• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • emmy840508
    Anki 82 skrev 2008-10-08 01:17:24 följande:
    Så fina dina små änglar är Emma och vad starkt av dig att skriva här och vara så öppen! Det går ju inte att läsa utan tårar, så orättvist och hemskt det är. Men jag tror på änglar och dina fina barn kommer alltid finnas hos dig. Tycker du är helt fantastiskt som delar med dig så mycket här! Du ger folk mer än du anar på många olika sätt. Stor kram till dig!!
    ååå, tack... tack för dina fina ord. o jag hoppas verkligen att det e som du skriver, att jag kan hjälpa någon där ute. På något sätt....
  • emmy840508
    s v e a skrev 2008-10-08 04:18:07 följande:
    Åh Emma,Detta är en rutten dag för mig. Vi kan inte få barn på naturlig väg och gjorde för två veckor sedan ett frozen embryo transfer. Jag hoppades verkligen att det skulle fungera, men jag har testat negativt... Jag har ju dock min son som jag är enormt tacksam över!Här sitter man och är ledsen, samtidigt som jag följer din tråd. Får verkligen jag vara ledsen, när du trots vad som har hänt er verkar så otroligt stark!Jag kommer ihåg första gången som jag hörde talas om ert öde, då du låg och kämpade på sjukhuset, då tänkte jag att det bästa kanske vore om du också fick somna in... För hur kan man fortsätta efter en sådan händelse? Nu idag är jag jätteglad att det inte var din tid ännu, och det är jätteskönt att faktiskt få skriva till dig, och läsa vilken fantastisk människa du är! Jag tänker mycket på dig, speciellt idag när jag förstår att det är dags för tyskan att få sitt straff. Jag hoppas att det är sista gången du behöver se henne, och att hon får sitta inne för alltid så att du på något sätt kan försöka gå vidare något.Vet du hur länge du får vara sjukskriven? Pengar är ju det sista du ska behöva tänka på... Finns det föresten någon Max & Saga fond? Många värmande kramar!

ååå, jag beklagar verkligen att erat försök till en liten till inte fungerade. Och du FÅR vara ledsen, du har all rätt att vara det. Det spelar inte roll vad som hänt mig och att det e "värre". För man står sig själv närmast. Gör det ont så gör det. Låt det göra ont och låt andra ta hänsyn till det och låt sorgen ta TID. För tid är nog ett bra plåster. Jag önskar jag kan göra något.

Sjukskriven, ja, jag e sjukskriven nu, och kommer vara det till december. Sen vet jag inte. Jag ska försöka vara det tills jag känner mig redo att möta folk och mina rädslor har försvunnit något. Jag hoppas f.kassan förstår mig och att jag VILL komma tillbaka till arbetslivet så fort jag klarar det.

Max o Sagas fondkonto har jag absolut.

Max och Sagas minnesfond har plusgirokonto 123895-5. Märk talongen ”Max och Saga”.
    Pengarna administreras av svenska kyrkan och går direkt till HPN föreningen och rädda barnen.

• UngMorsa
    idaja skrev 2008-10-08 14:44:16 följande:
    Detta hemska som har hänt har verkligen blivit stort.Här ser jag ett stort deltagande hos er mammor/änglamammor som läser Emmas inlägg. Jag själv är Emmas största lillasyster Ida. Tanken har funnits länge hos mig att starta ett forum här på familjeliv för att få ventilera och skriva av oss. Men ville lämna detta beslut till Emma eftersom jag inte visste om/när hon ville gå ut med det. Visserligen har det stått massor i tidningarna om det fruktansvärda som hänt, men ni förstår säkert mitt beslut ändå. Jag måste skriva och tacka er alla för allt stöd och alla uppmuntrande ord! Det är det vi har levt på och som delvis gjort att vi klarat oss igenom allt det senaste halvåret. Under tiden Emma låg på sjukhuset var media trycket ganska stort. Men mitt i allt så fanns allmänheten där som skickade blommor och kort, grannar som kom med mat och fika, kompisar som fanns vid ens sida och såg till att vi klev upp på morgonen, fick i oss mat och orkade med vardagen.Ni kanske inte tror att ett litet "Tänker på er" eller "Beklagar sorgen" betyder så mycket i allt det jobbiga och hemska för oss. Men jag tror att jag pratar för hela vår familj när jag säger att det är dem orden som värmer mest och som får oss att orka med livet. Saknaden efter mina små syskonbarn är enorm. De var världens gulligaste och bästa ungar! ALLT jag gör påminner om dem. Skulle göra vad som helst för att få tillbaka dem.... Jag har läst igenom många av era inlägg och måste säga att ni alla skiver många uppmuntrande ord. Många av er frågar hur Emma kan vara så stark, hur hon sörjer, hur hon orkar med livet.Emma är sådan som person är det bästa jag kan säga om detta.Jag och Emma har alltid stått varandra nära som systrar (även våran lillasyster!). Emma har alltid varit min förebild och jag har alltid sett upp till henne (och gör fortfarande!). När jag var liten sa jag alltid att jag skulle bli som hon. Stark, glad, positiv och världens snällaste! Jag är fortfarande förundrad över hur en människa kan bry sig så mycket om andra när den själv har mycket att tänka på och mår dåligt. Men Emma är sån!Alla sörjer på sitt sätt, även Emma.Vi i familjen finns där för henne när hon behöver det.Den bästa systern man kan ha! (Självklart är min andra syster också bäst!) :)
    Jag säger som många andra:
    vilken tur att Emma har en sådan fin syster som du.

Beklagar sorgen även till dig!
  • emmy840508
    Fru Brastad skrev 2008-10-08 10:26:49 följande:
    Om jag inte är för nyfiken....vad var det Emma skulle göra med lapptäcket.Emma verkar vara helt fantastisk så nåt fint var det säkert!Vill du dela med dig?
    Lapptäcket ska jag göra av barnens kläder. Jag gick igenom alla kläder från stl 44 som saga hadde när hon var liten till stl 110 som Max kunnde ha sissta tiden. O jag kunnde bara inte slänga de där speciella kläderna som betytt någonting. So Max spindelmannenpyamas el döskallemössan... el sagas klänning som hon tyckte så mycket om och var fruktansvärt söt i. Men vad ska jag göra med kläderna? Jag bestämmde mig helt enkelt för att sätta mig o sy ett lapptäcke av dom. Ett för Max och ett för Saga. Sen kan jag ha dom framme hängandes över soffan, el lägga undan dom om det blir för påtagligt. Det e så lätt.... Men, ett fint minne av de båda.
  • emmy840508
    Lovali skrev 2008-10-08 11:45:29 följande:
    Tänker på dig/er dagligen. Kram!Kan du inte lägga in länkarna till deras minnsessidor i trådstarten Emma?
    Tack för tipset, det e nu gjort.
  • SandraS
    emmy840508 skrev 2008-10-08 16:41:32 följande:
    Lapptäcket ska jag göra av barnens kläder. Jag gick igenom alla kläder från stl 44 som saga hadde när hon var liten till stl 110 som Max kunnde ha sissta tiden. O jag kunnde bara inte slänga de där speciella kläderna som betytt någonting. So Max spindelmannenpyamas el döskallemössan... el sagas klänning som hon tyckte så mycket om och var fruktansvärt söt i. Men vad ska jag göra med kläderna? Jag bestämmde mig helt enkelt för att sätta mig o sy ett lapptäcke av dom. Ett för Max och ett för Saga. Sen kan jag ha dom framme hängandes över soffan, el lägga undan dom om det blir för påtagligt. Det e så lätt.... Men, ett fint minne av de båda.
    Låter som en jättefin ide. Kommer att bli ett lapptäcke med många fina minnen!
  • FinalFantasy
    emmy840508 skrev 2008-10-08 16:41:32 följande:
    Jag tycker det är en underbar ide. Blir många minnen i sömmarna.
    Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Jalica

Är härinne och läser lite varje dag...min näst minsta dotter (jag har fyra barn) som är 3år är inne i en VÄLDIGT trotsig period och varje gång som jag håller på att bli arg på henne går tankarna automatiskt till dig och det du går igenom. Och jag känner verkligen att jag är lyckligt lottad som har mina barn (även om dom trotsar ) i livet och jag tar dom inte förgivet längre.

Sänder massor med varma kramar till dig och din familj.

• emmy840508
    idaja skrev 2008-10-08 14:44:16 följande:
    Detta hemska som har hänt har verkligen blivit stort.Här ser jag ett stort deltagande hos er mammor/änglamammor som läser Emmas inlägg. Jag själv är Emmas största lillasyster Ida. Tanken har funnits länge hos mig att starta ett forum här på familjeliv för att få ventilera och skriva av oss. Men ville lämna detta beslut till Emma eftersom jag inte visste om/när hon ville gå ut med det. Visserligen har det stått massor i tidningarna om det fruktansvärda som hänt, men ni förstår säkert mitt beslut ändå. Jag måste skriva och tacka er alla för allt stöd och alla uppmuntrande ord! Det är det vi har levt på och som delvis gjort att vi klarat oss igenom allt det senaste halvåret. Under tiden Emma låg på sjukhuset var media trycket ganska stort. Men mitt i allt så fanns allmänheten där som skickade blommor och kort, grannar som kom med mat och fika, kompisar som fanns vid ens sida och såg till att vi klev upp på morgonen, fick i oss mat och orkade med vardagen.Ni kanske inte tror att ett litet "Tänker på er" eller "Beklagar sorgen" betyder så mycket i allt det jobbiga och hemska för oss. Men jag tror att jag pratar för hela vår familj när jag säger att det är dem orden som värmer mest och som får oss att orka med livet. Saknaden efter mina små syskonbarn är enorm. De var världens gulligaste och bästa ungar! ALLT jag gör påminner om dem. Skulle göra vad som helst för att få tillbaka dem.... Jag har läst igenom många av era inlägg och måste säga att ni alla skiver många uppmuntrande ord. Många av er frågar hur Emma kan vara så stark, hur hon sörjer, hur hon orkar med livet.Emma är sådan som person är det bästa jag kan säga om detta.Jag och Emma har alltid stått varandra nära som systrar (även våran lillasyster!). Emma har alltid varit min förebild och jag har alltid sett upp till henne (och gör fortfarande!). När jag var liten sa jag alltid att jag skulle bli som hon. Stark, glad, positiv och världens snällaste! Jag är fortfarande förundrad över hur en människa kan bry sig så mycket om andra när den själv har mycket att tänka på och mår dåligt. Men Emma är sån!Alla sörjer på sitt sätt, även Emma.Vi i familjen finns där för henne när hon behöver det.Den bästa systern man kan ha! (Självklart är min andra syster också bäst!) :)

ååå, Ida, min goa syster. Du säger att jag alltid tänker på andra. Men nu har ni under många många månader tänkt på mig. Funnits vid min sida, både på sjukhuset och efter det. Det e pga att jag har er, som jag har hittat tryggheten i livet, utan barnen. Jag skulle ju inte klarat detta utan er.

Tack för att du finns med här o delar detta med mig.

Tack för alla de otroligt fina orden. Jag blir bara starkare o starkare.

• faster

läser nu att ni ej fick nån dom idag!!
    Stackare...som om ni inte redan gått igenom mer än vad en människa behöva så ska ni behöva vänta ytterliggare nästan en v!!
    BEDRÖVLIGT!!
    Är ju helt självklart vad som ska dömas...(tycker ju jag iaf)

KRAAAAM

Svar på tråden Mina två änglar