i stan. Nästa år åker vi nog till mannens familj i Jönköping.
    Men annars firar vi varje jul hos min mamma, det blir en riktig jul med massa pynt, stor gran och massor med mat och godis.
    Vi åker dit på förmiddan och stannar där hela dagen, åker hem sent på kvällen.
    Vi tänker inte dela upp julaftonen genom att åka till olika släktingar, min mans familj gjorde så och han tycket det var hemskt. Han började uppleva "riktiga" jular när han träffade mig och firade med min familj, säger han.
    Jag hade underbara jular när jag växte upp och tänker ge det till mina barn med.
    Längtar tills julen redan nu.

Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • crasygirl

Vi har alltid firat mamma pappa, vi 3syskon och farmor och farfar.

Så har det varit varanat år hos oss och farmor.

Men nu är jag 22år och bor i göteborg medans släkten bor 86mil uppåt. så förra året så komm alla ner till oss, så firade vi jul med min sambo, hans pappa och bror.

Och i år kommer mamma, pappa och syskon ner så blir det bara jag, sambon och dom. kanske sambons mormor och morfar man vet aldrig.

Men vi har alltid haft tomte stort julbord mycket jul dekorationer ända sen vi var små.

Men det är för vi barn har alltid älskat julen och kommer alltid göra.

• LAV0LINA
    Svar på #34

Frågan var väl hur och inte när?
  • crasygirl

Hos oss är det alltid kalle klockan 3 spelar ingen roll hur gammal man blir.

Julfrukost på morgen med gröt och goda smörgåsar. Sen där i mellan så umgås vi förbereder middagen. Sen efter kalle blir det stort julbord där vi sitter allt från 1 timme till hur länge som helst. tomte vid klockan 8. sen så flyter kvällen på med samtal godisskålar och kolla in varandras julklappar. bara umgås och mysa

• MINA GOA BARN

Jag älskar men hatar julen kan man nog sammanfatta julen för min del. Sen jag blev ihop med min nuv. sambo så firas julen ALLTID hemma hos hans föräldrar, det är lag på det. Gud nåde den som bryter den jävla traditionen, och fy fan säger jag om det!
    Jag var 11 år när mina föräldrar slilde sig, som barn då så försökte jag dela på mig för att vara mina föräldrar till lags. Var jag hos pappa fick jag ruttet samvete för mammas skull och var jag hos mamma så blev det vice versa för pappas skull.

Idag är ju jag vuxen, jag har en egen son, 8 år. Han är inte min sambos biologiska. Min sambos biologiska har 2 egna barn som börjar bli vuxna, 17 och 19 år. Till saken hör att vi kommer få vårt första fosterbarn om ca 1 månad. Jag känner att jag vill få fira min jävla jul hemma, lägga krutet på våra egna barn. För firar vi jul med min sambos släkt innebär det att vi måste köpa julklappar till 4 ungar till, min sambos syskonbarn. Det innebär att det blir mindre pengar till julklappar för våra egna barn.
    En annan sak som också känns för djävligt är att förra julen när vi då firade med hans familj fick min son en symbolisk julklapp av min sambos föräldrar. Sedan satt jag och min son och tittade på när resterande 6 ungar fick utdelat alla sina julklappar. Min son undrade naturligtvis varför vissa barn har rätt att få fler julklappar än andra barn. det undrar jag med! jag är så djävla förbannad på ordet jul, det står mig upp i halsen. Faktum är att jag och min sambo är för närvarande djävligt osams sen inatt och ämnet var just jul.
    Min sambos nästan vuxna barn hade knorrat till han om just julen att dem var oroliga för att vi inte skulle fira julen hemma hos hans föräldrar. Så jag har liksom varenda djävla människa emot mig! Ett annat praktiskt problem är hur vi nu ska kunna ta oss dit, till hans föräldrar tar det ca 1,5 timma att åka. det var redan trångt för oss i baksätet sen förut, för där fick jag sitta, min son i sin bilstol + min sambos 17 åriga dotter. Fram sitter min sambo som kör + hans son i "mitt säte". Både min sambo o hans son är långa, dem är 190 vardera. I år kommer vi dessutom vara ett barn till, vårt fosterbarn som kommer vara 3,5 år i jul som sitter i en bilstol som tar större plats än vad min sons bilstol gör. Alltså så skulle bilen vara full av bara mig och sambon i fram och min son och fosterpojken i baksätet.
    Förstår nu min ångest över julen?

• Atjo

Förr firade vi (mina föräldrar och min syster och senare även min man) alltid hos mina farföräldrar och det älskade jag! Men så blev de gamla och dog för några år sedan så då fick vi modifiera julen lite. Min mamma börjar planera i september och ju närmare vi kommer julen desto gnälligare blir hon och sen kan man ge sig den på att det inte blir något för hon är för trött och tycker det är jobbigt och varför ska hon alltid vara den som måste göra allting, bla bla bla... Vi har därför ofta åkt till min mans föräldrar i England och firat jul med dem och hans syskon, för där är det aldrig några problem, bara roligt även om det är trångt om saligheten. Men i februari i år köpte vi en bostadsrätt så nu finns plats för alla och några till. Därför har vi i år bestämt att vi ska fira jul hemma hos oss och som det ser ut nu så kommer i alla fall en 15 personer. Det kommer bli jätteroligt!

• AnneVikstrand
    MINA GOA BARN skrev 2008-09-21 14:42:16 följande:
    Jag älskar men hatar julen kan man nog sammanfatta julen för min del. Sen jag blev ihop med min nuv. sambo så firas julen ALLTID hemma hos hans föräldrar, det är lag på det. Gud nåde den som bryter den jävla traditionen, och fy fan säger jag om det!Jag var 11 år när mina föräldrar slilde sig, som barn då så försökte jag dela på mig för att vara mina föräldrar till lags. Var jag hos pappa fick jag ruttet samvete för mammas skull och var jag hos mamma så blev det vice versa för pappas skull.Idag är ju jag vuxen, jag har en egen son, 8 år. Han är inte min sambos biologiska. Min sambos biologiska har 2 egna barn som börjar bli vuxna, 17 och 19 år. Till saken hör att vi kommer få vårt första fosterbarn om ca 1 månad. Jag känner att jag vill få fira min jävla jul hemma, lägga krutet på våra egna barn. För firar vi jul med min sambos släkt innebär det att vi måste köpa julklappar till 4 ungar till, min sambos syskonbarn. Det innebär att det blir mindre pengar till julklappar för våra egna barn.En annan sak som också känns för djävligt är att förra julen när vi då firade med hans familj fick min son en symbolisk julklapp av min sambos föräldrar. Sedan satt jag och min son och tittade på när resterande 6 ungar fick utdelat alla sina julklappar. Min son undrade naturligtvis varför vissa barn har rätt att få fler julklappar än andra barn. det undrar jag med! jag är så djävla förbannad på ordet jul, det står mig upp i halsen. Faktum är att jag och min sambo är för närvarande djävligt osams sen inatt och ämnet var just jul.Min sambos nästan vuxna barn hade knorrat till han om just julen att dem var oroliga för att vi inte skulle fira julen hemma hos hans föräldrar. Så jag har liksom varenda djävla människa emot mig! Ett annat praktiskt problem är hur vi nu ska kunna ta oss dit, till hans föräldrar tar det ca 1,5 timma att åka. det var redan trångt för oss i baksätet sen förut, för där fick jag sitta, min son i sin bilstol + min sambos 17 åriga dotter. Fram sitter min sambo som kör + hans son i "mitt säte". Både min sambo o hans son är långa, dem är 190 vardera. I år kommer vi dessutom vara ett barn till, vårt fosterbarn som kommer vara 3,5 år i jul som sitter i en bilstol som tar större plats än vad min sons bilstol gör. Alltså så skulle bilen vara full av bara mig och sambon i fram och min son och fosterpojken i baksätet.Förstår nu min ångest över julen?
    Vi har samma känsla över julen. Därför har jag här hemma gjort klart att jag kommer inte under några samhälls omständigeher NÅGON jul fira någon annanstans än hemma hos mig i min egna soffa. Allt annat för mig är INTE jul. Jag har sagt att dom som vill fira med oss kan komma hem till oss. Men jag tänker inte åka bort. Kanske låter som någonting ní skulle behöva? Varför kan ni inte tillsammans fira med bara barnen? Skulle väl vara skönt?! Jag hoppas verkligen det kommer lösa sig för er!!! Kram!!
Svar på tråden Hur firar ni julafton?