Schalin-ring
Toppen/Botten?
Vad tycker Ni om dessa ringar?
Toppen/Botten?
Vad tycker Ni om dessa ringar?
www.schalins.se/sv/show_serie.asp
De här ringarna har vi. Ursäkta TS, det här är ju inte en lösning på ditt problem men jag är en entusiastisk Schalinare. Jag tycker att de har fina grejer och det var kul att se på ringar för det har jag inte gjort på länge.
En ring i 18karat vitguld består (precis som rött guld) av 75% guld och 25% andra metaller. För att en vitguldsring ska bli vit så legerar man den med vita metaller. I många andra länder använder man nickel till detta. Svenska ringar har inte nickel i sig. Tror det det förbjöds nån gång i början av 70-talet, så har man en svensk ring behöver man inte oroa sig för det. Ringar från USA innehåller dock ofta nickel. Det är bland annat därför de är billigare än svenska vitguldsringar.
Idag använder man främst palladium för att få guldet vitt. Om palladiumhalten i ringen är för låg så blir ringen grågul i färgen efter ett tag.
En vitguldsring med låg palladiumhalt är ofta rodierad när man köper den. Man kan läsa mer om rodiering här: juvelsalongen.se/material.php
Om ringen blir missfärgad kan man välja mellan att rodiera om den med jämna mellanrum eller helt enkelt acceptera att den inte är så vit som den var från början.
Hoppas det gav lite klarhet i vitguldfrågan ![]()
Tack för svaret. Den informationen var ny för mig.
Det var i samband som vi gick med i EU som nicklet förbjöds att användas i vitguldsringar.
Att rodinera om en ring kostar c:a 250 kr/gång och behöver kanske göras mellan 1-2 års mellanrum.
Angående kvaliteten på Schalinsringarna så kan man även där såsom på andra ställen beställa högre kvalite på t.ex diamanterna.
Jag tycker det är helt ok ringar med ok priser. Måste dock erkänna att jag gjorde en specialbeställning på min Schalinsskena och lät säNka ner diamanter av högre kvalite i den men så är jag yrkesskadad också ![]()
Jag tycker att Schalins, och alla andra som gör vitguldsringar som säljs rodierade, borde informera om detta när kunderna köper ringen. Det borde inte komma som en överraskning, eftersom det det är ett omak med rodieringe, och dessutom kostar en hel del pengar...
Jag säljer Schalinsringar i butik och givetvis informerar vi våra kunder om detta. Sen vet jag inte vad leverantören har för information på hemsidan el. dylikt, har faktiskt aldrig kikat på deras sida ![]()
Skönt att höra att det finns säljare som faktiskt informerar!
När vi kollade på ringar så var det ingen som berättade för oss om vitguld och rodiering. Jag hade blivit ruskigt sur om det kommit som en överraskning efter några år. Nu slutade det väl för oss ändå: vi valde till slut handgjorda ringar i 95% palladium, så vi slipper bekymra oss över allt det där ![]()
Fick inte heller någon sådan information när vi började kolla på ringar. Nu har jag dock ringar i platina - så vi slipper problemet även vi och det är man ju tacksam för.
Riktigt dåligt att inte alla informerar om detta tycker jag.
Det är en självklarhet för mig, jag som kund skulle givetvis också bli rejält förbannad om jag blev undanhållen sådan information, som sagt, det kostar både tid och pengar att lämna in på rodinering.
Tur att man är en rödguldskvinna själv ![]()
det finns ganska många schalinsringar som bara har ett art.nr och inte tillhör någon serie. Kanske är det en sån ring du har? Dessa finns inte med på hemsidan.
Är mammaledig nu.. Annars hade jag kunnat kolla på jobbet om vi har någon som stämmer med din beskrivning.. Det brukar inte vara så svårt om man har ringen med sig in i en butik..
Samma här, inget art nr i skenan...
Finns i skenan på provringarna i butiken