• AnneVikstrand

Hur firar ni julafton?

Jag själv är aboslut inte intresserad av att fira jul över huvudtaget. Min sambo tycker det är jätte jobbigt då han och även hans familj tycker det är en stor sak.

Hur firar du och din man, sambo och partner jul? Firar ni tillsammans eller med era egna familjer? Har ni barn? Hur firar ni med dom?

Ja jag är lite nyfiken hur ni löser det :)

• Svar på tråden Hur firar ni julafton?
  • MINA GOA BARN
    Svar på #47
    AnneVikstrand skrev 2008-09-22 19:14:26 följande:
    Skönt!!! Du får gärna uppdater om hur det går?! Kram!!
    Hmh, osämjan hade inte riktigt lagt sig, ännu...

Ska jobba på det mer.
  • AnneVikstrand
    MINA GOA BARN skrev 2008-09-22 20:26:11 följande:
    Svar på #47 Hmh, osämjan hade inte riktigt lagt sig, ännu...Ska jobba på det mer.

Ojdå. Ja, hoppas verkligen det kommer lösa sig för er på ett vettigt sätt. Det är ju absolut inte mennning att du ska behöva "ge dig" varenda jul.

LYCKA TILL!!!!

• MINA GOA BARN
    Svar på #53
    Hej du!
    I helgen flaggade faktiskt min sambo så smått för barnen (ungdomarna) att julen kunde bli här hemma. Jag hade innan dess frågat dem om vad det var som var så himla kul med att fira julen hos farmor? Jo, det var köttbullarna. Jag svarade dem att jag har några foton från förra julen på dem, dem ser ut att plågas kan jag säga!
    Jag erbjöd dem att få se korten, men det var väl inte så viktigt för dem.
    Just farmoderns köttbullar var det som förstörde julen - 07 för oss allihopa och den fejden har gjort att släktens relationer fortfarande inte har repat sig....
    (Hela den biten är en gräslig historia för sig som jag kan ta en annan dag).
    Så jag hoppas att jag kan få hela konkarrongen att förstå (familjen, min sambo + barn) att förstå att vi kan få en helt underbar jul här hemma och naturligtvis så är all släkt (nästan all släkt) välkommen hem till oss. Min sambo sa att det kommer dem inte vilja, och jag sa att nej, det tror inte jag heller. Men man har åtminstone gett dem den möjligheten.
    Jag sa också till min sambo att INGEN av hans andra syskon vill fira julen hos farmor o farfar, ALLA vill fira den som dem själva vill. Näe, det tror inte jag sa min sambo då. Jag sa till han att han kunde ringa bägge sina bröder omedelbart för att få besked om den saken.
    Så till slut fick han lov att tro mig (även där).
    Men det är ju fördömt att man ska behöva strida så inihelvete om en sådan djävla sak som den förbannade julhelvetet!
    Det förtar ju en mycket stor del av glädjen som faktiskt ska vara för jul o förberedelser!
    Jag tänker i varje fall inte lyfta på min röv för att fira julen i något annat hem än mitt hädanefter!
    Så det så!

Hur går det för er?
    AnneVikstrand skrev 2008-10-08 21:58:05 följande:
    Hur går det för dig???
  • AnneVikstrand

Ja, men så länge du har gett dom möjliheten att få komma tycker jag helt klart ni ska fira jul hemma hos er. Väljer dom att fira någon annanstans så är ju det deras problem. Tycker inte att du ska fira jul någon annanstans om du inte känner för det. Jag talade om för mín sambo att jag inte kommer kliva utanför dörren, förutom med hunden då, på julafton. Alla var väkommen hem till oss. Men för en gång skull vill jag försökakänna julglädje.

Du får be din man att välja om han vill fira jul med dig eller ej. Tråkigt att det ska vara så.. förstår inte varför hrla tjocka släkten måste träffas jämt. :s

• MINA GOA BARN
    Svar på #55
    Precis. Bara ett sätt att tvinga sig på varandra. Jag har slutat ringa min storebror, han är inte trevlig. Vi två kommer inte överens, varför i hela friden ska man då tvunget prata med varandra?
    Jag känner inte det tvånget och struntar helt enkelt i honom!
    AnneVikstrand skrev 2008-10-10 00:23:52 följande:
    Ja, men så länge du har gett dom möjliheten att få komma tycker jag helt klart ni ska fira jul hemma hos er. Väljer dom att fira någon annanstans så är ju det deras problem. Tycker inte att du ska fira jul någon annanstans om du inte känner för det. Jag talade om för mín sambo att jag inte kommer kliva utanför dörren, förutom med hunden då, på julafton. Alla var väkommen hem till oss. Men för en gång skull vill jag försökakänna julglädje.
    Du får be din man att välja om han vill fira jul med dig eller ej. Tråkigt att det ska vara så.. förstår inte varför hrla tjocka släkten måste träffas jämt. :s
  • mooogn

Vi firar alltid olika från år till år efs vi båda har vuxit upp med skilda föräldrar och maken har barn sedan tidigare. Jag tycker det är roligt att ändra firandet Det enda som jag "måste" ha med är broccoligratängen och den varmrökta laxen på bordet Sedan bör ju Karl-Bertil Jonsson också ses på. -En morgon-klapp är obligatoriskt.

I år är vi nyinflyttade i vårt hus och jag firar alltid hemma första julen på ett nytt ställe. Makens barn firar hos sin mamma och min mamma med familj kommer upp hit till oss. Mysigt!

• Mirakel händer
    Hur firar du och din man, sambo och partner jul?
    vi går upp skapligt på morgonen, äter julfrukost på tu man hand. Myser lite. Sonen är med om han inte firar med sin bio pappa. Efter frukosten är det förberedelse innan min mans familj kommer. Vi äter mat redan vid 12-12.20 pga av min mans brorson har diabetes. Tomten kommer redan vid 14-tiden och sedan är det Kalle Anka som gäller å barnen leker med sina nya saker. Min man familj är här mellan 11-17. Så ser det ut hos oss när vi är här hemma. Iår blir det nytt eftersom vi har köpt hus å det är våran första jul i vårat egna hus. Det ska bli kul.

Firar ni tillsammans eller med era egna familjer?

Detta blir 3:e året som vi BARA firar jul med min mans familj. Vi har varit hemma hos i två år i rad. Detta beror på konfflikter med min familj. Å att de inte accepterar min sons behov pga hans handikapp och funktionshinder.

Har ni barn?
    Min son sedan tidgare har vi han är 13 år. Men denna jul är det pappa jul. Så det blir bara min mans brorsbarn som är 3 och 6 år.

Hur firar ni med dom?

Titta under första frågan...
    kimmensmamma.blogspot.com/(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯)kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Knubbe12

2 barn. Vartannat år med min mans föäldrar o syskon, vartannat med min mamma eller pappa (de är skilda) och deras familjer. Ibland "blandar" vi släkten... Älskar julen, men i år känns det som att vi bara vill bort ifrån all hysteri o fira med vår lilla familj (2 vuxna+2 barn) i en stuga någonstans...;o)

• Knubbe12

Hur ser ni förresten på julklappar till vuxna? Brukar av gammal tradition köpa till de vuxna med, men det känns som att bara byta pengar o klapparna är väl ändå till för barnen?!

• Mizz Zunzhine

Jag och min sambo firar jul så här:
    Vi har 3 olika stälen att fira jul på. Mina föräldrar är skilda och bor 20 mil bort och min sambos familj bor 80 mil bort. Vi har hittils firat jul ena året med mamma, mina syskon, mormor och morfar (julafton) och på juldan firar vi med pappa+ hans nya familj, farmor och farfar, mina farbröder plus familjer (vi är ca 20 st)osså byter vi året därefter.
    Vi åker till min sambos familj över nyår i stället och det har de godtagit än så länge men det börjar kännas väldigt pressande att vi måste åka dit en jul men det tänker jag aldrig göra har jag sagt till min sambo.
    Okey det är bara hans mamma, pappa och 2 systrar pluss respektive.. men de har helt andra jultraditioner som jag inte gillar. I min sambos familj ska man gå upp i ottan och börja laga julmaten som man lagar fram till 14 ungefär då äter man. I min familj så har man fixat det mesta i matväg redan innan julafton så vi kan umgås mer med varandra..

Vill inte ens tänka på hur det kommer bli när vi skaffar barn, kommer inte orka åka runt till alla o då tror jag att man kommer bjuda in folk till oss istället om vi bor i hus det vill säga..
    Jag både älskar och hatar julen pga all denna pressen och tjafsen om var man ska fira jul nånstans..

• mooogn
    Knubbe12 skrev 2008-10-10 21:46:51 följande:
    Hur ser ni förresten på julklappar till vuxna? Brukar av gammal tradition köpa till de vuxna med, men det känns som att bara byta pengar o klapparna är väl ändå till för barnen?!
    Jag ger klappar till alla vuxna. Anser att julen och julklapparna är lika mycket de vuxnas som barnens!
  • AnneVikstrand
    Jag har aldrig firat jul med min pappa när dom har gjort det. Men dom brukar köpa en present för 150 kr tror jag det är. Sen lottar man ut paketen, så alla som har köpt får ett "150kroners" paket. Det gäller ju att paket innerhåller någonting för både tjejer killar och oavsett ålder. Sen får ju sjävklart barnen sina klappar :)
  • Mirakel händer
    Så här gör vi hos oss bland de vuxna;
    Vi lägger namnen på de vuxna i en bruk så drar vi lott om vem som ska köpa en julklapp till vem. Denna julklapp får kosta mellan 250-300 kronor. Detta är verkligen uppskattat bland alla.

Till barnen köper vi självklart julklappar till.

Eftersom vi firar bara med min makes familj så blir det så att vi ej köper julklappar till mina syskonbarn, syskon och föräldrar. Detta beror på att de gör sådan stor skillnad på min son och de andra barnen.

Så det är 2 paket till en vuxen, paket till min mans båda brorsbarn och sonen som vi köper till. För om åren har det varit så att vi har köpt till mina 4 syskon, mamma, pappa och 5 syskonbarn + det till min mans släkt.
    kimmensmamma.blogspot.com/(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯)kimsmamma.bilddagboken.se/
Svar på tråden Hur firar ni julafton?